آفتاب

انتقاد مدیرعامل ستاد دیه از کم‌کاری نهادهای فرهنگی و آموزشی

انتقاد مدیرعامل ستاد دیه از کم‌کاری نهادهای فرهنگی و آموزشی

مدیرعامل ستاددیه کشور با انتقاد از کم‌کاری نهادهای فرهنگی و آموزشی گفت: متاسفانه در کشورمان موضوع پیشگیری از وقوع جرایم و ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها از حد یک شعار فراتر نمی‌رود.

به گزارش ایلنا، سومین همایش ملی مسئولیت اجتماعی عصر دیروز (۲۰ آذرماه) با حضور سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور، محمود نیلی‌ احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، تعاون و رفاه اجتماعی و بهداشت و درمان در محل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار و از تلاش‌های مردمی جمعی از فعالان و تلاش‌گران حوزه اجتماعی، تقدیر گردید.

در این برنامه که به همت «کانون مرهم» دانشگاه تهران و با استقبال جمع زیادی از دانشجویان برگزار شد،  مدیرعامل ستاددیه کشور با اشاره به آمار بالای محکومان غیرعمد در کشور، گفت: این نهاد مردمی به منظور حمایت از افراد آبرومند و ناتوانی تاسیس گردید که ناخواسته و بدون احتساب وقوع یک جرم یا متحمل شدن یک بدهی سنگین روانه زندان می‌شدند و هرچند این توجه در احراز صلاحیت مددجویان این ستاد همچنان با جدیت قبلی دنبال می‌شود، اما در جمع قریب به ۱۰ هزار محبوس ایرانی که به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد در زندان‌ها حضور دارند، هرچند نیت سوء مشاهده نمی‌شود اما نتیجه بلندپروازی‌ها و اعتمادهای نسنجیده و عدم برآورد دقیق شرایط اقتصادی بسیاری از هموطنان به چشم می‌آید.

سید اسدالله جولایی، فقر فرهنگی را بزرگترین آسیب و بالاترین هزینه برای کشور مطرح کرد و افزود: به عنوان کسی که سال‌ها در تعامل با زندانیان جرایم غیرعمد بوده و از نزدیک با دردها و مصائب خانوادگی آن‌ها آشنایی دارد باید اذعان کنم بسیاری از مشکلات فردی و ملی ما هر اندازه که به موضوعات اقتصادی و اجتماعی مرتبط باشد بی‌ارتباط با مقوله فرهنگ و شیوه زندگی ما نیست.

بینش اجتماعی ریشه در دانش شهروندان دارد

وی جهل به قانون و عدم آشنایی درست از برخی تخلفات را عامل حبس بسیاری از جوانان اعلام کرد و گفت: برای نمونه در موضوع تخلفات رانندگی علی‌رغم تلاش بسیاری از مراجع و استفتائات ارایه شده از سوی آیات عظام در تشریح حرمت این ناهنجار اجتماعی، اما جمعی از ما معتقدین و متاسفانه متدینین هنوز حرام بودن عبور از سرعت مطمئنه یا چراغ قرمز را باور نداریم.

جولایی، با تاکید بر این که بینش اجتماعی ریشه در ارتقای دانش شهروندان دارد، تصریح کرد: مدرسه‌ها و معلمین مدارس بویژه مقاطع پایه ابتدایی خوب است با مرور رسالت‌ خودشان مبنی بر توجه توأمان به موضوع تربیت در کنار آموزش، بحث ارتقای سطح شخصیتی دانش‌آموزان را به مانند افزایش سطح علمی آن‌ها جزو وظایف خودشان قلمداد کنند.

مدیرعامل ستاددیه کشور، دانشگاه‌ها را مبداء بسیاری از جریان‌های اجتماعی مطرح کرد و گفت: موضوع آموزش و نهادینه کردن بسیاری از ارزش‌ها منجمله توجه همیشگی به قانون اختصاص به  مدارس داشته اما ارایه بهترین شیوه‌های تبلیغی و آموزشی مختص به مراکز دانشگاهی و متخصصین آن است. آن‌هایی که تعهدشان را هرگز فدای منافع شخصی‌شان نکرده و به استناد عدم توجه آن دولت و این دولت از ثبت تا اجرای یک طرح اصلاح‌گر سربازنمی‌زنند.

دانشجویان علاوه بر پژوهش، مسئولیت اجتماعی دارند

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: در شرایط فعلی حضور فعالان حوزه اجتماعی و اقدامات اصلاح‌گرانه آن‌ها از بروز بسیاری از مخارج صرفه جویی کرده و عدم حضور این نیکوکاران در جامعه نظم و انظباط را با مخاطره همراه می‌سازد. امروز در دنیا مسئولیت اجتماعی به عنوان ماموریت سوم دانشگاه‌ها به حساب می‌آید. یعنی بعد از آموزش و پرورش به عنوان امر سوم مطرح می‌شود که توجه ویژه به این موضوع بیش تز پیش احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی فقط با پول امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: دانشگاه برای ورود در عرصه انجام فعالیت‌های اجتماعی خودش را موظف می‌داند و اگر دانشجویان بپذیرند در کنار آموزش و پرورش مسئولیت اجتماعی هم دارند، به طور قطع به صورت دیگری درس‌ها مطالعه می‌شود و میزان تلاش‌ها به مراتب بیشتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: دانشگاه تهران امسال سومین برنامه ۵ ساله خود را تصویب کرد که در آن توجه به کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی از جمله محورهای این برنامه می‌باشند و در این زمینه دانشگاهی که به مسئولیت اجتماعی خود واقف نباشد، در دو حوزه دیگر هم توفیقی نخواهد داشت.

در ادامه، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در سخنان کوتاهی با اشاره به تعامل دانشجو با موضوعات اجتماعی گفت: دانشگاه تهران در این حوزه سعی داشته فعالیت‌های خود را آنچنان که شایسته نام آن هست ارتقاء دهد که برای همین منظور با همت اعضای دبیرخانه همایش مسئولیت اجتماعی بهمن سال جاری درصدد هستیم گوشه‌ای از دستاوردهای انجام شده در این عرصه را در قالب نمایشگاهی به نمایش بگذاریم.

کد N1574123

وبگردی