آفتاب
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده:

کم‌توجهی به نقش زنان در توسعه شهری اثرات زیان‌باری دارد

کم‌توجهی به نقش زنان در توسعه شهری اثرات زیان‌باری دارد

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه شهرها بستر تغییرات اجتماعی هستند، گفت: زنان از نقش زیادی در توسعه شهری برخوردارند و کم توجهی به این موضوع نتایج زیان‌باری در پی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهیندخت مولاوردی در ششمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری موضوع زنان و توسعه پایدار شهری را مورد اشاره قرار داد و افزود: جامعه بین المللی در اقدامی منسجم در ۲۰۱۵ سند توسعه پایدار را به عنوان یک دستور کار مشترک در جهت دستیابی به جهانی بهتر و آینده ای توام با آرامش و شکوفایی برای نسل های بعد به تصویب رساند و اهداف توسعه پایدار در حقیقت یک بیانیه مشترک با لحاظ آرمان های انسانی است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: امروزه شهرها به عنوان زیست گاه غالب مردم جهان توجه و تمرکز بسیاری را برانگیخته اند و در این سند شهرها نقش موثری برای پیشبرد اهداف توسعه دارند .

مولاوردی خاطرنشان کرد: با پایان یافتن بازه زمانی اهداف توسعه هزاره،  شاخص های توسعه پایدار جایگزین آن گردید و مبنای تلاش تمام کشورهای عضو در سه سطح ملی، منطقه ای و بین المللی قرار گرفت. این شاخص ها معیاری برای ارزیابی فعالیت های بشر به طور عام و دولت ها بطور خاص در خصوص توسعه پایدار در ۱۵ سال آتی به شمار می روند.

وی گفت: بر این اساس ۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی برای پایان دادن به فقر، مبارزه با بی عدالتی و نابرابری های موجود و تقویت و گسترش رفاه در ضمن حفاظت از محیط زیست و زمین تا سال ۲۰۳۰ تعیین شد و در میان این اهداف حداقل یک آرمان به صورت مشخص به زنان و دختران اختصاص یافته است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار داشت: موضوع جنسیت و شهر غالبا در دو عرصه عمومی و خصوصی قابل بررسی است؛ در عرصه خصوصی موضوع مسکن و حمایت های لازم و تامین امنیت مطرح می شود و در عرصه عمومی دسترسی به خدمات زیربنایی و روبنایی و بهره برداری رضایت بخش از فضاهای عمومی قابل بررسی هستند.

مولاوردی با بیان اینکه زنان در جهان معاصر به عنوان مخاطب اصلی برای تحقق توسعه هستند ، گفت : زنان  با بنیان خانواده مرتبط اند و خانواده یک نظام قوام یافته است که معنای زیست و سکونت کاملا به آن پیوسته است و مجموعه فرهنگ ها و روش زندگی مفهومی است که درک پیوسته از توسعه را سامان می دهد. نظام خانواده در دین مبین اسلام به عنوان محوری ترین چارچوب زیست معنا دارد و این یک درک متعالی از بودن انسان است درکی که معنا و مفهوم توسعه را با کوچک ترین سلول یک جامعه می سنجد و بخش عمده ای از دستورات و تاکیدات خود را در جهت حفظ بنیان خانواده معمول می دارد .

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نقش کلیدی زنان و حضور اجتماعی آنان تجربه های بسیار ارزنده ای در این زمینه دارد.

مولاوردی گفت: در ایران تحولات سریع و نامتوازن جمعیت شهری که در برگیرنده ۷۰ در صد از جمعیت کل کشور است اگر چه فرصت های نوینی را برای توسعه فراهم می آورد اما چالش هایی عمیق و گسترده در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در شهرها و کیفیت زندگی شهروندان را موجب می شود .

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: شهر نشینی مبتنی بر اهداف و قواعد  توسعه پایدار قادر است در یک تعادل پویا ضمن ارتقای ظرفیت شهرها برای ایجاد اشتغال و ثروت موجب ایجاد انسجام میان طبقات و فرهنگ ها و اقوام مختلف 
شود.

مولاوردی در ادامه با اشاره به راهبردهای موثر برای توسعه شهری و  جوامع و شهرهای تاب آور گفت: تامین امنیت ذهنی و عینی زنان ، مشارکت زنان در امور برنامه ریزی و مدیرت شهرها، تخصیص عادلانه فرصت هایی شغلی به زنان و مردان بویژه در مشاغل مهم و اثرگذار، زمینه سازی برای افزایش مشارکت اجتماعی زنان در ابعاد مختلف شهری، انعکاس دیدگاه ها و نیازهای گروه های مختلف زنان ، توجه به عدالت جنسیتی در برنامه ریزی های مربوط به حمل و نقل و تردد در شهرها و بین شهرها ، دسترسی همه مناطق به همه وسایل حمل و نقل عمومی، امکان دسترسی به خدمات و امکانات آموزشی و بهداشتی و فراغتی در همه مناطق شهری و تدوین سیاست های حمایتی برای تامین مسکن مناسب بخصوص برای زنان سرپرست خانوار از مهمترین راهبردها برای رسیدن به توسعه شهری محسوب می شوند.
 

کد N1571580

وبگردی