آفتاب

شور و بیات سرآغاز جشنواره موسیقی کلاسیک+تصاویر

شور و بیات سرآغاز جشنواره موسیقی کلاسیک+تصاویر

اولین شب از نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک در سالن رودکی با حضور علاقه‌مندان به این سبک از موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک؛ شب گذشته ۱۹ آذرماه؛ با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، گروه‌های مختلف موسیقی و هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد.

این مراسم که در دو سانس و سه بخش تکنوازی، آواز و اجرای گروهی برگزار شد.

سانس اول که از ساعت ۱۷ تا ۱۹ آغاز شده بود؛ در بخش تکنوازی قرار بود زمان خیری نوازنده نی روی صحنه رود که به دلیل بیماری نتوانست در این جشنواره حاضر شود و به‌جای او فرهاد زالی نوازنده نی به اجرای بداهه‌نوازی در دستگاه شور پرداخت.

در بخش آواز امیر اثنی‌عشری با همراهی علی رضایی نوازنده تار و حسین زمانی نوازنده تمبک در دستگاه بیات اصفهان اشعاری از حافظ شیرازی را اجرا کرد.

در بخش گروهی نیز در همین سانس گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان (آهنگساز، نوازنده کمانچه و خواننده گروه) و همراهی علیرضا گرانفر نوازنده سنتور، شهریار نظری نوازنده دف، بهزاد رواقی نوازنده تار، حمید بهروزی‌نیا نوازنده تار، شاهین صفایی نوازنده بم‌تار، بابک غسالی نوازنده عود، فرهاد صفری نوازنده تمبک، سارا هستی نوازنده کمانچه، نیلوفر شهبازی نوازنده کمانچه آلتو، حسین حسنی نوازنده نی، قطعات تلخ چون باده، یار و دیار، شوق، ابر، هنوز، مست جنون، تا باز نیایی را اجرا کردند.

این گروه اشعاری از ه . الف. سایه، سیاوش کسرایی، حافظ، مولانا و علیرضا خیابانی را اجرا کردند.

نویددهقان با بیان اینکه امیدوارم از موسیقی ایرانی حمایت کنید نیز در سخنانی کوتاه گفت: فرصت کافی برای اینکه مسئولان فرهنگی کشور دست به کار شوند و با یک برنامه‌ریزی دقیق موسیقی کلاسیک ایرانی را به عنوان یکی از ارزشمندترین وجوه فرهنگ ایرانی حفظ کنند، هنوز باقی مانده.

این هنرمند گفت: امیدوارم جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بتواند، توجه همه را به سمت موسیقی که ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنر کشورمان دارد، جلب کند.

در سانس دوم اولین شب از جشنواره موسیقی کلاسیک که علی مرادخانی نیز به عنوان مهمان در آن حضور داشت، در بخش تکنوازی؛ قاسم رحیم‌زاده نوازنده تار به اجرای بداهه‌نوازی در آواز دشتی پرداخت.

در بخش آواز نیز مهران زمان‌یکتا همراه مهدی تیموری نوازنده نی در دستگاه سه‌گاه شعری از انوری و زاهد را اجرا کردند.

و در بخش گروهی نیز گروه موسیقی مهتاب‌رو به خوانندگی بهادر صحت و همراهی جلال امیرپورسعید نوازنده تارباس، هومان رومی نوازنده کمانچه، ارژنگ فرامرزی نوازنده تمبک، وصال عرب‌زاده نوازنده سه‌تار قطعات تصنیف نه آشنا، نه همدمی، ساز و آواز (پرکن پیاله‌را)، پنج ضربی، ادامه ساز و آواز، تصنیف بنمای رخ، ادامه ساز و آواز و تصنیف رو سر بنه ببالین را اجرا کردند.

وصال عرب‌زاده و هومان رومی آهنگسازان گروه موسیقی مهتاب‌رو بودند که اشعاری از وصال‌عرب‌زاده، فریدون مشیری، حافظ و مولانا را اجرا کردند.

موسیقی کلاسیک می‌تواند آینده خوبی داشته باشد

 علی مرادخانی نیز در سخنانی اظهارکرد: همانطور که پیش از این هم بارها اعلام کرده‌ایم از طرح‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های خوبی که می‌توانند بر جریان هنری کشور تاثیر داشته باشند حمایت می‌کنیم تا بتوانند ایده‌ها و افکارشان را به منصه ظهور برسانند.

معاون هنری وزیر ارشاد درباره اجراهایی این جشنواره گفت: اجراهایی که در جشنواره دیدم، بسیار خوب بودند و می‌توانم بگویم این جوان ها نشان دادند موسیقی کلاسیک ایرانی می‌تواند با حمایت و برنامه‌ریزی آینده بسیار خوبی داشته باشد.

او اظهار کرد: ما امکاناتی که داریم را در اختیار چنین جشنواره‌هایی قرار می دهیم و همه سعی‌مان را خواهیم کرد تا از آنها به بهترین شکل حمایت کنیم. امیدوارم سال آینده شرایط بگونه‌ای باشد که بتوانیم برای چنین جشنواره‌هایی امکان مالی هم در نظر بگیریم و این حمایت تضمینی باشد تا برگزارکنندگان بتوانند کارشان را بهتر انجام دهند.

مرادخانی در پایان تاکید کرد: همه تلاشمان را می‌کنیم تا این جشنواره به یک برند جدید تبدیل شود و جوان‌های علاقه‌مند به موسیقی ایرانی شرکت کنند و فضایی برای ارائه توانایی‌های خود داشته باشند. همچنین به نظر می‌رسد خانه موسیقی و دفتر موسیقی باید در برابر چنین جشنواره‌هایی  برنامه‌ریزی داشته باشند، گروه‌های برتر را شناسایی و انتخاب کرده و در دیگر برنامه‌ها از آنها استفاده کنند که دلگرم‌تر شوند.

نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی ۱۹ تا ۲۴ آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.

 عکس‌ها: ماریا منافی‌زاده

[div id='inner'] [div id='carousel-wrapper'] [div id='carousel']
[div id='pager']
کد N1572780

وبگردی