آفتاب

وزیر خارجه انگلیس از برجام و توافق هسته‌ای غرب با ایران دفاع کرد

وزیر خارجه انگلیس از برجام و توافق هسته‌ای غرب با ایران دفاع کرد

ایرنا نوشت: بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در سخنرانی خود در نشست گفت وگوی منامه در بحرین به شرح دیپلماسی کشورش در منطقه خلیج فارس پرداخت و از توافق هسته ای با ایران دفاع کرد.

به گزارش رسانه های انگلیسی، جانسون در سخنرانی خود در نشست «اندیشکده مطالعات بین‌المللی استراتژیک» در حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، گفت که این توافق، ارزش 12 سال مذاکره داشته است.
وزیر خارجه انگلیس، پس از تکرار ادعاهای ضد ایرانی نخست‌وزیر کشورش، در عین حال، همانند وی به دفاع از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) پرداخت.


وی گفت: «بله، من معتقدم که صرف 12 سال برای مذاکره درباره برجام - توافق هسته‌ای با ایران- ارزشش را داشت؛ به این معتقدم و فکر می‌کنم که این توافق دستاورد اصیل دیپلماسی بود که به تبدیل دنیا به مکانی امن‌تر کمک کرده است.»
جانسون در ادامه اظهارات ادعایی خود گفت: «من فکر می‌کنم که باید این بنیان را زیربنا قرار دهیم و برای توسعه روابط بهتر با تهران تلاش کنیم؛ اما این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که ایران با پایبندی به همین قواعد بازی کند و نفوذش را با دیپلماسی و گفت‌ وگو اعمال کند.»


وی در بخش دیگر سخنرانی خود، گفت که مفتخر است که در دویست امین سالگرد دوستی میان انگلستان و بحرین به ایراد سخنرانی می پردازد.
وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: من تازه از ملاقات با پادشاه حمد بازگشته ام که وی به تقدیر از قدرت دوستی ناگسستنی میان بحرین و انگلستان پرداخت و گفت؛ «دوستی که آغازگر آن کاپیتان ویلیام بروس در سال 1816 بود و به خاطر آن لقب مقیم انگلیسی خلیج را از آن خود کرد.»


وی اضافه کرد: ما هم اکنون در نشست منامه حضور داریم و من به پیروی از شاهزاده ویلز و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در اینجا به سخنرانی می پردازم.
جانسون گفت: «هر بحرانی در خلیج فارس بحران انگلیس خواهد بود؛ از روز نخست که امنیت شما مساوی با امنیت ما بود و ما عقلانیت آنهایی که سیاست تعامل در شرق سوئز را در پیش گرفته اند را به رسمیت شناختیم و منافع نظامی، اقتصادی و سیاسی ما با شما در هم تنیده بوده است.»
وزیر خارجه انگلیس همچنین از قصد کشورش برای هزینه سه میلیارد پوندی ظرف مدت ده سال آینده در راستای تعهدات نظامی لندن در خلیج فارس خبر داد.


جانسون با اشاره به اینکه بریتانیا یکهزار و 500 نیروی نظامی و هفت رزمناو در منطقه خلیج فارس دارد، گفت: «این رقم بسیار بالاتر از دولت هر کشور غربی، به استثنای آمریکاست.»
جانسون در بخش دیگری از این سخنرانی، خواستار همکاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای شکست گروه تروریستی داعش و ایجاد ثبات در عراق شد.


بنا به این گزارش، اظهارات بوریس جانسون در حالی ایراد می شود که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس در سخنرانی روز چهارشنبه خود در سی و هفتمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس؛ گفت: کشورش آماده است با کشورهای عضو شورا برای عقب راندن آنچه به ادعای وی «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» است، همکاری کند.
وزیر خارجه انگلیس که اظهارات چند روز پیش وی درباره عربستان سعودی و جنگ‌افروزی این کشور در یمن دردسر ساز شده بود، اینبار اظهاراتی همگرا با دولت انگلیس در این باره مطرح کرد.


جانسون در سخنرانی جمعه شب خود گفت: «وقتی به آنچه در عربستان اتفاق می‌افتد نگاه می‌کنید، آنها دارند خودشان را در برابر بمباران‌های حوثی‌ها ایمن می‌کنند. اما من باید نگرانی‌های عمیقم درباره رنج فعلی مردم یمن- که مطمئنم در میان همه اعضای این جلسه وجود دارد- را هم در میان بگذارم و فکر می‌کنم ما می‌توانیم دست‌کم بر سر این نکته اساسی هم‌نظر باشیم که زور به تنهایی نمی‌تواند یک یمن باثبات ایجاد کند.»

52310

کد N1572641

وبگردی