آفتاب

ایده نامزد پوششی کنار روحانی بخاطر ترس از شورای نگهبان است؟

ایده نامزد پوششی کنار روحانی بخاطر ترس از شورای نگهبان است؟

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معتقد است که انتقاد به شورای‌عالی برای پایان دادن به کارش مبنای منطقی ندارد.

فائزه انیسی‌نیا: هرچند اصلاح‌طلبان بر سر حمایت از روحانی تا حد زیادی به توافق رسیدند اما زمزمه‌های اختلافی در این جریان هم وجود دارد، خاصه آنجا که برخی مخالف ادامه فعالیت شورای عالی سیاستگذاری هستند یا برخی دیگر از نامزد پوششی در کنار روحانی سخن می گویند.  

محمود میرلوحی عضو شورای عالی سیاستگذاری در گفتگو با خبرآنلاین می گوید فعالیت های انتخاباتی باید به شکل جبهه ای باشد تا هم چهره های تاثیرگذار و هم احزاب فرصت حضور و  فعالیت داشته باشند. میرلوحی مبنای سخن منتقدان مبنی بر لزوم پایان دادن به کار شورایعالی سیاستگذاری را غیرمنطقی دانسته و تاکید دارد: هیچ منطقی حکم نمی کند که شورای عالی با چنین جمعیت قدرتمندی و با این میزان تاثیرگذاری کنار رود و دوباره اقدامات از صفر شروع شود.

عضو شورای عالی سیاستگذاری با بیان اینکه طرح ایده نامزد پوششی از سوی جریان اصلاحات  برای انتخابات ریاست جمهوری را نادرست می داند و معتقد است طراحان این ایده بخاطر ترس از شورای نگهبان چنین طرحی را مطرح می کنند.

وی همچنین در بخشی از سخنانش به  تردید و سرگرمی در میان اصولگرایان برای حمایت از نامزد مورد نظرشان اشاره می کند و معتقد است همین رفت و آمد و مانور اصولگرایان در زمان های مختلف بر روی نامزدهای گوناگون نشان می دهد که کاندیدایی را در قواره روبه رویی با روحانی ندارد.

مشروح گفت و گوی محمود میرلوحی با خبرآنلاین را در ادامه بخوانید:

***

آقای میرلوحی! 5 ماه مانده به انتخابات، فضای سیاسی کشور را چطور ارزیابی می کنید؟

از حیث بین‌المللی می‌توان گفت مخاطرات منطقه شفاف‌تر شده است. گرچه در گذشته بحث داعش در اقدام های تروریستی تا به این اندازه جدی نشده بود اما پیش بینی های امروز خبر از بهبود وضعیت منطقه می‌دهد. دیپلماسی کشور به دلیل وضعیت برجام و مذاکرات هسته ای در وضعیت مشخصی قرار دارد، ابهامات تا حد زیادی رفع شده است و در مقایسه با گذشته شرایط خوبی را پشت سر می گذارد.

در حوزه سیاست های داخلی نیز از مشکلات و باتلاق های پیچیده گذشته تا حدود زیادی فاصله گرفتیم و دغدغه ها کاهش پیدا کرده است. این درست است که همه مشکلات برطرف نشده اما امید به حل آنها رو به افزایش است، فضای امنیت داخلی نیز نوید یک فضای امیدبخش می دهد، مجلس نهم با تندروی هایی که داشت امروز جای خود را به مجلس دهم داده است. رکود به طور کامل ریشه کن نشده است، مشکلات اجتماعی و بیکاری کماکان وجود دارد اما امید به حذف آن بیشتر شده است. بررسی یک برش از سال 92  و 95 بیانگر بهبود و حرکت رو به جلوی کشور دارد.

 نکته ای در این میان مطرح است، آنهم اینکه برخی دلواپس ها و تندروهایی که قبل از سال 92 بر سرکار بودند، ماه های اخیر به نوعی وسوسه شدند و با اظهارات افراطی قصد مانع تراشی برسر راه دولت دارند، اما به اعتقاد من با این وجود هم در یک برآورد کلی شرایط  امروز به مراتب  مناسب تر و مساعدتر از انتخابات سال 92 است چرا که انتخابات پیش از سال 92 شرایط کشور را بحرانی کرده بود و اگر روحانی انتخاب نمی شد کشور درگیر مشکلات و معضلات حادی می شد از همین رو هم اکنون برای حرکت به سمت اهداف ملت و کشور اوضاع خوبی فراهم است.

در جریان اصلاحات حال و هوا چطور است؟ بعد از 4 سال آیا با دست بازتر قرار است وارد انتخابات سال 96 شوید یا هنوز هم محدودیت‌هایی وجود دارد؟ منظورم از دست بازتر این است که ممکن است اینبار با شرط و شروط پشت کاندیدای نهایی تان که از قرار معلوم آقای روحانی است قرار بگیرید؟

متاسفانه بعضی دوستان این موضوع را مطرح کردند و شاید دلیلش هم به خاطر رفتاری باشد که با آقای هاشمی شد و او برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شد. امیدواریم شورای نگهبان از انتخابات سال 94 و انتخاب مردم درس گرفته باشد چرا که کاری که مردم در انتخابات انجام دادند فراتر از پیام بود. به نظر می آید جایی برای این دغدغه ها و نگرانی ها نباید گذاشت پیشنهاد نامزد پوششی به نوعی تایید همان روش شورای نگهبان است و ما نباید زمینه ای برای طرح مجدد چنین دیدگاه هایی ایجاد کنیم.

ما باید بگوییم منافع ملی و خواست مردم محترم است و میزان رای ملت است و حق الناس هم همین رای مردم است. اگر شورای نگهبان تشخیص این حق را قانون می داند حقیقتا نباید مانع ورود افراد بزرگی همچون آقایان هاشمی و  روحانی به انتخابات شود. اگر این روش ها ادامه پیدا کند دیگر چیزی از انتخابات نمی ماند. دوستانی که چنین ادعاهایی را مطرح می کنند بر رفتارهایی همچون رد صلاحیت صحه می گذراند.

اخیرا، آقای آل اسحاق ایده هم نشینی اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالیون را مطرح کرده است یک کمیته 11 نفره که از دل آن یک نفر به مردم معرفی شود به عنوان نامزد ریاست جمهوری بقیه هم در قالب معاونان انجام وظیفه کنند فکر می کنید این ایده شکل عملیاتی پیدا کند خصوصا که دو جریان نشان دادند کلا هم را قبول ندارند.

آقای آل اسحاق از دوستان خیرخواه هستد که دلشان برای مسائل کشور می سوزد و دغدغه دارند؛ هر چه گفت و گو در بخش های مختلف کشور صورت گیرد خوب است اما این گفت و گو باید با پذیرش برخی واقعیت ها باشد و لذا جریان اصلاح طلب و اصولگرا ارکان کشور و غیر قابل حذف شدن هستند و به عنوان واقعیت های جامعه می توان گفت جایگزین جریان دو حزبی در کشورهای جهان اند. خدا رحمت کند مرحوم آقای عسگر اولادی را، او نیز گاهی این موضوعات را مطرح می کرد و گفت و گوهایی با جبهه مشارکت داشت و لذا شکل گیری گفت و گو میان جریانات هر چه بیشتر بهتر است.

ما اتفاقا در شورای عالی گروهی تعاملی را پیش بینی کردیم که آقای حاجی مدیر کار گروه تعامل هستند و من این موضوع را به او پیشنهاد می دهم که چنین بحث هایی را با اصولگرایان به راه بیندازیم. موضوع بسیار خوبی است چرا که رقابت در کشور ما باید براساس منافع ملی باشد و از همین رو طرح موضوعات گفتمان مشترک پیشنهاد خوبی است.

من در مقطعی خدمت آقای ناطق نوری و دری نجف آبادی عرض کردم که متاسفانه دو جناح در مرزهای رقابت شکست خوردند و تندروها توانستند صحنه گردان بشوند. ما باید به قواعدبازی برگردیم و رقابت کنیم و رقابتهایمان دارای مرز و جوانمردانه باشد.رقابت برای کرسی مجلس و ریاست جمهوری باشد. همانطور که ملاحظه کردید در انتخابات اخیر هر دو جناح رونق اقتصادی را شعار قرار دادیم و این نکته مثبت انتخابات بود که هر دو طرف نگاه مشترک به بهبود فضای اقتصادی کشور داشتند، و از همین رو بازهم تاکید می کنم که موضوعات مشترک برای بحث و گفت میان دو جناح بسیار است.

29219

کد N1573188

وبگردی