آفتاب

دانش آموزان مازندران با ایدز آشنا می شوند

دانش آموزان مازندران با ایدز آشنا می شوند

ساری – ایرنا – مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از آغاز برنامه آشنایی و پیشگیری از ایدز برای دانش آموزان این استان خبرداد .

محمدرضا پارسایی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت :این برنامه آموزشی توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری آموزش و پرورش مازندران برای دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه اجرا می شود .
وی با اشاره به سه ساله بودن اجرای برنامه آموزش شناخت و چگونگی پیشگیری از ایدز به دانش آموزان مازندران ، ادامه داد : امسال و در سال نخست انجام طرح ، 40 درصد دانش آموزان دوره های مورد هدف زیر پوشش قرار می گیرند .
مدیر گروه بیماری های واگیر مازندران پوشش تمامی دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه به عنوان هدف و چشم انداز این برنامه سه ساله آموزشی پیشگیری از ایدز اعلام کرد .
وی گفت که با توجه به سن رشد و هیجانات نوجوانی برای تجربه یکسری مسائل از جمله مسائل جنسی در سنین دوره اول و دوم متوسطه ، این طرح اجرا شد .
به گفته پارسایی کارشناسان و مشاوران واحد بیماری های واگیر سعی دارند در این طرح به دانش آموزان مهارت های لازم همچون ' انجام ندادن رفتارهای پرخطر جنسی ' ، 'مهارت نه گفتن ' ، 'حفاظت از خویشتن با استفاده از وسایل پیشگیرانه در مقابله با ایدز ' و ' پویش اجتماعی مصرف نکردن مواد مخدر و مصرف الکل ' آموزش دهند .
وی ادامه داد : علاوه بر دانش آموزان ، مدیران و مربیان مدارس نیز با مسائل مربوط به ایدز و راههای پیشگیری از آن آشنا می شوند .
*** مدارس حاشیه شهرها نوک پیکان توجه طرح آموزش پیشگیری ایدز دانش آموزان
مدیر گروه بیماری های واگیر علوم پزشکی مازندران گفت : حاشیه شهرها که محروم از امکانات و آگاهی ها هستند به عنوان کانون اصلی اجرای طرح پیشگیری از ایدز دانش آموزان در استان هستند .
وی افزود : همچنین باتوجه به استفاده از مواد مخدر و یا انجام برخی کارهای پرخطر در مناطق آسیب پذیر ، اجرای این طرح برای دانش آموزان این مناطق بیشتر مورد نظر است .
تعداد بیماران ایدزی شناسایی شده در مازندران حدود 398 نفر اعلام شده است که براساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران علت ابتلای 71 درصد از بیماران ایدزی در این استان ناشی از روابط جنسی پرخطر و کنترل نشده است.
ایدز یک بیماری کشنده است که با ویروس اچ آی وی HIV ایجاد می شود و با ورود این ویروس به بدن از طریق تماس جنسی ، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین ، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می یابد و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می کند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی **انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
2096/1899
کد N1573747

وبگردی