آفتاب
معاون آموزشی وزارت بهداشت؛

دانشجویان علوم پزشکی باید با پشتوانه اخلاقی و اعتقادی تربیت شوند

دانشجویان علوم پزشکی باید با پشتوانه اخلاقی و اعتقادی تربیت شوند

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم توجه ویژه به مسائل اخلاقی و اعتقادی دانشجویان علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: آموزش دروس معارف اسلامی در دانشگاههای علوم پزشکی متحول می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر باقر لاریجانی در نشست معاونین آموزشی و مدیران آموزشی، تحصیلات تکمیلی و گروه های معارف اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی در روز پنجشنبه ۱۸ آذر ۹۵ در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از برنامه های مشترک معاونت با معاونت آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها خبر داد.

وی بر لزوم توجه ویژه به مسائل اخلاقی و اعتقادی دانشجویان علوم پزشکی اشاره کرد و گفت:‌تحول در آموزش دروس معارف اسلامی در دانشگاههای علوم پزشکی از جمله برنامه هایی است که به صورت ویژه در دست پیگیری است.

لاریجانی گفت: درس معارف تجربه جدید جمهوری اسلامی ایران است که باتوجه به توجه به جنبه های اخلاقی و اعتقادی دانشجویان دانشگاهها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی به شرایط ویژه حوزه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: هزینه زیادی صرف تربیت دانشجویان علوم پزشکی می شود که بعضا از مالیات های مردم میهن مان تامین می شود. کشور ما کشوری اسلامی است که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن مسلمان هستند و باید آموزش کارد علوم پزشکی کشور به شکلی صورت پذیرد که این افراد با اعتقادات مردم جامعه آشنا بوده و متخلق به اخلاق اسلامی باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ما در نظام آموزش عالی باید ورودی ها و خروجی ها را ارزیابی کنیم و با رصد نیازهای آموزشی افراد در زمینه های اخلاقی و اعتقادی ترتیبی اتخاذ شود تا افراد تعهد اجتماعی داشته باشند و نگاهشان به انسان و حیات دیدگاهی متعهدانه و اسلامی باشد.

وی خاطرنشان کرد: پزشکان و کادر علوم پزشکی با انسان سر و کار دارند و باید این افراد در دوره آموزشی خود با انسان و مسائل اعتقادی آشنا شوند و به مسائل تربیتی آنها نگاهی ویژه داشته باشیم.

لاریجانی گفت: با کمک همکاران معاونت آموزشی و پژوهشی دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها برنامه ریزی هایی در زمینه دروس معارف اسلامی شده و امیدواریم با این برنامه ریزی ها ثمره لازم اخلاقی و اعتقادی برای دانش آموختگان گروه های علوم پزشکی حاصل شود.

وی اضافه کرد:‌در این راستا نیازهای ویژه گروه های علوم پزشکی در دست بررسی است و برنامه های آموزشی دروس معارف اسلامی با توجه به این بررسی ها طراحی و اجرا خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: ما در حوزه آموزش علاوه بر موضوعات کلان و تخصصی حوزه آموزش علوم پزشکی ضروری است به لایه های اعتقادی و اخلاقی دانشجویان و نگاه ایشان به انسان و حیات هم توجه داشته باشیم.

وی بر لزوم آسیب شناسی فرهنگی، تربیتی و اعتقادی دانشجویان اشاره کرد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی هایی که می شود افراد پس از فراغت از تحصیل نسبت به کشور و ملت عزیز ایران اسلامی متعهد تر باشند و نگاه عمیق تری به مسائل اعتقادی و انسان و هستی داشته باشند.

لاریجانی اظهار داشت: باتوجه به هماهنگی های انجام شده قرار شد همکاری وسیعی بین گروه معارف اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی صورت پذیرد و بخشی از دروس معارف اسلامی مانند دروس حوزه علوم پزشکی به صورت مجازی ارائه خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: همچنین بین گروه معارف اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی هماهنگی انجام شده تا زمینه های تحقیقاتی و تدوین کتب مشترک در حوزه معارف و حوزه علوم پزشکی مورد حمایت قرار گیرد.

کد N1571428

وبگردی