آفتاب
سیدعلی خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست دشمنان توافق هسته‌ای، خسته‌ کردن ایران از پایبندی به برجام است

سیاست دشمنان توافق هسته‌ای، خسته‌ کردن ایران از پایبندی به برجام است

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی اتحادیه سازمان ملل‌ تاکید کرد: سیاست دشمنان برجام خسته‌ کردن ایران از پایبندی به این توافق باشد

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در مورد تمدید قانون تحریم‌های ایران (ایسا) گفت: نخستین نکته‌ای که باید در رابطه با تمدید این قانون متوجه باشیم، آن است که آیا با این عمل برجام نقض شده است یا چگونه نقض خواهد شد و متناسب با این مسئله باید ایران اقدامی انجام دهد. 

اجرای قانون ایسا نقض برجام است

او با بیان اینکه چند بند از قانون تحریم‌های ایران در توافق هسته‌ای مورد اشاره قرار گرفته بود که باید به حالت تعلیق و عدم اجرا درمی‌آمد، اظهار داشت: با اجرای برجام آن بندها هم به حالت تعلیق درآمد در صورتی که در تمدید جدید برجام، اگر این قانون و آن بندها اجرایی شود و تعلیق نشود آنگاه می‌توان از نقض صریح برجام سخن گفت.

این استاد حقوق بین‌الملل ادامه داد: ما باید صبر کنیم و ببینیم که آیا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این قانون تمدید شده را امضا خواهد کرد یا خیر و اگر آن را امضا می‌کند آن بندهای ذکر شده در برجام اجرایی می‌شود یا خیر.

ایران سیاست صبر و انتظار را در پیش بگیرد

خرم با یادآوری نحوه برخورد با تمدید این قانون تصریح کرد: ممکن است برخی مسئولان در برابر تمدید این قانون بخواهند دفع دخالت مقرر انجام دهند و البته ممکن است برخی هم حزبی و جناحی به آن مواجه شوند. اما آن چیزی که دیپلماسی آن را می‌طلبد صبر است و ضروری است ایران هم سیاست صبر و انتظار را در پیش بگیرد. 

مکانیزم حقوقی رسیدگی به نقض برجام چیست؟ 

او با اشاره به مکانیزم‌های حقوقی نقض برجام خاطرنشان کرد: در توافق هسته‌ای برای رسیدگی به حل اختلافات و همچنین ادعاهای هر یک از طرفین درباره نقض برجام از سوی طرف مقابل کمیسیونی متشکل از تمامی شرکای برجام و اتحادیه اروپا پیش‌بینی شده است که ایران می‌تواند در صورت نقض برجام این مسئله را به کمیسیون مشترک ببرند و آن را در این کمیسیون مورد پیگیری قرار دهد. 

ایران از مواضع تبلیغاتی اجتناب کند

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی اتحادیه سازمان ملل‌ افزود: در مرحله دوم می‌تواند با رای صادر شده در کمیسیون مشترک، برجام را از نظر سیاسی و دیپلماتیک به پیش ببرد. به سخن دیگر ایران با آن رای می‌تواند یک اجماع‌سازی علیه آمریکا را ایجاد کند و در این راستا ضروری است تا از در پیش گرفتن مواضع تبلیغاتی یا انجام کارهایی که منجر به نقض برجام از سوی ما می‌شود، اجتناب کند. 

اروپا از ایران در برابر نقض برجام حمایت می‌کند

خرم در پاسخ به این سوال که در صورت نقض صریح برجام از سوی آمریکا، اروپایی‌ها با ایران همکاری خواهند کرد یا خیر؟ ابراز داشت: بله برای اروپا اصول بسیار مهم‌تر از هر چیز دیگری است. فرانسه، انگلیس، روسیه و چین چهار عضو شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شوند که موظف به محافظت از مصوبات این شورا هستند و فارغ از اینکه چند میلیون دلار با ایران رابطه دارند یا ندارند از رای صادر شده به نفع ایران حمایت می‌کنند.

او اضافه کرد: از طرف دیگر هم اینک کسی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده که تقریبا همه کشورها از انتخاب او ناراضی هستند و می‌دانند اقدامات احتمالی ترامپ صدماتی را به جهان وارد خواهد کرد.

نقض توافق از سوی ایران، تیر خلاص به برجام است

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: آنچه ضروری است، آن است که ایران نقض برجام را انجام ندهد و منادی شعار اجرای صحیح و کامل برجام باشد و به عنوان ناقض برجام شناخته نشود؛ چراکه اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض کند، آن اقدام تیر خلاص به برجام خواهد بود اما اگر آمریکا یا اروپا و هر کشور دیگری آن را نقض کند، این مسئله قابل شکایت حقوقی است. پس شدت دامنه اقدام هر یک از طرفین متفاوت خواهد بود.

دشمنان برجام به دنبال خسته کردن ایران از اجرای توافق هسته‌ای هستند

خرم با بیان اینکه ممکن است سیاست دشمنان برجام خسته‌ کردن ایران از پایبندی به این توافق باشد، یادآور شد: جنگ‌طلبان آمریکایی، عربستان، اسرائیل به دنبال این مسئله هستند و همین مسئله موجب می‌شود تا ما دقیق‌تر اقدامی را انجام دهیم.

کد N1574960

وبگردی