آفتاب

اعلام آمادگی بلغارستان برای گسترش همکاری اقتصادی با کهگیلویه و بویراحمد

اعلام آمادگی بلغارستان برای گسترش همکاری اقتصادی با کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- سفیر بلغارستان در ایران گفت که کشورش آماده گسترش روابط اقتصادی در بخش های مختلف با استان کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش ایرنا، هریستو پولنداکف روز یکشنبه در جمع برخی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: کشاورزی، گردشگری، ساخت نیروگاه های کوچک آبی و شیلات از جمله زمینه های همکاری دو جانبه است.
وی گفت: کهگیلویه و بویراحمد از نظر کشاورزی موقعیت منحصر به فردی دارد که می توان از این جنبه برای گسترش همکاری ها بهره برداری کرد.
وی بیان کرد: بلغارستان آماده همکاری با کهگیلویه و بویراحمد برای راه اندازی نیروگاه های کوچک آبی و انتقال تجربه، فناوری و نیروی انسانی در زمینه ساخت این نیروگاه هاست.
سفیر بلغارستان در ایران با اشاره به آمارهای ارائه شده از وضعیت شیلات در جمهوری اسلامی اظهار داشت: تحت تاثیر میزان تولید ماهی و میگو در این استان قرار گرفتم و فکر می کنم در این زمینه می توانیم همکاری هایی داشته باشیم.
پولنداکف عنوان کرد: میگوی موجود در بلغارستان، کوچکتر از میگوی تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد است و واردات آن بیشتر از کشورهای روسیه، چین و نروژ است که به نظر می رسد می توان میگو را با قیمت کمتری از این استان خریداری کرد.
وی یکی از مزیت های داشتن رابطه اقتصادی با بلغارستان را موقعیت خاص جغرافیایی این کشور دانست که به گفته وی دروازه ورود ایران به اروپاست و کالاهای ساخت این استان می تواند در بندرهای این کشور تخلیه و با بسته بندی اروپایی صادر شود.
وی افزود: حجم مبادلات اقتصادی ایران و بلغارستان هم اکنون حدود 250 میلیون یورو است که نشان می دهد علارغم تحریم ها راه های ارتباط اقتصادی باز است.
پولنداکف گفت: امیدواریم خیلی زود مشکلات مبالات بانکی ایران با سایر کشورها برطرف شود تا امکان گسترش همکاری ها با این کشور فراهم شود.
وی بیان کرد: بلغارستان تلاش می کند که موانع تجاری 2 کشور برطرف شود و ما مطمئن هستیم که روابط بین ایران و بلغارستان بهتر خواهد شود.
سفیر بلغارستان در ایران عنوان کرد: به تازگی هجدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی 2 کشور در تهران برگزار و مشکلات موجود بررسی شد و باورم این است که می توانیم به راه حل های خوبی برسیم.
وی اظهار داشت: با راه اندازی کریدور حمل و نقل دریایی خلیج فارس به دریای سیاه زمینه همکاری های اقتصادی میان 2 کشور بهتر می شود.
پولنداکف گفت: بلغارستان می تواند دروازه ورود همه کالاهای کهگیلویه و بویراحمد از جمله انواع میوه ها، فرآورده های معدنی و غیره به عنوان کالاهای اروپایی به اتریش و کل اتحادیه اروپا شود.
وی افزود: در سفر پیشین نخست وزیر بلغارستان به تهران چند سند همکاری امضا شد که فرصت های خوبی برای گسترش همکاری های هر 2 طرف ایجاد کرده است.
پولنداکف مهمترین جنبه روابط ایران و بلغارستان را تفاهم 2 کشور برای حمایت متقابل از سرمایه گذاری متقابل و اجتناب از مالیات مضاعف دانست که به گفته وی می تواند راهگشای توسعه همکاری ها باشد.
وی بیان کرد: سفارت بلغارستان در ایران و سفارت ایران در بلغارستان برای گسترش این همکاری ها تلاش زیادی می کنند و ما نیز برای تبادل هیات های تجاری و اقتصادی آمادگی داریم.
پولنداکف عنوان کرد: اتاق بازرگانی بلغارستان نیز رابطه خوب و گستره ای با اتاق بازرگانی ایران دارد و بازرگانان هر 2 کشور منتظر تسهیل زمینه های این روابط از سوی دولت ها هستند.
وی بیان کرد: تبادل گردشگر نیز یکی از زمینه های همکاری های دو جانبه است که می توان روی آن کار کرد.
مدیران کل کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به تشریح شرایط اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد و ظرفیت های همکاری در زمینه های کشاورزی، صنعت، سرمایه گذاری خارجی، گردشگری و حمل و نقل پرداختند.
هریستو پولنداکف، سفیر بلغارستان در ایران و تسوتان الکسوف، رایزن بازرگانی سفارت این کشور به مدت 2 روز در استان خواهند ماند و در این مدت علاوه بر بازدید از طرح‌های تولیدی، کشاورزی، صنعتی و گردشگری با مسئولان سیاسی و فعالان بخش خصوصی نیز دیدار خواهند داشت.
بلغارستان در جنوب شرقی اروپاست که پایتخت آن شهر صوفیه و جمعیت این کشور افزون بر هفت میلیون نفر است.
خبرنگار: سید ولی موسوی نژاد** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
6110 /8005
کد N1574398

وبگردی