آفتاب
بررسی آرایش انتخاباتی جریان‌های سیاسی ؛

از بلاتکلیفی و سکوت اصولگرایان تا نگاه به مهره‌های سوخته

از بلاتکلیفی و سکوت اصولگرایان تا نگاه به مهره‌های سوخته

به نظر می‌رسد درون جامعه روحانیت هم به عنوان محور تصمیم‌گیری اصولگرایان، اختلاف‌نظرهایی در مورد حمایت از روحانی و مشورت با مصباح‌یزدی وجود دارد و بزگان جامعه روحانیت مبارز برای حفظ محوریت خود باید بتوانند تا روزهای آینده اعضای خود را یکصدا کرده و تکلیف خود را برای انتخابات مشخص کنند در غیرانصورت جریان‌های اصولگرا در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و شوراها وضعیتی بهتر از انتخابات ۹۲ و ۹۴ نخواهند داشت.

به گزارش ایلنا، اصولگرایان که در انتخابات  گذشته بر محوریت جامعتین تاکید داشتند، اکنون محور فعالیت را جامعه روحانیت مبارز اعلام کردند. البته هنوز گروه‌ها و تشکیلاتی مانند پایداری در این‌باره سکوت و حتی خبری از رایزنی و پیوستن آنها به این وحدت نیست. در این میان حزب موتلفه، جبهه پیروان خط امام و رهبری، ایثارگران، جبهه ایستادگی و جمعیت رهپویان در حال فعالیت هستند و جامعه مدرسین نیز تاکنون پالس مثبتی برای فعالیت در انتخابات به جامعه روحانیت نداده است.

جمعیت ایثارگران و آرزوی وحدت اصولگرایان

جمعیت ایثارگران که بعد از انتخابات سال  ۹۲ حضور کم رنگ‌تری در عرصه سیاسی-اجتماعی کشور داشت، اکنون در حال  ساماندهی و آرایش سیاسی درون حزبی است و در این راستا کمیته‌ای برای بررسی گزینه‌ها و نامزهای مدنظر این تشکل فعال شده است که لطف الله  فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران در این‌باره به ایلنا، گفت: کمیته‌ای تشکیل شده که  شاخص نیروهای انقلابی مانند صلاحیت‌های عمومی، ولایت‌مداری،  شجاعت و  برنامه‌های کاری را مدنظر قرار می‌دهد و بر آن اساس افراد برای حضور در صحنه انتخاباتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و علاوه بر تشکیل کمیته ارزیابی کاندیداها، کمیته‌ای هم  مسئول تعامل‌های لازم است تا بتوانیم به  ائتلاف بزرگ اصولگرایی دست پیدا کنیم زیرا نیروهای انقلابی باید با تفکر ولایی منسجم شوند تا بتوانند در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

فروزنده در پاسخ به اینکه آیا ایثارگران نامزد مستقل در انتخابات ۹۶ معرفی می‌کند،‌ گفت: اکنون در حال  بررسی هستیم  و وارد مصادیق نشده‌ایم  و زمان آن هم مشخص نیست.

 داوود عامری قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه برای تعیین مصادیق انتخاباتی منتظر جمع‌بندی نهایی اصولگرایان هستیم گفت: به احتمال زیاد کنگره جمعیت ایثارگران ۲۵ آذر برگزار می‌شود که در صورت عدم برگزاری در این تاریخ به ۲ دی موکول خواهد شد.

به نظر می‌رسد جمعیت ایثارگران که پیش از این در برگزاری نشست‌های ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم پیشتاز بودند، با شکست ائتلافشان در این انتخابات، دیگر تمایلی برای شروع ائتلاف ندارند با این وجود تجربه نشان داده است که جمعیت ایثارگران و اعضای ارشد آن قدرت ایجاد وحدت میان جریان‌ اصولگرا را ندارد ضمن اینکه اصولگرایان هم هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به این تشکل سیاسی به عنوان پدرخوانده خود نگاه کنند و تلاش‌های جمعیت ایثارگران در این زمینه همواره از حد یک نمایش سیاسی  و شعار فراتر نرفته است.

تلاش موتلفه برای حفظ حیات سیاسی بعد از حبیب

شاید بتوان از حزب موتلفه به عنوان فعال‌ترین حزب اصولگرا یاد کرد که تا حدودی هم در این سال‌های اخیر و پس از مرحوم حبیب الله عسگراولادی سعی در تاثیرگذاری بر دیگر جریان‌های دیگر اصولگرا را دارد، در حال حاضر  این حزب ۸ نامزد مورد نظر خود را تعیین کرده است و منتظر ارائه به مجمع اصولگرایان است که شنیده شده میرسلیم، آل‌اسحاق، بادامچیان و غفوری فرد در این لیست قرار دارند.

محمد نبی حبیبی  با اشاره به هشت کاندیدای مدنظر موتلفه در گفت‌وگو با ایلنا، مطرح کرد: هنوز هیچ کاندیدایی را به هیچ جا معرفی نکردیم اما تعدادی که پیش از این اعلام شد، بر اساس یک نظرخواهی از بدنه حزب موتلفه بود که به عنوان یک موضوع داخلی مطرح شد اما اینکه در نهایت به چه کسی خواهیم رسید، فعلا مشخص نیست. معتقد به ائتلاف اصولگرایان در انتخابات سال ۹۶ و معرفی یک نامزد واحد از سوی جریان اصولگرایی هستیم و این سیاست را تا پایان هم ادامه خواهیم داد و افزایش نامزدهای موتلفه را پیش‌بینی نمی‌کنم و فعلا بر نیروهای داخلی حزب موتلفه نظر داشتیم اما این گونه نیست که خارج از موتلفه هم نظری نداشته باشیم.

حبیبی درباره اینکه آیا با جبهه پایداری برای همکاری انتخاباتی با اصولگرایان رایزنی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: تا به حال در مورد انتخابات سال ۹۶ رایزنی با جبهه پایداری نداشته‌ایم اما در هر صورت آنها را یک تشکل اصولگرا می‌دانیم.

حزب موتلفه به عنوان قدیمی‌ترین تشکل سیاسی میان اصولگرایان است که تاکنون نتوانسته اجماع را میان این جریان سیاسی ایجاد کند و این موضوع بعد از درگذشت عسگراولادی به وضوح خود را نشان داده است. برای همین هم به نظر می‌رسد موتلفه و چهره‌های شناخته شده  آن در پی شکست کاندیداهای مورد حمایت خود در چند انتخابات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که باید با دیگر چهره‌های اصولگرا از طیف پایداری‌ها نیز رایزنی کرد. شاید سران این حزب بر این باور هستند که دوران حیات اجرایی اعضای موتلفه با سنین بالا به اتمام رسیده است و برای همین تلاش می‌کنند حداقل با امتیاز دادن به جریان‌هایی همچون پایداری، حیات سیاسی خود را حفظ کنند.

تناقض رهپویان در یافتن مدل وحدت

پرویز سروری که در هفته گذشته به عنوان دبیرکل جمعیت رهپویان انتخاب شد، معتقد است که اصولگرایان برای به وحدت رسیدن نیازمند طراحی مدل  هستند که می‌توان این گفته را حاکی از آن دانست که  این جناح سیاسی هنوز برای چگونگی حضور در انتخابات با مشکل روبرو است.

سروری به ایلنا می‌گوید: این مدل باید بتواند  فرآیند وحدت و رسیدن به یک نامزد را در بین اصولگرایان به وجود بیاورد که در این راستا جمعیت رهپویان برای رسیدن به مدلی که بتواند ائتلاف و اجماع را در بین اصولگرایان ایجاد کند آن را در دستور کار خود قرار داده است.

او با بیان اینکه جمعیت رهپویان تا پایان آذر ماه تصمیم دارد که به نامزد مورد نظر خود برسد، گفت: ورود زودهنگام به انتخابات جزء موارد منع شده برای رهپویان است و معتقدیم هر اقدامی که کشور را وارد انتخابات زودرس کند، آثار  زیانباری را ایجاد می‌کند و دولت را درگیر  موضوعی می‌کند که اساسا وجود ندارد و یا وجودش می‌تواند مانع خدمت‌رسانی به مردم شود.

اما روایت فریدالدین حدادعادل ، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان پیرامون ورود به مصادیق انتخاباتی در تضاد با دبیرکل رهپویان است و به خبرنگار ایلنا می‌گوید اکنون وارد مصادیق شده‌ایم .

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان، افزود: با دیگر احزاب و گروه‌های اصولگرا هم همراهی و همفکری برای انتخابات ریاست جمهوری داریم. او به رایزنی‌های انتخاباتی در مورد چهره‌ها، مدل‌ها و تیپ‌های مختلف که در عرصه انتخابات حضور دارند، اشاره کرد و گفت: از جمله فعالیت‌ها نزدیک شدن به دیگر اصولگریان و تبادل‌نظر با آنها است که سعی می‌کنیم در گزینه ریاست‌جمهوری با یکدیگر به وحدت  برسیم. امیدواریم که به کاندیدای واحد برسیم و حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به نامزد واحد خواهیم داشت.

ارائه مدل برای سازوکار وحدت اصولگرایان درحالی مطرح می‌شود که در انتخابات گذشته مدل‌های ائتلافی همچون ۵+۶ یا ۸+۷ و ۱+۲  با شکست روبرو شد و اصولگرایان با  چند کاندیدا وارد انتخابات شدند و همچنین این تناقض‌ها برای فعالیت و ورود به مصادیق انتخاباتی نشانگر آن است که در داخل اردوگاه اصولگرایی اختلاف‌ و ناهماهنگی وجود دارد.

آغوش باز جبهه پیروان برای تشکل‌های اصولگرا

از جمله تشکل‌های اصولگرا که دغدغه وحدت اصولگرایان را دنبال می‌کند، جبهه پیروان است که کمیته انتخاباتی تشکیل داده و اسدالله بادامچیان به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شده‌اند. این جبهه سعی دارد همه اصولگرایان را زیر چتر وحدت بیاورد. در این زمینه محمدرضا باهنر  اعلام کرده که دست رد به سینه کسی نمی‌زنیم و ما برای همدلی به همه نیاز داریم، اما برای محوریت هرچه این محورها تعدادشان بیشتر باشد، وحدت سخت تر خواهد شد.

سیدکمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری به ایلنا گفت: جبهه پیروان به طور دائم نظرات خود را به وسیله رئیس جبهه و اعضای شورای مرکزی به جامعه روحانیت منتقل می‌کند. جلسات ما به طور مرتب در سطح شورای مرکزی، هیات رئیسه و ستاد انتخابات شورای شهر برگزار می‌شود.

او بیان کرد: مجمع عمومی جبهه پیروان در هفته‌های آتی برگزار می‌شود و اکنون در حال‌ بررسی زمان برگزاری این همایش سراسری هستیم.

 بلاتکلیفی اصولگرایان در مشورت با مصباح یزدی

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: برای اجماع اصولگرایان با جبهه پایداری گفت‌وگو و رایزنی نداشته‌ایم اما در خبرها آمده بود که بین جبهه پایداری و جامعه روحانیت مبارز رایزنی انجام شده است.

در این زمینه باهنر هم تاکید کرده جبهه پیروان با پایداری مستقیما دیداری نداشته اما مذاکرات از طریق جامعه روحانیت در حال انجام شدن است که حجت الاسلام مصباحی مقدم در واکنش به این  موضوع گفته است نه دیداری با پایداری‌ها داشته‌ایم و نه تاکنون قراری برای این دیدار داریم.

البته بحث تعامل اصولگرایان با پایداری‌ها و آیت‌الله مصباح یزدی از دوره دبیرکلی آیت الله مهدوی‌کنی لاینحل باقی مانده است و تاکنون هم این جبهه با اصولگرایان رایزنی انتخاباتی نداشته است.

سکوت سیاسی پایداری‌ها

بعد از منع احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات، جبهه پایداری‌ در سکوت به سر می‌برند و تاکنون فعالیتی در فضای سیاسی نداشته‌اند و گمان می‌رود که بعد از توصیه رهبری مبنی بر اجتناب از ورود زودهنگام به انتخابات، در پشت پرده درحال ساماندهی انتخاباتی  هستند و برخی اخبار حکایت از آن دارند که این تشکل‌ها  به دنبال حمایت از سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری است.

پس از منع احمدی‌نژاد از  ورود به انتخابات بحث برسر این است که تکلیف سبد رای او چه می شود که بهمن شریف‌زاده از حامیان احمدی نژاد به ایلنا می‌گوید در حال حاضر عاملی برای شور در انتخابات وجود ندارد و رایی که قرار بود در سبد احمدی‌نژاد ریخته شود به سمت و سبد دیگری ریخته نخواهد شد، دلیل آن هم این است که تمام کسانی که در جناح‌های گوناگون سیاسی قرار دارند و وارد عرصه انتخابات خواهند شد، تقریباً از نگاه مردم در یک قطب قرار گرفتند. یعنی از نظر مردم فرقی بین اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست چرا که اغلب افراد آزموده شده‌اند.

شریف زاده در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما حامیان احمدی‌نژاد انتخابات را تحریم می‌کنند، گفت: نه. انتخابات را تحریم نکرده و در انتخابات شرکت می‌کنند اما اینکه رای خود را به سبد کدام کاندیدا اختصاص دهند، هیچ ضابطه‌ای ندارد که این رایی که قابل توجه هم است به سمت کدام جریان گرایش پیدا می‌کند.

ایستادگی در حمایت از روحانی و عبور از مرد همیشه کاندید

جبهه ایستادگی نیز در این دور از انتخابات از جمله گروه‌هایی است که بعد از عبور از محسن رضایی باوجود تلاش برای رسیدن به کاندیدای واحد نظری هم به سمت روحانی دارد و او را نیز به عنوان نامزد  انتخابات مورد بررسی قرار داده است.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با ایلنا  با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی جبهه ایستادگی، گفت: جبهه ایستادگی درصدد رایزنی با احزاب دیگر برای رسیدن به گزینه مشترک در انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری است و تشکیلات ستادی به نام همت برای شناسایی گزینه‌هایی که می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر فعالیت کنند، راه‌اندازی شده است که عمدتا در چارچوب فعالیت‌های جبهه ایستادگی و رسیدن به وحدت گروه‌های اصولگرا فعالیت می‌کند. هدف از تشکیل آن این است که با گروه‌های اصولگرایی در استان‌ها جلسات مشترک برگزار شود .

او افزود: هنوز ستاد‌های انتخاباتی فعال نشده‌اند و ما منتظریم که چارچوب‌های ستاد مرکزی در  تهران شکل گیرد و پس از آن در استان‌ها اعلام فعالیت شود و جبهه ایستادگی قطعا در انتخابات شورای شهر لیست ارائه می‌دهد و برای ریاست‌جمهوری هم سعی می‌شود گزینه‌ای معرفی کنیم که نسبت به  آن اتفاق نظر حاصل شود .

 

از دیگر فعالان سیاسی اصولگرایی که به صورت جدی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند می‌توان به جبهه یکتا که تشکیل شده از وزرای دولت نهم و دهم هستند اشاره کرد که کاندیدای مدنظر خود را حمیدرضا حاجی‌بابایی از اعضای این جبهه عنوان کرده‌اند. 

وزرای احمدی‌نژاد ساز مخالف یکتا را کوک می‌کنند


سید محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به برنامه‌های جبهه یکتا گفت: در حال حاضر فعالیت‌های جبهه یکتا بر محور انتخابات سال ۹۶ ساماندهی و اولویت‌بندی شده است و جلسات منظم هیات موسس و نیز کمیته‌ها برای تدوین برنامه‌های پیشنهادی دولت دوازدهم تشکیل می‌شود. در جلسات جبهه یکتا شاخص‌های لازم به ویژه معیارهایی که در قانون اساسی آمده از جمله رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن و همچنین ملاک‌هایی که از سوی امام راحل و رهبر انقلاب ارائه شده است برای گزینه‌های این جبهه مدنظر قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه اعضای جبهه یکتا به دلیل سابقه چندین ساله در کار اجرایی و مدیریتی به چالش‌ها و تهدیدها و همچنین ظرفیت‌ها و فرصت‌ها واقف هستند، افزود: این اشخاص با در نظر داشتن تجاربی که در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری به دست آورده‌اند، درپی آن هستند که با بررسی گزینه‌های مختلف جبهه یکتا و دیگر شخصیت‌های ارزشی و ولایتمدار که در مظان کاندیداتوری هستند و یا گزینه‌های دیگر طیف‌ها و احزاب ولایی، با همفکری تشکل‌ها و عناصر ارزشی و انقلابی و اصولگرا به جمع‌بندی واحدی برسند تا بتوانند خواسته معقول مردم را که تغییر وضع موجود و تحول در شرایط کشور است، تحقق بخشند.

نگاه اصولگرایان به مهره‌های شکست‌خورده

در اردوگاه اصولگرایی شخصیت‌هایی هم هستند که تحرکاتشان حکایت از سودای کاندیداتوری دارد و از محمد باقر قالیباف به عنوان گزینه‌های مدنظر اصولگرایان یاد می‌شود که در این راستا محمدرضا باهنر نیز بیان کرده است. وضعیت قالیباف با سایر نامزدها فرق می‌کند؛ لذا او چند بار در انتخابات نامزد بوده و نفر دوم شده است بنابراین گزینه قالیباف قابل بررسی است.

البته برخی از اصولگرایان موافق حمایت از روحانی  هستند که در این راستا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده احتمال حمایت وجود دارد ولی در مقابل دبیرکل جامعه روحانیت این موضوع را نفی کرد.

جامعه روحانیت مبارز قرار است از  تمام اصولگرایان برای ساماندهی مباحث انتخاباتی  دعوت به عمل آورد و قراربود این جلسه تا آخر ماه صفر برگزار شود درحالیکه  هنوز تصمیمی برای برگزاری آن از سوی جامعتین گرفته نشده است و با توجه به تناقض‌هایی که برای مشورت با جامعه مدرسین و مصباح یزدی  وجود دارد، سخنگوی جامعه روحانیت نیز عنوان کرده بود جامعه روحانیت مستقل از مصباح عمل می‌کند اما دبیر کل اعلام کرده که نظرات آقای مصباح هم لحاظ می‌شود و این حاکی از اختلاف و سردرگمی جریان اصولگرایی دارد که درون خود نتوانستند به جمع‌بندی برسند.

 با همه این‌ها به نظر می‌رسد درون جامعه روحانیت هم به عنوان محور تصمیم‌گیری اصولگرایان، اختلاف‌نظرهایی در مورد حمایت از روحانی و مشورت با مصباح‌یزدی وجود دارد و بزگان جامعه روحانیت مبارز برای حفظ محوریت خود باید بتوانند تا روزهای آینده اعضای خود را یکصدا کرده و تکلیف خود را برای انتخابات مشخص کنند در غیرانصورت جریان‌های اصولگرا در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و شوراها وضعیتی بهتر از انتخابات ۹۲ و ۹۴ نخواهند داشت.

کد N1572803

وبگردی