آفتاب

عربستان سعودی از اسلام برای اهداف سیاسی‌اش سو‌استفاده می‌کند

عربستان سعودی از اسلام برای اهداف سیاسی‌اش سو‌استفاده می‌کند

روزنامه «گاردین» نوشت: بوریس جانسون عربستان را به سوءاستفاده از اسلام و بازی کردن نقش یک عروسک خیمه شب‌بازی در خاورمیانه متهم کرده است؛ این در حالی است که با توجه به ملاحظات، دفتر خارجی او نباید از متحدان انگلیس در جمع انتقاد کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «گاردین»،  با اشاره به صحبت‌های وزیر خارجه انگلیس در کنفرانسی در رم نوشت که او گفته رفتار عربستان و همچنین ایران یک تراژدی است. در منطقه خاورمیانه هیچ چشم‌اندازی از رهبری که بخواهد بر مشکلات شیعه و سنی فائق بیاید، وجود ندارد.

او همچنین مدعی شده که سیاست‌مدارانی در منطقه هستند که از دین سوءاستفاده می‌کنند و فرقه‌های مختلف از یک دین به دنبال اهداف سیاسی‌شان هستند. این یکی از مهمترین مشکلات منطقه است. چیزی که برای من حکم تراژدی را دارد، این است که هیچ یک از کشورهای این منطقه درون خودشان هم دارای رهبری قدرتمندی نیستند.

این روزنامه انگلیسی نوشت: جانسون به عربستان و ایران اشاره کرده و گفته به همین دلیل است که سعودی‌ها و ایران و دیگران وارد قضیه شده‌اند و نظیر عروسک‌های خیمه شب‌بازی جنگ‌های نیابتی را در این منطقه مدیریت می‌کنند.

به گفته «گاردین»، انتقاد جانسون از عربستان بعد از حضور ترزا می در نشست دو روزه شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفت که در این نشست ترزا می بر اهمیت اتحاد و ائتلاف ۱۰۰ ساله با خاندان آل سعود تاکید کرده بود. این صحبت‌ها در حالی صورت گرفته که وزیر خارجه انگلیس از حساسیت سعودی‌ها نسبت به انتقاد و اهمیت استراتژیک روابط با خلیج فارس آگاه است و از این رو اغلب بر اصلاحات نرم در این کشور تاکید می‌کند.

نویسنده این مقاله ادامه داد: با این حال از زمانی که جانسون به وزارت خارجه رسیده است، بارها خودش را به دردسر انداخته؛ برخی بر این باورند که او به دنبال از بین بردن رابطه با متحدان انگلیس است.

«گاردین» نوشت: جانسون قرار است در آخر این هفته توضیح دهد که چرا فکر می‌کند کشورهای خلیج فارس از اسلام برای مقاصد سیاسی شان سوءاستفاده می‌کنند.

او در کنفرانسی که در رم برگزار شده بود، بر کیفیت رهبری سیاسی در خاورمیانه تاکید کرده و گفته هیچ شخصیت بزرگ یا مردم بزرگ یا زنان و مردانی در این منطقه نیستند که بخواهند از درگیری‌های فرقه‌ای سنی و شیعه یا هر گروهی که درگیر است، بیرون آمده  و مردم را برای توسعه ملی دور هم جمع کند. این فقدان در خاورمیانه است و همین یک تراژدی است.

به نوشته «گاردین»، اظهارات جانسون در روم در پاسخ به ادعای دبیر اتحادیه عرب احمد ابولغیط بود که گفته بود اختلافات سنی و شیعه به اشتباه برای اهداف سیاسی و ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دین به ابزاری در دست سیاست تبدیل شده است در حالیکه نباید اینگونه باشد.

کد N1571540

وبگردی