آفتاب

سه طرح فولادی تا پایان سال در مدار تولید قرار می‌گیرد

سه طرح فولادی تا پایان سال در مدار تولید قرار می‌گیرد

ایلنا: مهدی کرباسیان گفت: طرح بزرگ اکتشاف در 21 استان کشور به اجرا در آمده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در دومین همایش معدن و صنایع معدنی، مدیرعامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت اکتشاف در بخش معدن کشور گفت: از دوران پیش از انقلاب اسلامی که اکتشاف فقط توسط شرکت‌های خارجی صورت می‌گرفت تا به امروز که شرکت‌های ایرانی نیز به این حوزه اضافه شدند هنوز 7 درصد از سرزمین ایران مورد بررسی قرار گرفته شده است.

مهدی کرباسیان با اشاره به عملکرد سازمان مطبوع خود گفت: ایمیدرو از نیمه دوم سال 92 طراحی، تدوین و اجرای استراتژی جدیدی را به عنوان اولویت در دستور کار قرار داد و طبق آن برنامه ابتدا با ارزیابی مشکلات گذشته و پیش‌رو برنامه‌هایی برای اصلاح امور به اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: در طرح‌های فولادی به رغم کمبود شدید منابع مالی با مشارکت بخش دولتی و خصوصی این طرح‌ها دوباره فعال شد و در آبان ماه نیز نخستین کارخانه آهن اسفنجی از هفت طرح فولادی در استان چهارمحال و بختیاری افتتاح شد.  تا پایان سال جاری سه طرح دیگر فولاد در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به برنامه‌های اکتشافی این سازمان گفت: طرح بزرگ اکتشاف در 21 استان کشور به اجرا در آمده است که شامل بررسی 250 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور شده است. خوشبختانه این امر نویدبخش کشف ذخایر جدید در بخش زغال سنگ؛ مس، سنگ آهن، طلا و دیگر مواد معدنی بوده که تاکنون 400 میلیون تن سنگ‌آهن، 300 میلیون تن زغال سنگ و 50 تن ذخیره جدید طلا اثبات شده است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی مشارکت خوبی در بخش معدن داشته است به طوری که امروز 80 درصد سرمایه‌گذاری در توسعه بخش معادن توسط فعالان این بخش صورت گرفته است.

معاون وزیر صنعت در ادامه با اشاره به برنامه‌های آینده این سازمان گفت: تا بهار سال آینده 42 طرح در بخش سنگ آهن، فولاد، سرب، روی، مس و طلا افتتاح خواهد شد. این در حالی است که ارزش این طرح ها 1.6 میلیارد دلار و ارزش پروژه‌هایی که وارد عملیات اجرایی می‌شود 2.4 میلیارد دلار است.

کرباسیان با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر طرح‌های معدنی گفت:‌ت عدادی از طرح‌ها به دلیل تحریم، منابع مالی و عدم داشتن تکنولوژی شروع نشده است. به عنوان مثال پروژه کنسانتره و سرباره تتانیوم از معدن 400 میلیون تنی در کهنوج در روزهای گذشته با سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی توسط پیمانکار ایرانی، اروپایی، استرالیایی آغاز به کار کرد.

وی افزود: اقتصاد کشوردر شرایطی به وضعیت آرامش رسیده که در نیمه دوم دهه گذشته بالا رفتن ریسک اعتباری ایران سبب تحمیل هزینه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی سنگینی به فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی ایران شد به طوری که ریسک اعتباری ایران در سال 83 از چهار ناگهان به هفت رسید. اما خوشبختانه با اقدامات مقامات عالی کشور و همچنین تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی شاهد تسهیل روابط بانکی و مالی با کشورهای مختلف بودیم و حضور 117 نفر از شرکت‌های معتبر خارجی در این اجلاس نشان از تسهیل روابط ما با دنیا شده است.

وی با تشریح وضعیت صادرات معدنی در ایران گفت: در بازار ایران رشد صادرات فولاد، آلومینیوم، مس و دیگر مواد معدنی سبب اقبال سرمایه‌گذاران به این بخش شده است که در بازار بورس کالا و بورس اوراق بهادار قابل مشاهده بوده و تقاضای داخل همزمان با افزایش قیمت‌ها وضعیت تولید را در بخش معدن و صنایع معدنی را نیز بهبود بخشیده است.

وی افزود: استقرار صنایع معدنی در سواحل جنوبی ایران در مناطق ویژه پارسیان، لامر یا منطقه ویژه خلیج فارس و منطقه آزاد چابهار جزو اولویت‌ها است چون در این مناطق مشکل آب، گاز و حمل و نقل وجود ندارد و به راحتی به بازارهای جهانی مرتبط است.

کرباسیان با اشاره به طرح‌های استراتژیک در سند چشم‌انداز گفت: رسیدن به تولید 55 میلیون تنی فولاد، یک و نیم میلیون تنی مس کاتود و یک و نیم میلیون تنی آلومینیوم بخش مهمی از برنامه‌های این سند در حوزه معدن است که سهم بزرگی در ایجاد اشتغال، رشد ملی و توسعه مناطق دوردست دارد.

کد N1574202

وبگردی