آفتاب

چند احتمال درباره تصمیم ترامپ برای کریمه

چند احتمال درباره تصمیم ترامپ برای کریمه

ایرنا نوشت: کارتر پیچ مشاور دونالد ترامپ که در مسکو حضور دارد از برنامه دولت آینده آمریکا برای تغییر سیاست ضدروسی به ویژه برای الحاق سبه جزیره کریمه به روسیه خبر داد که می تواند برای اتحادیه اروپا شوک آور باشد.

پیچ روز جمعه به صراحت گفت که پس از دوره مسئولیت باراک اوباما (20ژانویه 2017)، سیاست آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ در قبال روسیه و مساله اوکراین تغییر می کند.

مشاور رئیس جمهوری منتخب آمریکا که از دو روز پیش برای انجام مذاکرات برنامه ریزی شده به مسکو سفر کرده است، در گفت وگو با خبرگزاری روسیا سگودنیا اظهار کرد: امکان رهایی واشنگتن از اطلاعات نادرست در باره مساله شبه جزیره کریمه و تغییر خط مشی سیاسی در باره پذیرفتن الحاق این منطقه به روسیه وجود دارد.

وی گفت: اطمینان دارم که فرصت برای کنار گذاشتن برداشت های غیرواقعی و سیاستی که در قبال اوکراین نیز اتخاذ شده است، وجود دارد.

مشاور ترامپ به این نکته اشاره کرده، اطلاعاتی که در سال های اخیر در اوکراین و کریمه انتشار یافته، نمونه اخبار جعلی است.
وی خاطر نشان کرد که سطح اطلاع رسانی نادرست در رابطه با مسائل اوکراین و روسیه بسیار بالا بوده و بازیگران خارجی هم بر اساس آن، سیاست خود را بنا کرده بودند.

مشاور ترامپ همچنین پیش از سفر به مسکو گفته بود که دولت آینده آمریکا به افرادی نیاز دارد که توان روابط با روسیه را باور کنند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه پیچ تا سه روز دیگر برای ادامه مذاکرات در مسکو حضور دارد، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در باره احتمال دیدار او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، نامه ای در این زمینه دریافت نشده است.
ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی، افزون بر تحسین پوتین به عنوان یک رهبر قدرتمند در برابر اوباما، مواضع دوستانه خود در برابر روسیه را حتی به مسائل مرتبط با اوکراین کشاند و تعامل همراه با کاهش تنش بین واشنگتن و مسکو را سودمند خواند.
سیاست های ضدروسی دولت اوباما و اتحادیه اروپا مرتبط با اوضاع اوکراین، اکنون روابط مسکو و غرب را تقریبا به نقطه توقف و تحریم متقابل کشانده و حتی سبب افزایش حضور نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا نزدیک مرز روسیه شده است.

اختلاف اصلی کنونی غرب و مسکو بر سر الحاق شبه جزیره کریمه در دریای سیاه به روسیه در سال 2014 است که با برگزاری یک همه پرسی از اوکراین جدا شد.

این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار تن جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رئیس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور اضافه شده بود.

اتحادیه اروپا هر شش ماه یک بار تحریم های اعمالی ضدروسی را تمدید و دامنه آن را گسترده تر می کند و اگر ترامپ سیاست ضدروسی بسیار سختگیرانه اوباما را ادامه ندهد، بخش اصلی اثر این تحریم ها از بین می رود.

راهیابی ترامپ به کاخ سفید، امیدها را برای احیای روابط روسیه و آمریکا که در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده، افزایش داده است.

ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل 25 مهرماه اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است.

52311

کد N1572470

وبگردی