آفتاب

مخاصمات مسلحانه طی نیم‌قرن گذشته رشد کرده/ اخلاق، حقوق و مذهب تافته‌ای به‌ هم‌ بافته‌اند

مخاصمات مسلحانه طی نیم‌قرن گذشته رشد کرده/ اخلاق، حقوق و مذهب تافته‌ای به‌ هم‌ بافته‌اند

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: با شکل‌گیری حقوق هنجارهای دینی جای خود را به حقوق داد و می‌توان گفت اخلاق، حقوق و مذهب تافته‌ای به‌ هم‌ بافته‌اند.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر احمدی عصر امروز در دومین کنفرانس بین‌المللی اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه ارزش‌ها  از بنیادی‌ترین عوامل در تبیین اندیشه افراد و جهت‌دهنده رفتارهای آنان در هر جامعه است، اظهار داشت: هر امری که بتواند عواطف انسان‌ها را به‌گونه‌ای و با هر درجه‌ای از شدت و ضعف برانگیزد نشان از قرار داشتن آن در حیطه ارزشی است.

وی با تأکید بر ارتباط نزدیک نظام ارزشی در ادیان مختلف افزود: التزام به این نظام ارزشی مشترک کنار سه شاخصه مشترک ادیان یعنی عقلانیت، معنویت و عدالت‌طلبی می‌تواند هر جریان دینی را از افراط‌ و تفریط مصون بدارد.

معاون سیاسی وزارت کشور بیان کرد: باور به کرامت انسانی، دعوت به صلح و رفتارهای مبتنی بر کرامت انسانی همگی از ارزش‌های مشترک ادیان و نقطه ثقل تعالیم اسلامی هستند که التزام به آنها زمینه‌ساز تحقق امنیت و صلح پایدار خواهد بود.

احمدی با اشاره به وقایع دردناک سال‌های اخیر در جهان به‌ویژه خاورمیانه گفت: تلاش رهبران دینی کنار رهبران سیاسی برای پذیرش متقابل سایر ادیان و افکار می‌تواند وقوع جنگ‌های با لعاب مذهبی را به‌شدت محدود سازد.

معاون سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه مخاصمات مسلحانه طی نیم‌قرن گذشته رشد کرده، گفت: کشتار غیرنظامیان، به اسارت گرفتن زنان و کودکان و کشتن افراد نظامی با روش‌های غیرانسانی که به نام دین انجام می‌شود کج‌فهمی آگاهانه یا ناآگاهانه از دین است. تبیین جایگاه و نقش دین در رویکردهای متفاوت از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و اقدامات بشردوستانه بسیار حیاتی است.

احمدی با بیان اینکه تأثیر عقاید مذهبی در تدوین، توسعه و اجرای قانون را نمی‌توان انکار کرد، گفت: با شکل‌گیری حقوق هنجارهای دینی جای خود را به حقوق داد و با این بینش به جرأت می‌توان گفت اخلاق، حقوق و مذهب تافته‌ای به‌هم‌ بافته‌اند.

معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به معاهدات و اسناد در زمینهٔ افراد درگیر جنگ و غیرنظامیان گفت: جامعه جهانی با تصویب کنوانسیون‌های بین‌المللی سعی در ایجاد یک اصول اساسی بشردوستانه در زمان رخدادهای جنگی کرد. برطرف کردن عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که به خشونت، تروریسم و نقض حقوق بشردوستانه در منطقه دامن می‌زند جز با همکاری جامعه نخبگانی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و نهادهای و مؤسسات امکان‌پذیر نمی‌شود.

کد N1571714

وبگردی