آفتاب
رئیس هیات مدیره مبارک یونیمای ایران

ایران به دنبال اخذ سرپرستی یونیمای خاورمیانه است

ایران به دنبال اخذ سرپرستی یونیمای خاورمیانه است

سنندج- ایرنا- رئیس هیات مدیره مبارک یونیمای ایران گفت: ایران هم اکنون به دنبال اخذ سرپرستی یونیمای کشورهای منطقه خاورمیانه از یونیمای جهانی است.

به گزارش ایرنا حمیدرضا اردلان دوشنبه شب در آیین نخستین گردهمایی مدیران دفاتر استانی یونیماهای ایران در سینما بهمن سنندج افزود: هم اکنون یونیمای ایران مقدمات اخذ این سرپرستی را انجام داده و با کشورهای مختلف از جمله سوریه، افغانستان و عراق به تفاهم رسیده است.
به گفته وی، یونیمای جهانی هم اکنون در 110 کشور جهان نمایندگی دارد که مبارک یونیمای ایران به لحاظ تعداد اعضا بزرگترین یونیمای جهان دارای 2 عضو و 2 کرسی در کمیته مرکزی یونیمای جهانی و 4 کرسی در کمیته های 18 کانه فعال دارد.
رئیس هیات مدیره مبارک یونیمای ایران ادامه داد: یونیما یک تشکل غیر دولتی و مردم نهاد بوده که فعالیت آن برای موضوع تئاتر عروسکی و عروسک برای ترویج صلح، برابری و برادری میان انسان ها به دور از رنگ، نماد، طبقه اجتماعی و مرز تشکیل یافته است.
به گفته اردلان، ترویج تئاتر عروسکی با حفظ فرهنگ ها، خرده فرهنگ ها و ترویج فرهنگ های بومی از دیگر اهداف یونیما بوده تا بتواند در کنار آن عروسک های سنتی و آیینی کشورها را با هر قوم و مذهبی حفظ کند.

** کردستان میزبان نخستین موزه عروسک های آیینی و سنتی کشور
رئیس هیات مدیره مبارک یونیمای ایران با اشاره به اینکه ایجاد موزه های ویژه عروسکی از دیگر اهداف این انجمن است گفت: شهر سنندج استان کردستان به عنوان نخستین میزبان عروسک های های آیینی و سنتی کشور خواهد بود.
اردلان گفت: علاوه بر نمایش عروسک ها، موزه ها دارای کارگاه و محل فروش عروسک های مختلف خواهد بود و به عنوان بسته گردشگری کردستان معرفی می شود.
وی با اشاره به اینکه میزان اشتغالزایی این موزه در سال اول 12 نفر است که طی 10 سال به 400 نفر می رسد افزود: ترویج توسعه فرهنگ استفاده از عروسک های ملی و بومی از مهمترین اهداف راه اندازی این موزه ها است.
اردلان گفت: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری مسئولان استان خانه تاریخی صحرایی را برای ایجاد این موزه تخصیص داده اند.
فرماندار سنندج نیز در این آیین گفت: فرمانداری برای مرمت خانه صحرایی حدود 700 میلیون ریال از منابع شهرستان تخصیص داده تا ساختمان مورد نظر زودتر در اختیار مبارک یونیما قرار بگیرد.
محمد ابراهیم زارعی افزود: دولت جمهوری اسلامی اعتقاد به حضور مردم در عرصه های سیاسی و اجتماعی دارد و در این راستا تمامی حمایت های خود از شکل گیری و فعالیت آنها را انجام می دهد.
به گفته وی فرهنگ ایران اسلامی به دلیل تنوع قومی دارای غنی ترین فرهنگ های جهان است و این تنوع یکی از ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری آن است.
فرماندار سنندج افزود: کشور ما قاره ای است فرهنگی و این از مسیرهای بزرگ تمدن های باستانی جهان و پل برقراری ارتباطی بین تمامی فرهنگ ها است.
زاعی از زاگرس به عنوان قدیمی یکی از قدیمی ترین مناطق تاریخ برای سکونت بشر یاد کرد و افزود: دوران پارینه سنگی بشری در این منطقه رقم خورده است.
نخستین گردهمایی رئیسان دفاتر یونیمای ایران 22 تا 25 آذر در سنندج برگزار می شود که در آیین افتتاحیه آن از مرضیه محبوب خالق عروسک های نمایشی از جمله مجموعه کلاه قرمزی، قصه های مادر بزرگ تجلیل شد.
مبارک یونیمای ایران هم اکنون دارای 16 دفتر استانی بوده که در آن عروسک های آیینی و باستانی مناطق توسط پژوهشگران شناسایی و برای احیای آن طرح های مختلفی در نظر گرفته می شود.
در سال 1928 در بادن بادن آلمان جمعی از نمایشگران عروسکی گرد هم آمده اند که این اقدام نختستین گام برای تشکیل یونیما بود.
دوران جنگ جهانی دوم این تشکل به فعالیت خود ادامه داد و نهایتا در سال 1956 میلیارد اتحادیه یونیما به صورت رسمی فعالیت کرد و مقر آن در سال 1980 از ورشو لهستان به فرانسه منتقل و به صورت یک اتحادیه بین المللی فعالیت خود را آغاز کرد.
این اتحادیه هر چهار سال در مسیر توسعه نمایش عروسکی با پیام صلح و دوستی اقوام جهان انتخاب و محورهای اموزش، پژوهش و مشارکت بین انسان ها کنفرانس ها و جشنواره های متفاوتی را انجام می دهد.
یونیما در ایران نیز سابقه ای 20 ساله داشته اما فعالیت رسمی آن در سال 1390 شمسی با به رسمیت شناختن توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان فعالیت خود را آغاز و دفتر بونیما در 10 دی همان سال با عنوان مبارک یونیما فعالیت کرد.
3034/1904
** خبرنگار حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1576085

وبگردی