آفتاب

مسئولان در سوز و سرمای پاییز قم ، کارتن خواب ها را دریافتند/ راه اندازی مرکز غربالگری کارتن خواب ها

مسئولان در سوز و سرمای پاییز قم ، کارتن خواب ها را دریافتند/ راه اندازی مرکز غربالگری کارتن خواب ها

قم- ایرنا- مردان و زنان بی خانمان درقم که سوز و سرمای پاییزی لرزه براندام آنان انداخته است، با حمایت مسئولان قم به وبژه شهرداری درمکان هایی گرم اسکان داده شدند.

به گزارش ایرنا، بافت های فرسوده شهر، کوچه و پس کوچه ها و ساختمان های نیمه ساخته محلی برای استراحت کارتن خواب ها است که مسئولان امر تلاش دارند با توجه به سرمای هوا، آنان را به گرم خانه ها راهنمایی کرده و از سوی دیگر رسیدگی به وضعیت آنان را نیز در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

** مرکز غربالگری در قم به بهره برداری می رسد
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم درگفت وگو با ایرنا با بیان این که مرکز غربالگری درمنطقه پنج شهرداری ایجاد شده است، گفت: این مکان به صورت شبانه روز 30تن از آقایان و بانوان را تحت پوشش قرار می دهد که با تجهیز آن ماه آینده به بهره برداری می رسد.
سید امیر سامع ادامه داد: دراین مکان افراد طی 48 ساعت تعیین تکلیف می شوند و توسط نهادهای مربوطه مورد رسیدگی قرار می گیرند تا بتوانیم با این اقدام از آمار کارتن خواب ها و متکدی ها بکاهیم.
وی با اشاره به این که اگر هر دستگاهی به وظیفه خویش عمل کند شاهد حضور متکدی ها در سطح شهر نخواهیم بود، گفت: امروز موضوع کارتن خواب ها بسیار پیچیده است به گونه ای که دستگاه های بسیاری دست به گریبان شده اند تا بتوانند از آسیب های اجتماعی متکدی ها و کارتن خواب ها جلوگیری کنند.

** 2 مکان برای کارتن خواب ها در قم
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم با اشاره به این که 2 مکان ویژه برای بانوان و آقایان کارتن خواب در قم وجود دارد گفت: در این مکانها افرادی که جا و مکان برای خواب ندارند نگهداری می شوند.
وی ابراز داشت: بعد از این که افراد در این مکان نگهداری می شود از سوی ادارات مربوطه از جمله بهزیستی، اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری و سایر نهادها ساماندهی می شوند و اگر از اتباع خارجی باشند به کشورهای خویش باز گردانده خواهند شد.
سامع افزود: این سیاست تنها نباید برای مکانی برای استراحت کارتن خواب ها باشد بلکه باید برای رسیدگی و بازگردان مهاجران به شهرهای مربوطه و ساماندهی وضعیت آنان صورت بگیرد تا شاهد کاهش آمار کارتن خواب ها باشیم.
وی ادامه داد: ایجاد مکان هایی برای کارتن خواب ها جهت سپری کردن شب های سرد بدون برنامه های پیشگیرانه دامن زدن به مشکلات و آسیب های اجتماعی است که باید از سوی نهاد های مربوطه مدیریت شوند.
وی تصریح کرد: گرم خانه ها باید مورد نظارت دستگاه های اجرایی قرار گرفته و بر وضعیت درمانی افراد توجه ویژه صورت گیرد.

**جمع آوری کارتن خواب ها با گشت های شهرداری
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم با بیان این که حضور کارتن خواب ها از عوامل مختلف اجتماعی نشات می گیرد گفت: بیکاری، اعتیاد و مهاجرت از مهمترین دلایل ایجاد پدیده کارتن خوابی است.
وی افزود: شبانه روز 2 الی سه گشت سد معبر شهرداری قم اقدام به جمع آوری کارتن خواب ها می کنند تا به وضعیت آنان رسیدگی شود.

** ایستگاه های جمع آوری بازیافت جایگزین دیوار مهربانی
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم با اشاره به برنامه های شهرداری درخصوص جمع آوری کمک های مردمی به کارتن خواب ها گفت: سال گذشته تعدادی از ایستگاه های جمع آوری بازیافت شهرداری قم اقدام به جمع آوری لباس و پتو و سایر لوازم کرد.
وی اضافه کرد: بعد از پردازش و رعایت نکات بهداشتی کمک های مردمی از نوع پوشاک و پتو و سایر لوازم، با همکاری بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) این کمک ها در اختیار نیازمندان و کارتن خواب ها قرار گرفت.
سامع خاطرنشان کرد: همچنین دیوار مهربانی در مناطق مختلف شهر در راستای ترویج فرهنگ کمک رسانی به همنوع و کارتن خواب ها راه اندازی شد تا مردم از این طریق به فکر همیاری افراد نیازمند باشند.
وی با اشاره به این که کمک های مردمی از طریق نهادهای مربوطه در اختیار نیازمندان قرار می گیرد گفت: مردم می توانند از طریق ایستگاه های جمع آوری بازیافت و یا نهادهایی از جمله بهزیستی و کمیته امداد، کمک های خود را در اختیار نیازمندان واقعی قرار دهند چرا که این دستگاه ها نیازمندان راشناسایی کرده اند و همچنین از وضعیت کارتن خواب ها اطلاعات دارند.

** جمع آوری 1700 متکدی و کارتن خواب در قم
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم نیز با اشاره به این که یکهزار و 700 متکدی، کارتن خواب و معتاد خیابانی در 6 ماهه نخست سال جاری در قم جمع آوری شد گفت: تکدی گری در قم رشد نزدیک به 35 درصدی داشته است که با اقدامات و تدابیر شهرداری قم طی یک سال اخیر این مشکل در شهر به حداقل رسیده است.
احمدرضا شفیعی افزود: با مدیریت شهری، کمتر در سطح شهر؛ معابر، خیابان ها و بوستانها حضور متکدیان، کارتن خواب ها و معتادین مشاهده می شود.
وی با اشاره به این که یکی از علت های حضور متکدی ها مهاجرت است گفت: درطول سال های اخیر با افزایش مهاجرت به شهر قم شاهد افزایش چشمگیر تکدی گری در این شهر بوده ایم به نوعی که این امر مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است.
وی گفت: قم در مقایسه با دیگر کلان شهری های کشور از وضعیت بسیار بهتری در خصوص متکدیان، کارتن خواب ها و کودکان خیابانی برخوردار است.
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم افزود: باید فرهنگسازی شود تا مردم به متکدیان کمک های نقدی نکنند و کمک های خویش از طریق نهادهای معتبر ارائه نمایند در همین راستا شهرداری قم برنامه های جدی را برای مقابله با تکدی گری و کارتن خوابی اجرایی می کند تا از ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری نماید.
وی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده کارتن خواب ها و متکدی ها با سامانه 137 تماس حاصل کنند تا گشت های شهرداری اقدام به جمع آوری و ساماندهی این افراد کنند.
8138/ 6133/گزارش از: فرزانه پیری ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
کد N1576014

وبگردی