آفتاب

اخبار علمی ایرنا در سومین هفته آذرماه

اخبار علمی ایرنا در سومین هفته آذرماه

تهران- ایرنا- سومین هفته آذرماه به لحاظ توفیقات و رویدادهای علمی و فناوری، هفته پرباری برای کشورمان بود، از جمله طی آن کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در یک گزارش رسمی به پیشرفت علم، فناوری و نوآوری ایران در 10 سال گذشته اذعان داشت.

به گزارش ایرنا، ابلاغ مصوبه دولت درباره کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به امضای معاون اول ریاست جمهوری و پایان بررسی لایحه هوای ‌پاک هم از رویدادهای دلگرم کننده محیط زیستی در هفته گذشته بود.
کسب 11 مدال مسابقات جهانی اختراعات کره جنوبی توسط تیم ایران، آغاز سرمایه گذاری مشترک ایران و کره جنوبی برای تولید واکسن و برگزاری ششمین مسابقات بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر دیگر اخبار علمی فناوری هفته اخیر به شمار می آید.

**تحقق پیشرفت علم، فناوری و نوآوری ایران در دهه گذشته به گزارش آنکتاد
دومین گزارش بین المللی از وضعیت علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه با حضور اعضای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل ( آنکتاد) در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد.
معاون فناوری و لجستیک آنکتاد در این جلسه گفت: در بررسی انجام شده و مقایسه با گزارش سال 2005، وضعیت علم، فناوری و نوآوری ایران در 10 سال گذشته پیشرفت های بسیاری داشته است.
'شمیکا سیریمانه' افزود: به طور مثال ایران با وجود برخورداری از منابع وسیع نفت و گاز، سعی کرده از اتکا به این منابع دوری کند و در مقایسه با دیگر کشورهای دارای منابع طبیعی، سعی کرده کمترین میزان وابستگی اقتصادی را به منابع طبیعی داشته باشد و توانمندسازی زیادی در عرصه سرمایه انسانی دارد.
وی به رشد خوب بخش خصوصی کشورمان در توسعه علم و فناوری با تاسیس شرکت های دانش بنیان اشاره و تاکید کرد: البته ایران نیز مثل سایر اقتصادهای نوظهور نیاز دارد که فعالیت های خود را به ویژه در حوزه بهره وری صنعتی تعمیم دهد.
سیریمانه یادآور شد: لازم است ایران سرمایه گذاری در شرکت های کوچک، متوسط و تامین مالی بیشتر و زیرساخت ها در حوزه ICT و حمل و نقل را ارتقا دهد.
وی با بیان این که در این گزارش ایران با کشورهای با رشد بالا و کشورهای پیشرفته در حال ظهور مقایسه شده است، افزود: در این مقایسه ایران دارای یک نیروی انسانی و ذخیره نیروی قوی از فارغ التحصیلان در حوزه علوم پایه و ریاضیات است؛ امروز آنچه اهمیت دارد این است که باید نقش بخش خصوصی را در اقتصاد کشور تقویت کرد که این امر درپی ارتباط شرکت ها و صنایع بالغ با شرکت های دانش بنیان نوپا مهیا می شود.
وی همچنین توصیه کرد در ایران، نوسازی زیرساخت ها به ویژه در بخش دیجیتال و فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گیرد.
این گزارش در سه بخش شاخص ها، نظام نوآوری ایران و بخش نفت و گاز و بایو تکنولوژی ارائه شده است و براساس بررسی های آن، ایران سه موج توسعه آموزش عالی، توسعه پژوهش و فناوری و موج نوآوری را در 10 ساله گذشته داشته است که در گزارش سال 2005 در میانه موج فناوری قرار داشته و اکنون در ابتدای موج نوآوری است.

** افزایش دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پراستناد کشور به 43 مورد
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: اطلاعات پایگاه شاخص های اساسی علم تامسون رویترز (ESI) نشان می دهد که تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر کشور به 43 مورد رسیده است.
دکتر 'محمد جواد دهقانی' افزود: در خرداد ماه 1394 موثرترین دانشگاه های جهان مورد بررسی و 30 دانشگاه از ایران در جمع موثرترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان قرار گرفته بود که این آمار در آبان ماه 1394 به 33 مورد و در خرداد ماه 95 به 35 مورد افزایش یافته بود و در حال حاضر و در آخرین بررسی انجام شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور 43 مورد افزایش یافته است.
وی افزود: به این ترتیب، دانشگاه های ارومیه، اصفهان، الزهرا (س)، بوعلی سینا، تبریز، تربیت مدرس، تهران، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، شیراز، فردوسی مشهد، کاشان، گیلان، یاسوج، یزد و دانشگاه های صنعتی اصفهان، امیرکبیر، نوشیروانی بابل، خواجه نصیرالدین طوسی، سهند، شاهرود، شریف، شیراز و علم و صنعت ایران و دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، ایران، بقیه الله (عج)، تبریز، تهران، زاهدان، شهید بهشتی، شیراز، کرمان، مازندران و مشهد به همراه دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی، جهاد دانشگاهی و موسسه پاستور ایران در جمع دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.

**موفقیت دانشمند ایرانی در کسب جایزه بین المللی «موفقیت‌ های علمی» در فیزیک
پروفسور 'کامران وفا' دانشمند ایرانی به همراه 'جوزف پولچینسکی' و 'اندرو استرامینگر' برنده جایزه « موفقیت‌ های علمی » در فیزیک شد.
وی سال ها است در زمینه ماهیت گرانش کوانتومی و رابطه بین هندسه و نظریه میدان‌های کوانتومی تحقیق می کند و نتیجه تحقیقات این دانشمند ایرانی، منجر به ارائه فرضیه «گوپاکومار- وفا» شده است که این موضوع با عنوان «مهندسی هندسی نظریه‌های میدان کوانتومی» شناخته می‌شود.
کامران وفا بیش از 30سال است که در دانشگاه هاروارد مشغول تحقیق و تدریس است.
جایزه موفقیت‌های علمی که امسال پنجمین سال اهدای آن به نوآوران و محققان رشته‌های مختلف علمی بود، توسط میلیاردرهای دنیای فناوری بنا نهاده شده است.

** آغاز سرمایه گذاری مشترک ایران و کره جنوبی برای تولید واکسن
سند همکاری مشترک موسسه رازی و کشور کره جنوبی برای تولید مشترک واکسن های طیور عصر شنبه در محل این موسسه در کرج به امضا رسید و سرمایه گذاری مشترک دو کشور به منظور تولید انواع واکسن آغاز شد.

**کسب 11 مدال مسابقات جهانی اختراعات کره جنوبی توسط تیم ایران
تیم ایران با درخشش در دوازدهمین دوره مسابقات جهانی اختراعات کره جنوبی در شهر سئول موفق به کسب 11 مدال شامل 2 مدال طلا، 3 نقره و 6 برنز با ارزش شد و رتبه ششم مسابقات را در میان 31 کشور به دست آورد.
مسابقات بین المللی اختراعات همه ساله زیر نظر مستقیم سازمان مالکیت فکری ملل متحد WIPO و حمایت فدراسیون جهانی مخترعین IFIA در کشورهای مختلف برگزار می شود.

** برگزاری ششمین مسابقات بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر
ششمین جشنواره بین المللی رباتیک و هوش مصنوعی و اولین دوره مسابقات المپیک ربات های انسان نما از 13 تا 16 آذرماه در قالب هشت لیگ دانشجویی و دانش آموزی در بخش های المپیک ربات های انسان نما (دو بخش دانشجویی و دانش آموزی)، مین یاب، پرنده، کار، مسیریاب پیشرفته(ویژه دانشجویان غیرایرانی) ، مسیریاب دانش آموزی (دانش آموزان ایرانی و غیرایرانی) به میزبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

**برپایی ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری
ششمین کنفرانس بین‌المللی و دهمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری با حمایت مرکز ملی فضایی ایران در روزهای 17 و 18 آذرماه با شعار یادگیری فناورانه و رقابت پذیری درعصر تعاملات بین المللی در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

** آغاز نام نویسی طرح شناسایی شرکت‌های توانمند در حوزه انتقال فناوری
با آغاز فراخوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهلت نام نویسی متقاضیان شرکت در طرح شناسایی شرکت های توانمند در حوزه مشاوره انتقال فناوری از 13 آذر به مدت یک ماه از طریق مراجعه به نشانی اینترنتی www.techchi.ir آغاز شد.

در هفته گذشته همچنین اخبار مربوط به ابلاغ آیین نامه ایجاد مرکز نوآوری به دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور از سوی وزارت علوم، الزام دانشگاه ها به تشکیل دبیرخانه کارگروه بررسی تخلفات پژوهشی از طرف معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و الزامی شدن ثبت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در سایت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) بر روی خروجی اخبار علمی و فناوری ایرنا قرار گرفت.
کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با حضور هیات هایی از 23 کشور دنیا از جمله آلمان، چین، بلغارستان، فرانسه، سوییس، ایتالیا، کانادا و انگلستان و نمایندگانی از آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر در روزهای 16 تا 18 آذرماه در تهران برگزار ‌شد و زمینه های همکاری مشترک ایران و سوئد در زمینه نقشه برداری از مغز در دیدار هیات همراه وزیر سلامت و ورزش سوئد از آزمایشگاه ملی نقشه برداری از مغز در پردیس فنی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفت.

**رویدادهای علمی پزشکی
هفدهمین کنگره بین‌المللی تغذیه انترال و پرنترال آسیا نیز با شعار 'مبارزه با سوءتغذیه در بیمارستان' از 16 تا 18 آذر در هتل المپیک تهران برای اولین بار به میزبانی ایران برگزار ‌شد و صاحبنظران و اساتیدی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، لهستان، چک، تایلند، بلژیک، اندونزی و هلند در این کنگره تخصصی به ارائه آخرین دستاوردها در زمینه تغذیه در بیماران بدحال و بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و سایر بخش‌های درمانی به منظور کاهش میزان سوء تغذیه و مرگ و میر پرداختند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این کنگره، آمار مرگ و میر سالانه در ایران را 375 هزار مورد اعلام کرد و گفت که حدود 40 درصد از این مرگ و میرها زودرس و کمتر از 70 سال است و درعین حال نسبت به اضافه وزن 67 درصد ایرانی ها هشدار داد.
معرفی طب سنتی ایران دراجلاس سازمان بهداشت جهانی نیز از دیگر رویدادهای پزشکی سومین هفته آذر بود که توسط معاون آموزشی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایندگی از کشورمان در چین صورت گرفت.
اولین کنفرانس بین المللی نورویورولوژی (INUS) نیز روز پنجشنبه با حضور پروفسور 'هلموت مادرزباچر' رئیس انجمن جهانی نورویورولوژی، متخصصان اورولوژی، نورولوژی، نوروسرجری (جراحی اعصاب)، اورولوژی زنان، اورولوژی اطفال، اورولوژی ترمیمی، جراحی کولورکتال، رادیولوژی، توانبخشی و فیزیوتراپی از ایران و کشورهای آمریکا، انگلیس، اتریش، سوئیس، آلمان، اسپانیا، هلند، قطر و کویت در محل هتل اسپیناس آغاز به کارکرد و تا شنبه ادامه خواهد داشت.

رویدادهای محیط زیستی :
**پایان بررسی لایحه هوای‌پاک
جلسه ادامه بررسی و اصلاح لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا (هوای پاک) اعاده شده از صحن علنی روز یکشنبه در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد.
در این جلسه از ماده 13 تا آخرین ماده لایحه نحوه جلوگیری از آلودگی هوا بررسی و اصلاح شد.
مسوولان حاضر در این جلسه مباحث متعددی همچون ضرورت تبیین قانون برای بهبود مصرف بی رویه سوخت خانگی، الزام شهرداری و دولت برای فراهم کردن زمینه تبدیل پسماند به انرژی یا کود طی 3 سال، پیشنهاد واریز 20 درصد از درآمد حاصل از اجرای قانون هوای پاک به صندوق توسعه محیط زیست، ممنوعیت بهره برداری از جنگل و لغو قراردادهای برداشت چوب تا 10 سال آینده و لزوم تنقیح و نسخ قوانین قدیمی مرتبط با آلودگی هوا را ارائه و بررسی کردند.

** ابلاغ مصوبه دولت درباره کاهش آلودگی هوای کلانشهرها
معاون اول رئیس جمهوری هفته گذشته، مصوبه هیات وزیران درباره کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را برای اجرا به وزارتخانه های کشور، راه و شهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، آموزش و پرورش، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت اجرایی رییس جمهوری، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

**آیین نامه محدودیت تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی تصویب می شود
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست عصر چهارشنبه در افتتاحیه استارت اپ کسب و کار سبز با ایجاد رسانه های محیط زیستی گفت: ایین نامه اعمال عوارض و محدودیت برای تولید و مصرف پلاستیک تهیه و به کمیسیون های تخصصی ارائه شده است و به زودی تصویب خواهد شد.
معصومه ابتکار افزود: امروزه در بسیاری از کشورها مصرف کیسه های پلاستیکی با محدودیت و حتی ممنوعیت همراه است و بسیاری از کشورهای صنعتی، ٢٥ درصد رشد اقتصادی خود را از محل بازیافت تعریف کرده اند.

**افزایش 130 درصدی اعتبارات سازمان محیط زیست برای سال 96
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش 130 درصدی اعتبارات سال 96 این سازمان نسبت به سال جاری خبر داد.
سید محمد مجابی افزود: اهمیت این افزایش بودجه در این است که میانگین رشد اعتبارات در بودجه 96 دولت کمتر از 10 درصد است و این توجه، نشان از نگاه ویژه دولت به محیط زیست دارد.
به گفته وی، بودجه سال 95 سازمان محیط زیست حدود 260 میلیارد تومان بود که سال 96 به بیش از 600 میلیارد تومان افزایش یافته است.

**امضای سند توافقنامه و تمدید مرکز منطقه ای بازل در تهران
سند چارچوبی توافقنامه و تمدید استقرار مرکز منطقه ای بازل در تهران بین ایران و دبیرخانه کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام ابتدای هفته گذشته با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست امضا شد.
رولف پایت دبیر اجرایی کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام در مراسم امضای این سند گفت: براساس ارزیابی ها ایران موظف است تعهدات کنوانسیون های بازل، استکهلم و روتردام که در زمینه پسماندهای خطرناک و شیمیایی است، اجرا کند.
وی با بیان اینکه با امضای این سند با دو بحث اساسی مواجه می شویم افزود: با توجه به اینکه با فعالیت بخش های اقتصادی نه تنها در ایران بلکه درمنطقه مواجه هستیم، از این رو تلاش برای مدیریت یکپارچه پسماندها به ویژه در موضوع پسماندهای ویژه و خطرناک باید توجه ویژه و جدی صورت گیرد.

پرداخت دومین دور خسارات تحت پوشش بیمه پلنگ ایرانی در مازندران از دیگر رویدادهای محیط زیستی هفته گذشته بود.
تهران نیز که در سه روز نخست هفته گذشته، هوایی آلوده و خاکستری را پشت سر گذاشت از سه شنبه تحت تاثیر وزش باد تا پایان هفته هوای پاک تنفس کرد و آخر هفته خود را با جمعه برفی به پایان رساند.
علمی **1055**
تنظیم کننده : زینب کارگر*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1572207

وبگردی