آفتاب

اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه درباره مذاکرات با گروههای معارض سوری

اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه درباره مذاکرات با گروههای معارض سوری

ایرنا نوشت: «ژان مارک ارو» وزیر خارجه فرانسه مدعی شد: گروه های معارض سوری تمایل به ادامه مذاکرات با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بدون هرگونه پیش شرطی را دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارو روز یکشنبه افزود : ما برای یک گذار سیاسی واقعی، نیازمند کنار گذاشتن پیش شرط ها هستیم.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد : مذاکرات باید بر یک مبنای شفاف و در چارچوب قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل باشد.
قطعنامه 2254 که در پی دیدار 18 دسامبر (27 آذر) سال گذشته طرف های درگیری در نیویورک تصویب شده بود. در این قطعنامه که بر آتش بس و نیز حل و فصل سیاسی وضعیت سوریه تاکید دارد، تشکیل یک دولت وحدت ملی با هدف پایان درگیری ها پیش بینی شده است.

قطعنامه 2254 خواستار تشکیل دولتی قانونی، فراگیر و غیرفرقه ای ظرف شش ماه و برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه بر پایه یک قانون اساسی تازه ظرف 18 ماه شده بود.

گروه‌های تروریستی -تکفیری داعش و جبهه النصره (فتح الشام) در قطعنامه یاد شده از دایره مذاکرات سوری - سوری خارج هستند و به همین دلیل قطعنامه به‌ صراحت اعلام می کند که روند برقراری صلح در سوریه به پایان یافتن درگیری‌ها در آن کشور منجر نخواهد شد.

با وجود اظهارات آیرو، برخی منابع آگاه به خبرگزاری فرانسه گفتند که معارضان همچنان تنها آغاز روند گذار سیاسی در سوریه را لازمه شرکت در مذاکرات می دانند.

هیات های روسی و آمریکایی قرار است امروز (شنبه) در ژنو سوئیس برای رایزنی درباره خروج امن تروریست ها از حلب سوریه تشکیل جلسه دهند.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا که در نشست صبح شنبه در پاریس حضور یافته بود، پس از این نشست ادعا کرد که مخالفان مسلح برای آنچه که وی «نجات حلب» می خواند، حاضر به خروج از این شهر هستند، اما اطمینان ندارند که در صورت موافقت آنها با این مسئله، بتوانند به جایی بروند که «به سرعت هدف حمله قرار نگیرند».

وی ادامه داد : روسیه و اسد در حلب در موقعیت برتری هستند که می توانند اندکی در این رابطه حسن نیت نشان دهند.
ارتش سوریه در یک ماه گذشته توانسته است تا ده ها محله شرقی شهر حلب را از گروه های تروریستی پاکسازی کند و بیش از 90 درصد این شهر را در اختیار بگیرد.

تروریست ها که آزادسازی کامل حلب را قریب الوقوع می بینند، در تلاش برای استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی هستند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته در این رابطه گفته بود : مخالفان مسلح سوریه (تروریست ها) در منطقه شرقی شهر حلب مانع خروج غیرنظامی ها از محله های خود می شوند.

49311

کد N1573337

وبگردی