آفتاب
با حضور وزرای فرهنگ ایران و الجزایر؛

هفته فرهنگی الجزایر در تهران گشایش یافت

هفته فرهنگی الجزایر در تهران گشایش یافت

هفته فرهنگی الجزایر در تهران با حضور وزیران فرهنگ دو کشور سید رضا صالحی امیری و عزالدین میهوبی گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید رضا صالحی امیری عصر امروز دوشنبه 22 آذرماه در سخنرانی در آیین آغاز هفته فرهنگی الجزایر در تهران که در کتابخانه ملی برگزار شد، میزبانی ایران از اهالی فرهنگ و هنر الجزایر آن هم همزمان با هفته وحدت را افتخاری برای ملت مان برشمرد.

وی با اشاره به سابقه دیرینه روابط دو کشور در زمینه های اقتصادی، سیاسی، بر گسترش و تعمیق تعملات فرهنگی و هنری نیز میان دو کشور تاکید کرد.
َوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گشایش هفته فرهنگی الجزایر در ایران آن را فرصت مغتنمی برای تعاملات بیشتر و همکاری مشترک در زمینه های فرهنگی و هنری عنوان کرد.  

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: رییس جمهوری و دولت ایران همواره بر گسترش همه جانبه روابط با الجزایر تاکید داشته و دعوت ما از هیات فرهنگی الجزایر و حضور هنرمندان و اهالی قلم این کشور بیانگر احترام به ملت الجزایر است.  

صالحی امیری ادامه داد: الجزایر برای ایران جایگاه بالایی دارد و از جمله کشورهای عربی به شمار می آید که طی چند دهه گذشته روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است.  

وی ادامه داد: در شرایط اخیر اوپک، الجزایر همکاری بسیار خوبی با ما در زمانی داشت که استکبار و دشمنان ما همه جانبه به جمهوری اسلامی عناد ورزی می کردند، لذا جای قدردانی از این همکاری است.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار و مذاکرات امروز خود با وزیر فرهنگ الجزایر و هیات همراه اشاره کرد و گفت: در زمینه همکاری های مشترک فرهنگی، هنری، گفتمان های فرهنگی میان نخبگان، تبادل فرهنگی، برگزاری نمایشگاه های مشترک فرهنگی، تولید فیلم مشترک برای نشان داده چهره دشمنان از جمله این توافقات به شمار می آید.  

صالحی امیری ضمن تشکر و قدردانی از تمامی مهمانان خارجی، شخصیت های فرهنگی هنری، روحانیت معزز و رسانه های دو کشور، از رسانه ها خواست تصویر واقعی از دو ملت را در صفحات رسانه ای خود به نمایش بگذارند.  

بر اساس این گزارش، هفته فرهنگی ایران در الجزایر در تهران در چارچوب موافقتنامه فرهنگی دوجانبه، از ٢٢ تا ٢٦ آذرماه در راستای گسترش و تحکیم روابط فرهنگی و آشنایی دو ملت از آداب و رسوم یکدیگر در ساختمان کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

این رویداد فرهنگی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همکاری وزارت فرهنگ الجزایر، رایزنی فرهنگی کشورمان و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور وزیر فرهنگ، مدیرعامل مرکز ملی صداوسیما، مدیرکل همکاری و مبادلات فرهنگی الجزایر و جمعی ٥٠ نفره از هنرمندان و شعرا و نویسندگان این کشور برگزار ‌شده است.

دیدارهای مختلف مقامات و شخصیت های فرهنگی دو کشور، بازدید وزیر فرهنگ الجزایر از شهرک سینمایی غزالی، برگزاری نشست ادبی با حضور شعرا، ادبا و نویسندگان الجزایری در دانشگاه‌های الزهرا(س) و علامه طباطبایی، اجرای موسیقی سنتی الجزایر (موسیقی اندلسی)، برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی، صنایع دستی و لباس‌های سنتی الجزایر، نمایش پنج فیلم سینمایی، برپایی نمایشگاه غذاهای سنتی و پذیرایی از میهمانان با غذاهای سنتی الجزایری، بازدید هیأت الجزایری از کاخ گلستان و موزه هنرهای معاصر از مهمترین برنامه‌های این رویداد فرهنگی و هنری و حضور هیات الجزایری در ایران است.

 دومین «هفته فرهنگی ایران» در الجزایر ۱۷ مهرماه ٩٤ با حضور چهره های مطرح سینما، موسیقی، هنرهای تسجمی و نگارگری و همچنین تیم منتخب ورزش زورخانه ای کشورمان در قسنطینه پایتخت فرهنگی الجزایر برگزار شد.

این رویداد فرهنگی به مدت هفت روز در دو شهر الجزیره و قسنطینه برگزار شد و برنامه‌های هنری شامل نمایش آثار سینمایی بهروز افخمی و رضا میرکریمی در روزهای فیلم ایران، اجرای موسیقی سنتی رهبری کیوان ساکت، نمایش ورزش اصیل و معنوی زورخانه‌ای، نمایش آثار صنایع دستی، نمایش آثار نقاشی، نمایشگاه عکس پیشرفت‌های نوین ایران بعد از انقلاب اسلامی و نمایشگاه کتاب را برگزار کردند.

کد N1575613

وبگردی