آفتاب

2.5میلیارد دلار کالا از مرزهای کردستان مبادله شده است

2.5میلیارد دلار کالا از مرزهای کردستان مبادله شده است

سنندج- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سال جاری 2 میلیارد و 500 میلیون دلار کالا از مرزهای استان مبادله شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد دره وزمی روز جمعه در کارگروه توسعه صادرات استان کردستان که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سنندج برگزار شد، افزود: در این مدت از گمرک کردستان 216 میلیون دلار کالا و از سایر گمرکات 300 میلیون دلار کالای این استان صادر شده است.
وی اظهار کرد: در این مدت 20 میلیون دلار واردات و یک میلیارد و 975 میلیون دلار نیز ترانزیت داشته ایم.
وی بیان کرد: باشماق با 183 میلیون دلار بیشترین سهم صادرات و سیرانبند بانه با 10 میلیون دلار کمترین صادرات استان را داشته است.
دره وزمی گفت: تراکتور کشاورزی، انواع بستنی، گوجه فرنگی و کسیه خون برخی از بیشترین کالاهای صادر شده به اقلیم کردستان عراق بوده است.
وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 254 کارت بازرگانی از سال 67 تا کنون صادر شده است، اظهار کرد: اکنون تنها حدود 400 کارت بازرگانی در استان فعال است.
وی با بیان اینکه 14 درصد از صادرات کشور به عراق است، افزود: رتبه استان کردستان در صادرات کشور 18 است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: نامناسب بودن زیرساخت های مرزی و مواصلاتی منتهی به مرز، مسائل امنیتی کشور عراق، غیرفعال بودن بازارچه سیف سقز، قوانین متغیر گمرکی کشور عراق و کمبود رایزن بازرگانی ایران در کشورهای هدف بویژه عراق برخی از مشکلات صادرات است.
امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات 22 پروژه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کردستان به بهره برداری رسید.
این طرح ها در بخش های شرکت ارتباطات سیار همراه اول، شرکت خدمات ایرانسل و رایتل در مناطق مختلف استان کردستان به بهره برداری رسیدند و برای راه اندازی آنها در مجموع بیش از یک هزار و 660 میلیارد ریال هزینه شده است.
علاوه بر بهره برداری از این 22 طرح، سخنرانی در نماز جمعه سنندج و شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان کامیاران از دیگر برنامه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر یک روزه به استان کردستان است.
6108/ 3020
**خبرنگار: امید بهمنی/**انتشاردهنده:عبدالله رحمانی
کد N1572161

وبگردی