آفتاب
خبر

روابط اقتصادی ایران و روسیه تناسبی با روابط سیاسی ندارد

روابط اقتصادی ایران و روسیه تناسبی با روابط سیاسی ندارد

معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزیر نفت با مقایسه سطح روابط اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه گفت: روابط اقتصادی ایران و روسیه تناسبی با ...

شانا:معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزیر نفت با مقایسه سطح روابط اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه گفت: روابط اقتصادی ایران و روسیه تناسبی با روابط سیاسی ندارد. امیرحسین زمانی‌نیا روز گذشته در نشست کمیته انرژی ایران و روسیه اظهار کرد: نشست کمیته انرژی ایران و روسیه به نظر می‌رسد پرآب و تاب‌تر از کمیسیون مشترک دو کشور باشد و از فضای نشست بسيار تحت تاثیر قرار گرفتم. وی با بیان اینکه ظرفیت ارتقای همکاری میان شرکت‌های نفت و گاز روس و ایرانی بسیار فراتر از موضوعی است که تا کنون به آن دست پیدا کرده‌ایم، تصریح کرد: نوع، عمق و سطح روابط و همکاری اقتصادی، نفت و گاز ایران و روسیه هیچ تناسبی با نوع و عمق روابط سیاسی و راهبردی دو کشور ندارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز تنها موردی است که مشکل عمده‌ای در زمینه سرمایه نداریم، افزود: در مذاکره با شرکت‌ها و کشورهای خارجی «سرمایه‌گذاری» با توجه به سرمایه محدود شرکت ملی نفت ایران، محور اصلی مذاکرات است در حالی‌که ظرفیت سرمایه میان ایران و روسیه بسیار بالاست. وی به نشست اخیر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای غیرعضو این سازمان اشاره کرد و گفت: پیش از این نشست، ظرفیت سرمایه‌گذاری دو کشور در ذهنم رقمی حدود 8 میلیارد دلار در سال بود اما پس از آن، به نظرم این رقم می‌تواند به ١٠ میلیارد دلار هم برسد. کمیته انرژی ایران و روسیه در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور از صبح تا عصر روز گذشته با حضور نمایندگانی از شرکت گازپروم، روسنفت، زاروبژنفت، لوک اویل و... ادامه داشت.

همچنین معاون وزیر انرژی روسیه در این کمیته با بیان اینکه شرکت‌های بزرگی که در نشست کمیته انرژی ایران و روسیه حضور دارند 93 درصد از نفت روسیه را تولید می‌کنند، گفت: شرکت‎های روسی ظرفیت بالایی برای توسعه میدان‌های نفتی دارند. کریل مولوتسف روز گذشته در نشست کمیته انرژی ایران و روسیه، استقبال از این نشست را غیرقابل پیش‌بینی عنوان کرد و افزود: در این نشست برای رسیدن به نتیجه مطلوب، ظرفیت‎های شرکت‌های ایرانی و روس ارزیابی می‎شود. مولوتسف ادامه داد: شرکت‌های خدماتی و شرکت‌های بازاریابی نیز در ترکیب هیات‌ روس حضور دارند که به نوعی پشتیبان بخش تولید هستند. معاون وزیر انرژی روسیه، حجم بالای تولید نفت در روسیه (بیش از 10 میلیون بشکه در روز) را نشان‌دهنده فناوری بالای این کشور دانست. وی به نشست اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک اشاره کرد و افزود: شرکت‌های روس این مهارت را به دست آوردند که تا سقف 5 درصد تولید نفت خود را ظرف مدت کوتاهی افزایش یا کاهش دهند.

کد N1575786

وبگردی