آفتاب

جلالی:آمریکا فرصت برجام را قدر بداند و آن را نابود نکند /مقابل ترامپ هوشمندانه رفتار کنیم

جلالی:آمریکا فرصت برجام را قدر بداند و آن را نابود نکند /مقابل ترامپ هوشمندانه رفتار کنیم

تسنیم نوشت: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تمدید ایسا (تحریم‌های آمریکا علیه ایران) ناقض برجام است.

کاظم جلالی در آیین افتتاح سی و ششمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور که با همکاری سازمان انرژی اتمی و به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود روز شنبه 20 آذرماه جاری در محل تالار شقایق‌های این دانشگاه برگزار شد؛ اظهار داشت: آنچه در کنگره آمریکا اتفاق افتاد (تمدید «ایسا»)؛ ناقض برجام است.

وی افزود: مذاکره ایران برای برداشتن تحریم‌ها بود و بر این مسئله بارها توسط مقام معظم رهبری نیز تأکید شده و جزو مصوبات مجلس نیز بوده است.

نماینده مردم تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی به تمدید ایسا در کنگره آمریکا اشاره کرد و افزود: با تمدید این تحریم، ممکن است این سؤال در ذهن عده‌ای پیش بیاید که چرا مذاکره و گفت‌وگو کردیم و پای میز مذاکره نشستیم و برخی خود سرزنش‌هایی را نیز در داخل کشور داشته باشیم؛ اما به تعبیر بنده این مذاکرات تنها برای اتمام‌حجت بود.

جلالی ادامه داد: اگر مذاکره نمی‌کردیم و اتفاقی می‌افتاد این سؤال در اذهان مردم کشور و حتی کشورهای دنیا متبادر می‌شد، چرا امروز که دنیا آماده مذاکره است مسئولان جمهوری اسلامی پای میز مذاکره نیامدند.

وی با اشاره به خویشتن‌داری جمهوری اسلامی ایران در برجام بیان کرد: امروز منطق کاملی را در رفتار مسئولان می‌بینیم و همه مسئولان کشور برای اجرای فرامین و منویات مقام معظم رهبری آمادگی کامل دارند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما ناقض برجام نیستیم؛ اما در مقابل نقض برجام هم رفتار قاطع و هوشمندانه‌ای خواهیم داشت تصریح کرد: امیدواریم رئیس‌ جمهور و مجالس آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر طرف‌های مذاکره‌کننده این فرصت به وجود آمده را قدر بدانند و نابود نکنند؛ چراکه آنها دیوار بی‌اعتمادی را بالا برده‌اند و تجربه نشان داده عدم تعهد و پایبندی می‌تواند به اعتماد ملت ایران نسبت به آنها خدشه وارد کند.

جلالی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای پیش از دولت یازدهم شروع شد و در این دولت به سرانجام رسید، گفت: حرف ما این بود که راه‌حل مسئله هسته‌ای گفت‌وگو است.

وی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نتیجه این انتخابات اشاره کرد و گفت: امروز دنیا با پدیده ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مواجه و وظیفه ما رفتار هوشمندانه است و جمهوری اسلامی ایران باید ازلحاظ تاکتیکی سیاست خارجی متناسبی اتخاذ کند که وجه‌المصالحه برخی کشورها قرار نگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید دید اولویت کشورهای اروپایی، روسیه، کره جنوبی، چین، ژاپن و ... در مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا چیست، ترامپ در برابر آنها چه مواضعی دارد و متناسب با آن در کشور ما یک سیاست خارجی تدوین‌شده و ساده‌نگری نشود.

جلالی تأکید کرد: مسئله هسته‌ای مربوط به سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و متعلق به دولت‌ها نیست و به لحاظ تاکتیکی و کاربردی نباید در هیاهوی جناح‌های مختلف کمرنگ یا نادیده گرفته شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تقدیر از سازمان انرژی اتمی و وزارت علوم به جهت برپایی نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای در دانشگاه‌های مختلف کشور گفت: اگرچه دانش هسته‌ای به‌طور عام در اذهان و افکار عمومی مردم کشور جاافتاده است؛ اما شاید مشاهده کارکرد سانترفیوژها، چرخه سوخت هسته‌ای و ... از نزدیک برای عموم مردم جالب باشد.

نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نمایشگاه اطلاعات خوبی را در خصوص ضرورت دانش هسته‌ای ارائه می‌دهد اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی در برپایی این نمایشگاه کار کاملی را برای بازدیدکنندگان ارائه کرده و فرایند انرژی هسته‌ای و کاربرد آن در علوم مختلف را به نمایش گذارده است.

جلالی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تمام تلاش‌های دشمنان دانش هسته‌ای را بومی‌سازی کرده و مسیری که در طول این سال‌ها پیموده است مسیر درستی بوده است.

29214

کد N1573444

وبگردی