آفتاب

تامین مالی فعالیت های علمی و پژوهشی با وقف

تامین مالی فعالیت های علمی و پژوهشی با وقف

در کمیسیون علمی و فناوری لزوم توجه به ظرفیت نهاد وقف به عنوان یک روش کارآمد برای تامین مالی فعالیت های علمی و پژوهشی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ۲۴۵ کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه گزارش تهیه شده توسط ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پیرامون  «سیاست های اجرایی ارتقای مشارکت خیرین و واقفین در حوزه علم و فناوری» ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به جایگاه وقف و امور خیریه در اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری، لزوم توجه به ظرفیت نهاد وقف به عنوان یک روش کارآمد برای تامین مالی فعالیت های علمی و پژوهشی نیز مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه این گزارش با دسته بندی برخی آسیب های پیش روی بخش علم و فناوری کشور، توسعه روش های مشارکت دستگاه های اجرایی در طرح های موقوفه، اعطای معافیت مالیاتی به واقفین و عضویت واقفین در هیات امنای دانشگاه ها از جمله راهکارهای اجرایی در این بخش برشمرده شد.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است:

توجه بیشتر به رفع مشکلات مالیاتی در  راستای مشارکت خیرین و واقفین، بهره گیری از ظرفیت انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه ها، به روز رسانی بانک اطلاعاتی سازمان اوقاف و امور خیریه، تقویت جایگاه معنوی و منزلت وقف در جامعه، پرهیز از دخالت بی مورد و زائد در موقوفات و خودداری از تغییر در استفاده از موقوفات و رعایت نیت واقفین در بهره برداری از موقوفات.

 جلوگیری از موازی کاری نهادهای نظارتی، نهادینه سازی و تسهیل فرآیند وقف، بهره گیری از ظرفیت دستگاه های اقتصادی کشور در جهت هم افزایی با ظرفیت های اوقاف و امور خیریه و تسهیل بهره گیری از موقوفات بلااستفاده به منظور ارتقای حوزه آموزش عالی.

کد N1576395

وبگردی