آفتاب

استاندار چهارمحال و بختیاری: پروژه های نیمه تمام آب باید طبق نظر کارشناسی انجام شود

استاندار چهارمحال و بختیاری: پروژه های نیمه تمام آب باید طبق نظر کارشناسی انجام شود

شهرکرد– ایرنا– استاندار چهارمحال و بختیاری تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام و بلاتکلیف حوزه آب این استان مانند خرسان 3، بهشت آباد و ونک باید براساس نظریه های کارشناسی، حقوقی و قانونی به پیش برود.

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی پنجشنبه شب در نشست بررسی مسائل و مشکلات آب با حضور نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی افزود: البته سازمان حفاظت محیط زیست در گذشته ایراداتی در خصوص اجرای سد خرسان 3 گرفته بود که ایردادها پس از ارائه پیشنهادات مجری طرح در پاسخ به خواسته های سازمان حفاظت محیط زیست بزودی رفع می شود.
وی با اشاره به برخی ذهنیت ها در خصوص اجرای پروژه های آبی در چهارمحال و بختیاری گفت: مقرر شده تا تمامی اقدامات براساس قانون و مسیر کارشناسی و علمی صورت گیرد.
سلیمانی دشتکی گفت: همانطور که مردم استان اطلاع دارند، بسیاری از پروژه های متعدد بخش آب متوقف و یا بلاتکلیف شده که تعیین تکلیف این پروژه ها در اولویت برنامه های مسئولان است.
وی با اشاره به تاخیر فراوان در عملیات اجرایی احداث سد خرسان 3 در استان افزود: به همین منظور پس از بررسی های کارشناسی مقرر شد تا براساس نیاز ملی به احداث این سد و نیروگاه برقابی برای تولید برق و انرژی نسبت به تسریع در روند اجرایی این پروژه اقدام شود.
سلیمانی دشتکی به بررسی مراحل احداث سد بهشت آباد در چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: بیشتر اعضای جلسه نسبت به احداث این سد موافقت دارند، اما براساس پیشنهادات کارشناسی و قانونی آنها وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید میزان آورد و برداشت از رودخانه را مورد بازنگری قرار دهد.
وی یادآور شد: در روند اجرایی احداث سد بهشت آباد باید رژیم طبیعی رودخانه کارون، سهم محیط زیست، حقابه کارون در مسیر خوزستان، نیازهای چهارمحال و بختیاری و آب آشامیدنی مورد نیاز استان های هدف مشخص شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: همچنین قرار شد تا میزان آورد و برداشت سد بهشت آباد به طور دقیق و علمی مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد تا لطمه ای به رژیم طبیعی رودخانه کارون وارد نشود.
وی گفت: برای اجرای این پروژه مجموع مدیران دستگاه های اجرایی و دست اندرکاران چهارمحال و بختیاری با سیاست های کلان قانونی کشور در این زمینه موافقند و بر ارائه نظر کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص تاکید دارند.
سلیمانی دشتکی به بررسی وضعیت سد کوهرنگ 3 در چهارمحال و بختیاری اشاره و تاکید کرد: وزارت نیرو در روند اجرایی این پروژه تعهداتی در ارتباط با مسائل محیط زیست و کل منطقه داده و و صورت جلساتی هم با مردم منطقه انعقاد کرده است.
وی افزود: البته سازمان حفاظت محیط زیست هم برای اجرای این پروژه شرایطی داشته است.
استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بر همین اساس قرار شد تقاضا شود تا این مصوبات، توافقنامه ها و تعهدات در سطح ملی از سوی وزارت نیرو و دستگاه های اجرایی بهره برداری با رعایت حقوق مردم و حفاظت محیط زیست اجرایی شود.
وی یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست شرایطی برای صدور مجوز در پروژه سد کوهرنگ 3 اعلام کرده که باید از سوی دستگاه اجرایی متولی اجرایی شود.
سلیمانی دشتکی اظهار کرد: البته باید تمامی مصوبات شورایعالی آب مبنی بر تاثیرات احتمالی تونل کوهرنگ 3 بر چشمه ها، قنوات و روان آب ها اجرا شود.
نمایندگان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی نیز نظرات، دیدگاه ها و پیشنهادات خود را در ارتباط با نحوه تسریع در روند اجرایی پروژه های حوزه آب استان ارائه کردند.
به گزارش ایرنا، خشکسالی های متوالی در 9 سال اخیر موجب شده تا علاوه بر مشکلات زیست محیطی چهارمحال و بختیاری، استانهای همجوار نیز با کاهش حجم آب های زیرزمینی، شرب و کشاورزی مواجه شوند.
این مساله همچنین به بروز برخی اختلافات مسئولان اجرایی این استان ها، نمایندگان و تشکل های زیست محیطی در روند اجرای طرح های آبی و میزان برداشت از منابع آبی و حقابه ها را بدنبال داشته باشد.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری
7362/6021
کد N1571734

وبگردی