آفتاب
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فتاوری اطلاعات:

سرعت قانونگذاری ما با رشد فناوری های نوظهور مطابقت ندارد

سرعت قانونگذاری ما با رشد فناوری های نوظهور مطابقت ندارد

تهران- ایرنا- رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که سرعت قانون گذاری در کشورمان در زمینه فناوری نوظهور با سرعت رشد این فناوری مطابقت ندارد و ما در این زمینه عقب هستیم.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر محمد خوانساری روز سه شنبه در گردهمایی سالیانه جامعه آزاد رایانش ابری ایران افزود: هرچند قوانین، مقررات و مصوبات در این زمینه در کشور داریم اما بسیاری از موضوعات در آنها شفاف نبوده و برخی از مسائل به دلیل نوظهور بودن، پرداخته نشده است.
وی تاکید کرد که متخصصان و صاحب نظران فناوری های نوظهور می توانند محرک اصلی ما در پیگیری این موضوعات باشند و همچنین می توانند نظام تصمیم سازی کشور را مطلع سازند تا آنها با اولویت این گونه موضوعات را بررسی کنند.
خوانساری، موضوع حقوق و مقررات در زمینه فناوری نوظهور را کلیدی دانست و گفت: کارهایی در زمینه تدوین حقوق و مقررات فناوری نوظهور به سفارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پژوهشگاه انجام شده است که کافی نیست.
وی گفت: با وجود اهمیتی که برای رایانش ابری قائل هستیم، اما شاهد توسعه نیافتگی در نظام حقوقی و قانونگذاری می باشیم.

** فناوری نوظهور در حوزه IT در برنامه ششم در نظر گرفته شده است
خوانساری اظهار کرد که فناوری نوظهور در حوزه IT به صراحت در برنامه ششم توسعه اقتصادی در نظر گرفته شده و وزارت ازتباطات موظف به سرمایه گذاری در فناوری نوظهور از جمله رایانش ابری شده است.
وی بر لزوم فعالیت جدی تر در حوزه فناوری نوظهور از جمله رایانش ابری، اینترنت اشیاء (IOT) و داده های عظیم ( Big Data ) تاکید کرد و گفت: اگر این فناوری پیشرفته در کشور فراهم نشود باید از فناوری سایر کشورها استفاده کنیم که عواقب و آسیب های خود را دارد.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد که اغلب داده های مردم ما در ابرهای خارج از کشور نگهداری می شوند.
وی پیش بینی کرد که سهم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور حدود 35 هزار میلیارد تومان باشد که در برنامه پنج سال ششم این مقدار 3 تا 4 برابر گسترش پیدا خواهد کرد و برای رسیدن به این هدف مهم باید برنامه ریزی دقیقی انجام گیرد.
وی همچنین بر لزوم ایجاد رشته دانشگاهی یا دروس جدید در این زمینه تاکید کرد و گفت: با توجه به همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت علوم می توان این موضوع را به نحو مطلوب پیگیری کرد تا شرایط برای تحقق آن فراهم شود.
رایانش ابری یک الگوی محاسباتی است که در آن تعداد بسیار زیادی از سیستم ها به صورت شبکه های خصوصی (private) و یا عمومی (public) به یکدیگر متصل می شوند تا زیرساخت پویا و مقیاس پذیری را برای برنامه های کاربردی، ذخیره داده ها و فایل ها فراهم آورند.
با ظهور این تکنولوژی، هزینه محاسبات، میزبانی برنامه های کاربردی، ذخیره سازی محتوا و تحویل سرویس ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. ایده محاسبات ابری در اصل بر مبنای 'استفاده مجدد از قابلیت های فناوری' است.
گردهمایی سالیانه جامعه آزاد رایانش ابری ایران امروز (سه شنبه) در سالن همایش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
علمی ** 1201 **
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1576442

وبگردی