آفتاب

واگذاری مسئولیت تدوین سند ملی 2030 یونسکو به آموزش و پرورش

واگذاری مسئولیت تدوین سند ملی 2030 یونسکو به آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به واگذاری مسئولیت تدوین سند ملی 2030 یونسکو به آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش ایران از ظرفیت بالایی برای مشارکت در طرح های ملی و بین المللی برخوردار است.

به گزارش ایلنا، فخر الدین احمدی دانش آشتیانی، صبح امروز در در مراسم رونمایی از سند ملی آموزش 2030، ضمن تقدیر از برگزار کنندکان این اجلاس ، به خصوص سازمان یونسکو ، دفتر منطقه ای یونسکو در تهران و کمیسیون ملی یونسکو اظهارکرد: واگذاری مسئولیت تدوین سند ملی 2030 یونسکو بر اساس مصوبه هیات وزیران جمهوری اسلامی ایران به وزارت آموزش و پرورش ، از امکانات و ظرفیت های این وزارت خانه برای مشارکت در طرح های ملی و بین المللی حکایت دارد و ازاین رو اینجانب نیز در برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی ، یکی ازبندهای برنامه خویش را اهتمام بر این مهم قلمداد کردم .

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جا دارد  از کلیه دستگاه های اجرایی که با این وزارت خانه برای ارائه راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات برنامه 2030 همکاری کرده اند ، تشکر کنم و تشکر ویژه اینجانب از دبیر کل کمیسون ملی یونسکو و همکاران ایشان است .

وی ادامه داد: اینجانب اعتقاد دارم، تلفیق مطالعات انجام شده با حضور صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت ، خود دستاوردی ارزشمند است که می توانیم با سایرین به اشتراک بگذاریم .

وزیرآموزش و پرورش گفت: این حرکت سترگ برای تهیه و تدوین سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران و درچارچوب عمل جهانی آموزش 2030 تحت عنوان « به سوی آموزش و یادگیری مادام العمر با کیفیت ، برابر و فراگیر برای همه » اقدامی شایسته است که ابعاد ناشناخته تعلیم و تربیت را از زوایای مختلف ودر قالب خرده نظام های مرتبط ، بررسی کرده و با نگاه آینده نگری معطوف به تحولات علمی ، اجتماعی ، فرهنگی و فناورانه ی مسائل مرتبط با آموزش را مورد بحث قرار داده است .

دانش آشتیانی افزود: از همین رو لازم است برای تحقق اهداف 2030 ، روش ها و ابزارهای متقنی را برای تعامل با سازمان یونسکو و جامعه جهانی مبتنی بر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران حسب مصوبات جامپتین تایلند در سال 1990 و داکار در سال 2000 ،‌تمامی مساعی خود را برای تحقق شاخص های 18 گانه مورد عمل یونسکو به کار گرفته است ، به نحوی که در حال حاضر ، نرخ پوشش واقعی جمعیت لازم التعلیم (11-6 ساله ) دوره ابتدایی به 98.9درصد رسیده و همزمان با توجه به توسعه آموزش بزرگسالان و فعالیت های نهضت سواد آموزی در ایران ، میزان افراد بازمانده از تحصیل از سال 2000 به شدت کاهش یافته است .

وی بیان کرد: درحال حاضر نرخ پوشش ظاهری در سن 11-6 سال به 103 درصد رسیده که این امر نشانه ای از کاهش بی سوادی درجمهوری اسلامی ایران است و عملا بحث آموزش برای همه در نظام محقق گردیده است .

وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: با همین رویکرد است که تحقق عدالت آموزشی محوریت دارد و زمینه دسترسی آحاد افراد واجب التعلیم به آموزش برخوردار از کیفیت به صورت رایگان فراهم گردیده است ، به گونه ای که نرخ پوشش تحصیلی برای دختران و پسران یکسان (gender equity) وهمچنین امکان تحصیل برای جامعه روستایی و عشایری به صورت فراگیر و همانند جامعه شهری فراهم شده است .  هم اکنون نرخ پوشش واقعی در دوره متوسطه دوم بیش از 82% است و این نرخ برای دوره اول متوسطه به 93.4% می رسد .

دانش آشتیانی افزود: همچنین ، تامین زیرساخت های کالبدی و انسانی در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه خاص دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و این وزارت مبتنی بر طرح آمایش (school mapping) در حال توسعه فضاهای آموزشی و تامین منابع انسانی برای بخش های مختلف جامعه ایرانی هستیم ، به نحوی که نسبت دانش آموزان به کلاس دایر ( تراکم ) به 8/22 رسیده که جا دارد به نقش ارزشمند خیرین مدرسه ساز درجامعه ایرانی اشاره کنیم .

وی گفت: همچنین بخش مدارس ایمن (safe school) و مقاوم سازی مدارس ، طی چند سال گذشته مورد توجه وزارت آموزش و پرورش بوده است که تجربیات حاصله می تواند به عنوان تجربیات برتر (best practice) مورد عنایت سازمان یونسکو قرار گیرد . برخورداری مدارس از امکانات فناوری اطلاعات و بهره گیری از فضای مجازی در امر یادگیری (مدارس هوشمند ) به سرعت در حال توسعه است .

دانش آشتیانی بیان کرد: برای تامین زیرساخت های انسانی نیز ،‌توجه ما به دانشگاه های خاص تربیت معلم در وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه های فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی معطوف گردیده است . تجربیات حاصله از کارکردهای این دو دانشگاه ، به خصوص در حوزه تربیت حرفه ای معلمان (professional) و تاکید بر اجرای دقیق کارآموزی و کارورزی در این دو دانشگاه می تواند در اختیار سایر کشورهای عضو یونسکو قرار گیرد . هدف اصلی ما کفایت در عرصه معلم با کیفیت (Adequate supply of qualified teacher) است که در هدف چهار سند آموزش 2030 به آن اشاره شده و دقیقا مورد توجه قرار گرفته است .

وزیرآموزش و پرورش گفت: نسبت تعداد دانش آموز به معلم درحال حاضر 14 نفر است که ما تلاش داریم این نسبت را به استانداردهای بین المللی برسانیم .

وی اظهارکرد: رشد بودجه آموزش و پرورش، شاخصی از توجه و اهتمام دولت به ارتقای سطح معیشتی فرهنگیان است ، گرچه با وضع مطلوب همچنان فاصله دارد .

دانش آشتیانی افزود: از دیگر دستاوردهای مجموعه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران ، تاسیس کرسی یونسکو با عنوان " معلمان به مثابه یادگیرندگان مادام العمر" در دانشگاه فرهنگیان است تا بتواند بستر ساز و زمینه گستر یادگیری و یاددهی بی وقفه معلمان عزیز باشد. جا دارد از خانم دکتر بوکوا ، رییس محترم یونسکو ، قدردانی کنم که ایشان و همکارانشان حامی و پشتیبان این کرسی بوده اند .

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در اقدامی بزرگ نسبت به تدوین سند تحول راهبردی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی همت گماشته که امروزه بنا داریم کلیه فرایندهای نظام تعلیم و تربیت را مبتنی بر این سند، عملیاتی نماییم . این سند با بهره گیری از آموزه های اسلامی ، تجربیات صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران و پایش یافته های بین المللی در حوزه تعلیم و تربیت تنظیم شده است. دانش بومی تولید شده که در این زمینه می تواند در تدوین سیاست های توسعه آموزش سایر کشورها مورد استفاده قرارگیرد و همکارانم نسخه ترجمه شده این اسناد را امروز در اختیار مسئولین محترم یونسکو و سایرمیهمانان گرانقدر قرار خواهند داد .

دانش آشتیانی تصریح کرد: از دیگر سو ما در حال تهیه ی منشور حقوق و وظایف  دانش آموزان وهمچنین معلمان، مبتنی برآموزه های اسلامی هستیم . همچنین سازماندهی مطالعات آسیب شناسی اجتماعی در سنین دانش آموزی و مراقبت از سلامت روانی دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه از اولویت های ماست .

وزیرآموزش و پرورش افزود: برای کیفیت بخشی به امر آموزش نیز سند برنامه درسی ملی تهیه شده که دراین برنامه با الهام از سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت، به ساحت های تعلیم و تربیت توجه متوازن گردیده که رویکردی کاملا علمی و جدید است و درحال استقرار آن می باشیم . تجربیات حاصله در این زمینه می  تواند به غنای آموزش با کیفیت در راستای پیاده سازی چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 کمک کند .

وی گفت: به منظور پاسخگویی به نیازهای ملی وهماهنگی با استانداردهای بین المللی ، دروس جدیدی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی پیش بینی گردیده است.دروس هنر، انسان و محیط زیست ، مدیریت خانواده و سبک زندگی ، تفکر و سواد رسانه ، سلامت و بهداشت ، تفکرو پژوهش و کارگاه های کار آفرینی پیش بینی گردیده است تا اهداف مهم آموزش برای زیستن ، بادیگران زیستن و زیستنی مسالمت آمیز تحقق یابد .

دانش آشتیانی ادامه داد: اولویت دیگر ما فراگیر ساختن آموزش های مهارتی متناسب با شرایط رشد و نیازهای دانش آموزان است و بنا داریم همه دانش آموزان ما حداقل یک مهارت فنی و یا حرفه ای را در طول دوره تحصیل کسب کنند و ازهمین رو ما درس کار و فناوری را برای دوره ابتدایی پیش بینی کرده ایم . در این رویکرد ، دانش آموزان سالم و معلول با هم تفاوتی ندارند و آموزش های فراگیر ، شامل دانش آموزان معلول نیز می شود ؛ تا با آموزش مهارت و حرفه های لازم ، زمینه آموزش آن ها را در مدارس عادی فراهم کنیم .

وی گفت: برای استقرارEFA،‌SDG و MDG ، بنا داریم ضمن تسهیل دسترسی همگان به آموزش برخوردار از کیفیت ، تمرکز برکیفیت و یادگیری و آموزش مادام العمر و دسترسی به اهداف توسعه پایدار از تمامی اسناد بین المللی از قبیل کنوانسیون ها ، توافق نامه ها ، پروتکل ها ، توصیه نامه ها و بیانیه ها درچارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام معیار اسلامی و متناسب با زیست بوم جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم . به منظور تحقق هدف 4-3 سند 2030 مبنی بر دسترسی برابر مردان و زنان به آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از طریق توسعه دوره های مهارتی فنی و حرفه ای اقدام نموده است به طوری که بالغ بر 38% دانش آموزان دوره متوسطه، تحت پوشش آموزش مهارتی می باشند .

وزیرآموزش و پرورش بیان کرد: ما آموزش برای توسعه پایدار را در دستور کار خود داریم و به موضوعاتی از قبیل تفکر و سبک زندگی، انسان و محیط زیست ، مدیریت خانواده و غیره می پردازیم . با همین رویکرد است که مواردی از قبیل سبک زندگی پایدار، حقوق شهروندی، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و عدم خشونت و شهروند جهانی را ، در چار چوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، متناسب با مقتضیات جمهوری اسلامی ایران دنبال می کنیم. اولویت های متناسب با گفتمان دهه چهارم انقلاب ، گفتمان عدالت و پیشرفت اسلامی را در دستور کار خود داریم که زمینه ساز توسعه پایدار مبتنی بر ارزش های اسلامی – ایرانی است که ابعاد توسعه پایدار در کشور ما از چنین گفتاری الهام می گیرد. درجمهوری اسلامی ایران، آموزش پناهندگان مورد توجه است و در این راستا تعداد بیش از 400 هزار نفر از دانش آموزان کشورهای افغانستان ، عراق و سایر کشورها، درایران مشغول تحصیل اند و حسب توصیه های رهبر معظم جمهوری اسلامی ،‌ دانش آموزان افغانستانی حتی اگر مجوز اقامت هم نداشته باشند، باید مشغول تحصیل شوند.  درایران حدود 13 میلیون و هفتصد هزار دانش آموز با احتساب دوره پیش دبستان مشغول تحصیل می باشند که یک میلیون و 350 هزار نفر از آن ها در مدارس غیردولتی درس می خوانند، لذا سهم دانش آموزان مشغول تحصیل در مدارس غیردولتی حدود7/10% می باشد که بیشترین سهم مربوط به دوره دوم متوسطه است .

دانش آشتیانی خطاب به مدعوین گفت: مواردی که به استحضار رسید و مواردی که امکان بیان آن میسرنشد. بهانه هایی برای همکاری های مشترک دغدغه مندان تعلیم و تربیت است .

وی ابرازکرد: به ادامه این نشست ها، تعاملات و دستاوردهای آن خوشبین و نیازمندیم . انتظار داریم که یونسکو، تفاهم نامه های مرجع (terms of reference) را تهیه و نحوه بهره مندی دستگا ه های مجری ، از حمایت ها و پشتیبانی های فنی (technical support) را تبیین کندو با ذینفعان به اشتراک بگذارد.

کد N1573136

وبگردی