آفتاب

سرمایه گذاری در مناطق نمونه گردشگری خراسان جنوبی کمک به رونق صنعت توریسم است

سرمایه گذاری در مناطق نمونه گردشگری خراسان جنوبی کمک به رونق صنعت توریسم است

بیرجند - ایرنا - 10 منطقه نمونه گردشگری در خراسان جنوبی مصوبه هیات وزیران است که تاکنون برای پنج منطقه سرمایه گذار جذب شده و به گفته مسئولان میراث فرهنگی استان برخی از آنها توجیه اقتصادی و قابلیت تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری را ندارند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با بازنگری که در این مناطق انجام خواهد شد مناطق نمونه گردشگری که دارای سرمایه گذار نیستند و توجیه اقتصادی ندارند از فهرست مناطق نمونه گردشگری حذف می شوند تا هزینه های اضافی برای دولت در فراهم کردن زیر ساخت ها لازم، ایجاد نشود.
مرتضی عربی، شناسایی مناطق نمونه گردشگری را بر اساس پتانسیل های بالقوه و بالفعل گردشگری در زمینه تعداد جاذبه های تاریخی و فرهنگی، میزان استقبال مسافران و گردشگران و راه های دسترسی و زیر ساخت های موجود دانست و گفت: سرمایه گذاری در این مناطق کمک به رونق و تقویت صنعت توریسم و جذب گردشگر است.
به گفته وی، « بند دره» بیرجند، بوذرجمهر قاینات، قهستان درمیان، مصعبی و کریمو سرایان، شهر تون، باغستان و آبگرم فردوس، منطقه گردشگری بشرویه، چشمه مرتضی علی، « ازمیغان» و کوهستانی طبس، 10 منطقه نمونه گردشگری خراسان جنوبی هستند.
وی اضافه کرد: از میان این مناطق، بنده دره بیرجند، بوذرجمهر قاینات، شهر تون، باغستان و آبگرم فردوس دارای سرمایه گذار هستند که در 2 منطقه آبگرم و شهر تون فردوس امکانات خوبی با کمک به سرمایه گذار برای استفاده گردشگران فراهم شده است.
عربی می گوید: در مناطق نمونه گردشگری استان هنوز خدمات و اهداف کلی که برای مناطق نمونه گردشگری تعریف شده محقق نشده است اما در مجموع زیرساخت ها و امکانات اولیه از سوی میراث فرهنگی برای بازدید گردشگران و مسافران در این مناطق مهیاست.
وی یادآور شد: در سال جاری پنج میلیارد ریال اعتبار استانی و ملی برای مناطق گردشگری استان پیش بینی شده است.
در سال 82 ، ماده هشتم قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این‌گونه مقرر کرد که به‌ منظور فراهم کردن زمینه توسعه پایدار میراث فرهنگی و گردشگری، جلب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با رعایت قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری‌خارجی در ایجاد تاسیسات زیربنایی برای معرفی بهتر بناها و‌محوطه‌های تاریخی، تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و ارائه خدمات مناسب به‌جهانگردان، دولت می‌تواند در مناطق مستعد کشور و قطب‌های گردشگری با تاکید بر‌مناطق کمتر توسعه یافته، به متقاضیان بخش‌های غیردولتی اجازه تاسیس مناطق نمونه‌ گردشگری را بدهد.
با توجه به حمایت قانون‌گذار از تشکیل مناطق نمونه گردشگری و اذعان دولت به اهمیت وجود چنین مناطقی، آیین‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و اداره مناطق نمونه گردشگری نیز به تصویب هیات دولت رسید.
مطابق با این آیین‌نامه، مناطق نمونه گردشگری، مناطقی هستند که در جوار جاذبه‌های تاریخی‌، فرهنگی‌، مذهبی، طبیعی و گردشگری کشور، به ‌منظور ارائه خدمات به گردشگران توسط بخش غیردولتی تاسیس و اداره می‌شوند که البته باید پیش از آن به تصویب هیات دولت برسد.
خراسان جنوبی با دارا بودن بیش از 2 هزار و 200 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری شناسایی شده که حدود 800 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده هرساله میزبان گردشگران و مسافران زیادی است.
این استان با داشتن شرایط اقلیمی خشک و بیابانی، باغ ها و قلعه های تاریخی، چشمه های آبگرم و سرد، روستاهای شگفت، کویر بکر و آثار گردشگری بی نظیر، مجموعه ای از دیدنی های طبیعی تاریخ را برای گردشگران و مسافران فراهم آورده است.
خراسان جنوبی با حدود 800 هزار نفر جمعیت و مساحت 151 هزار کیلومتر مربع در شرق ایران واقع شده و از شمال با خراسان رضوی، از جنوب با سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به طول 465 کیلومتر با افغانستان هم مرز است.
وجود 15 گنجینه تاریخی در استان که اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ این سرزمین را ارایه می دهند و در این میان باغ ها و عمارت های تاریخی بویژه باغ اکبریه بیرجند که یکی از باغ های ثبت شده در فهرست آثار جهانی است ظرفیت های مناسبی برای بازدید از منطقه کویری و بیابانی است.
بنده دره بیرجند یکی از مناطق نمونه گردشگری در مرکز استان است، این بند که مهمترین بند تاریخی و بزرگترین بند کوهستانی شهر بیرجند محسوب می شود به دستور امیر شوکت الملک در سال 1294 هجری قمری ساخته شده است.
قدمت این سد به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه می رسد. این بند چون آب آن از دره بالا و پایین عبور می کند به این اسم مشهور گشته است. این بند یا سد در پنج کیلومتری بیرجند در میان رشته کوه جنوب این شهر به نام باقران واقع است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با اشاره به 10 منطقه نمونه گردشگری استان به خبرنگار ایرنا گفت: در بیشتر این مناطق زیر ساخت های لازم از جمله آب، راه ، تلفن، گاز و شبکه های فاضلاب ایجاد شده است.
حسن رمضانی افزود: تایید طرح های سرمایه گذاران در این مناطق دارای یک پروسه طولانی است بطوری که ابتدا باید طرح در کارگروه میراث فرهنگی و شورای برنامه ریزی استان تایید شود و بعد به تصویب کارگروه معماری و شهرسازی کشور برسد و هم اکنون طرح منطقه نمونه گردشگری بنده دره بیرجند در نوبت رسیدگی قرار دارد.
وی ادامه داد: طرح نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین هم در اختیار شهرداری این شهر قرار گرفته که اصلاحات لازم انجام شود و بعد توسط میراث فرهنگی به کارگروه معماری و شهرسازی برای تصویب ارسال شود.
وی گفت: در منطقه نمونه گردشگری آبگرم فردوس هم به دلیل اینکه سالهاست گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند تجهیزات خوبی در آن وجود دارد و شرکت هلال هم اقدامات مناسبی در این منطقه انجام داده است.
رمضانی یادآور شد: همچنین برخی از مناطق نمونه گردشگری استان قابلیت سپردن به سرمایه گذار را ندارد که در اصلاحات جدید، بازبینی می شوند.
وی گفت: حمایت از سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری موجب می شود امکانات مناسبی در این مناطق مستقر شود و قطعا تاثیر بسزایی در جذب گردشگر داخلی و خارجی خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه همه امکانات اقامتی برای جذب گردشگر در استان فراهم است گفت: در حال حاضر مناسب نبودن وضعیت حمل و نقل هوایی استان که در بحث گردشگری یک رکن اساسی محسوب می شود از مشکلات موجود در خراسان جنوبی است.
رمضانی افزود: گردشگران خارجی زمان زیادی برای سفر به مناطق مختلف ندارند لذا مهیا بودن امکانات حمل و نقل هوایی تاثیر زیادی برای ورود گردشگران به آن مناطق دارد و از طرفی با وجود 2 فرودگاه در شهرهای بیرجند و طبس در استان برنامه ریزی درستی برای استفاده از این ظرفیت نشده است.
وی با اشاره به اینکه گردشگرانی که به ایران و این استان سفر می کنند اغلب گردشگران فرهنگی هستند گفت: این گردشگران تمایل زیادی برای استفاده از هتل پنج ستاره ندارند و بیشترین رغبت آنان به استفاده از واحدهای بوم گردی و محلی است.
وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید، سازمان میراث فرهنگی واحدهای بومگردی را برنامه ریزی کرد و خراسان جنوبی جزو استان های درجه یک در ایجاد این واحدها شناخته شده است اظهار کرد: در یکسال گذشته 10 واحد بوم گردی با پرداخت تسهیلات از صندوق کار آفرینی امید به بخش خصوصی در استان راه اندازی شده است.
وی یادآور شد: این واحدها در مناطق مختلف از جمله سه قلعه سرایان، اصفهک، حلوان و نایبندان طبس راه اندازی شده و در روستای « چنشت» سربیشه هم سه واحد برای استفاده گردشگران در حال تکمیل شدن است.
6054 * خبرنگار و انتشاردهنده - مریم پنجابی *
کد N1575327

وبگردی