آفتاب
همزمان با صبح آدینه؛

برف مهمان دیار قومس شد/ کاهش شدید دمای استان سمنان طی ساعات آتی

برف مهمان دیار قومس شد/ کاهش شدید دمای استان سمنان طی ساعات آتی

سمنان - با کاهش قابل توجه دمای هوا و ورود سامانه کم فشار بارشی از سمت غرب، استان سمنان حال و هوایی ابری به خود گرفت و بارش برف در بخش های غربی استان به خصوص ارتفاعات سمنان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ورود سامانه کم فشار بارشی به استان سمنان همزمان با صبح آدینه و پس از سپید پوش کردن پایتخت، به نظر می رسد تاثیر مستقیمی بر کاهش دمای هوا خواهد داشت، هواشناسی کاهش پنج تا ۱۲درجه ای را برای این استان پهناور پیش بینی کرده و هم اکنون بارش برف ارتفاعات استان همچون شاهوار، خوش ییلاق و آهوان را سپید پوش کرده است.

هم اکنون دمای هوای سمنان سه درجه بالای صفر و آسمان آن کاملا ابری است همچنین بارش برف از ساعت شش صبح جمعه ارتفاعات آهوان را سپید پوش کرد اما تردد در محورسمنان-دامغان و بالعکس در این محدوده با توجه به بارش برف روان گزارش می شود هرچند با تداوم بارش ها قطعا تردد در این محور با زنجیر چرخ امکان پذیر خواهد بود.

پیش بینی هواشناسی برای بیشینه هوای سمنان طی امروز پنج درجه بالای صفر است که نسبت به ۴۸ساعت گذشته کاهشی هفت درجه ای را شاهد هستیم همچنین کمینه دمای هوای این شهرستان به دو درجه بالای صفر خواهد رسید از سوی دیگر اما شهمیرزاد در شهرستان مهدیشهر با دمای دو درجه زیر صفر هم اکنون سردترین شهر استان محسوب می شود و بارش برف در حال تغییر چهره این منطقه نمونه گردشگری است پیش بینی می شود خیابان های شهمیرزاد نیز مانند دیگر شهرهای استان همزمان با ساعات پایانی آدینه با یخزدگی همراه شود.

گرمسار برفی خواهد بود

گرمسار نیز با ورود سامانه بارشی به سردترین روز خود در یک هفته اخیر وارد شد هم اکنون دمای هوای این شهر صفر درجه است و طی ساعات آتی برای این شهرستان بارش برف در ارتفاعات و وزش باد پیش بینی می شود همچنین وضعیتی مشابه گرمسار هم اکنون در آسمان آرادان حاکم است دمای هوای این شهر یک درجه زیر صفر ارزیابی می شود و بارش برف از ساعات بامداد آدینه ارتفاعات این شهرستان را سپید پوش کرده است.

گفتنی است دمای هوای گرمسار در کمینه به سه درجه زیر صفر نیز خواهد رسید لذا هم استانی های گرمساری و همچنین آرادانی باید انتظار شبی بسیار سرد را طی ساعات پایانی جمعه داشته باشند همچنین تردد در ارتفاعات این شهرستان ها به سمت مهدیشهر و سمنان به خصوص در محورهای فولاد محله و تهران به علت بارش برف تنها با احیاط و همراه داشتن ملزومات فصل برفی امکان پذیر خواهد بود.

دامغان اما سردترین روز خود طی ۱۰روز اخیر را از صبح آدینه تجربه می کند با وجود اینکه هنوز بارش برف در این شهرستان آغاز نشده اما سامانه بارشی با عبور از سمنان در نزدیکی این شهرستان قرار دارد و این امر نوید بارش برف را به ارتفاعات این شهرستان می دهد دمای هوای دامغان هم اکنون دو درجه زیر صفر است و وزش باد نسبتا شدید باعث آزار شهروندان می شود.

دامغان در کمینه اما به پنج درجه زیر صفر نیز سلام خواهد کرد مردم این شهرستان شامگاه آدینه و بامداد شنبه را با سرمای بسیار شدید و یخزدگی معابر همراه خواهند دید و شرایط نامساعد جوی در این شهرستان تا ساعات بعد از ظهر شنبه تداوم خواهد داشت همچنین افزایش سرعت باد طی ساعات آغازین روز شنبه دیگر پیش بینی هواشناسی برای شهرستان دامغان خواهد بود.

صبح سرد مردم شاهرود

صبح سرد شاهرود نیز با برودت دو درجه زیر صفر همراه است مردم این شهرستان نیز شاهد بارش برف هستند اما وزش باد و کاهش شدید دما وضعیت جوی این شهرستان شرقی استان را دچار تغییر کرده است هم اکنون دانه های برف در شاهرود به آرامی چهره شهر را سپید پوش می کنند و طبق پیش بینی هواشناسی این بارش ها ادامه خواهد داشت.

بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود طی ساعات آتی به ترتیب دو درجه بالای صفر تا پنج درجه زیر صفر است و وزش باد ۱۴کیلومتر برساعت شمالغربی شرایطی سرد را برای مردم این شهر رقم خواهد زد همچنین از ارتفاعات شاهکوه خبر می رسد دانه های برف میهمان جاده توسکستان-شاهرود هستند اما آثار بارش برف در ارتفاعات شاهرود، بر اثر ورود سامانه بارشی استان گلستان قلمداد شده و هنوز سامانه کم فشار بارشی حاکم بر استان سمنان از سمت غرب، به این شهرستان وارد نشده است که با ورود آن طی ساعات آتی امکان بارش برف در شهر شاهرود نیز تقویت می یابد.

میامی اما برفی است هم اکنون در رضوان و کالپوش بارش برف ادامه دارد و گزارش ها حاکی از بارش هفت سانتی متر برف در رضوان طی ساعات گذشته می دهد این بارش ها اما حاکی از جبهه هوای سرد کم فشار حاکم بر استان گلستان و خراسان شمالی است و ارتباطی به سامانه بارشی حاکم بر استان سمنان ندارد اما در هر حال دمای رضوان هم اکنون پنج درجه زیر صفر است و در ساعات آتی امکان رسیدن به این برودت به ۱۰درجه زیر صفر وجود دارد.

شهر میامی اما آسمانی ابری همراه با وزش باد را تجربه می کند دمای هوای این شهر یک درجه زیر صفر است و هنوز نشانی از بارش در شهر دیده نمی شود اما ارتفاعات شمالی و شمالشرقی این شهرستان از دیشب سپید پوش شده اند و وزش باد سوزناک در میامی به علت این بارش برف در ارتفاعات است.

افت دما محسوس است

در نهایت بایدگفت استان سمنان هم اکنون از سمت شرق شاهد ورود سامانه کم فشار بارشی استان گلستان است و از سمت غرب سامانه بارشی را میزبانی می کند که شامگاه گذشته تا بامداد امروز، تهران را سپید پوش کرد لذا ورود این سامانه باعث افت پنج تا ۱۲درجه ای دما در استان می شود به نحوی که پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد طی ساعات نیمه شب آدینه و بامداد آدینه تمام شهرستان های استان سمنان دمایی زیر صفر داشته باشند.

این درحالی است که در برخی شهرها مثل گرمسار، سمنان و شاهرود طی هفته گذشته دمای هوای حتی به ۱۳درجه بالای صفر نیز رسیده بود حال آنکه کمینه دمای هوا طی ساعات آتی برای سمنان دو درجه بالای صفر، شاهرود پنج درجه زیر صفر، میامی، سه درجه زیر صفر و رضوان ۱۰درجه زیر صفر خواهد بود.

پیش بینی های هواشناسی یک موضوع دیگر را نیز به خوبی روشن می کنند و آن خروج سامانه بارشی غربی از استان سمنان طی ساعات آغازین روز شنبه است و وضعیت تا ظهر شنبه به حالت عادی باز می گردد هرچند تغییرات در دمای هوا به روز یکشنبه موکول خواهد شد.

عبور از محورهای برفگیر استان سمنان مانند فولاد محله، آهوان، کیاسر، توسکستان، خوش ییلاق، رضوان، کردآباد و میامی در شرایط بارش برف قطعا با همراه داشتن تجهیزات مختص فصل سرما مانند زنجیر چرخ امکان پذیر خواهد بود همچنین هم اکنون بارش برف در سمنان، دامغان، گرمسار، شاهرود، آرادان و شهمیرزاد آغاز شده است.

کد N1571842

وبگردی