آفتاب
معاون استانداری فارس:

گنجی در فاروق مرودشت نیست/ کاوش های باستان شناسی در حال انجام است

گنجی در فاروق مرودشت نیست/ کاوش های باستان شناسی در حال انجام است

شیراز - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با بیان اینکه کاوش های باستان شناسی در منطقه فاروق شهرستان مرودشت در حال انجام است گفت: گنج در قصه ها وجود دارد ، اما کاوش باستان شناسی مشترکی در فاروق حال انجام است که به بناهای زیر خاک هم دسترسی یافته اند اما مجسمه و مسکوکاتی پیدا نشده است.

هادی پژوهش جهرمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : دلیلی بر انکار و کتمان موضوع نیست، در فضای مجازی اینطور فضا سازی شد که گنج پیدا شده و برخی می خواهند آن را پنهان کنند ، اما واقعا گنجی یافت نشده است .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس افزود: در اینکه از گذشته های دور تاریخی آثاری در منطقه فاروق وجود دارد تردیدی نیست و کاوشها نشانگر آن است که دراین منطقه آثار باستانی و سفالینه هایی وجود دارد ، بخشهایی مثل دیوارها ، ستون های تاریخی هم پیدا شده ، آثار سفالی هم شاید باشد اما گنجی در کار نیست و گنج صحت ندارد .
پژوهش با بیان اینکه در اصالت عکسها و فیلم هایی که دراین زمینه منتشر شده باید تردید داشت، گفت : متاسفانه تب و تابی در مردم ایجاد شد و برخی گفتند گنجی پنهان شده و می خواهند آن را کتمان کنند ، دلیلی بر پنهان کردن وجود ندارد ، سفال ها و آثار باستانی که در این منطقه وجود دارد کتمان نشده اگر گنجی هم بود کتمان نمی شد ، بنا بر این موضوع به شکلی که در فضای مجازی منتشر شده نبوده است .
این مقام مسئول با بیان اینکه باید انگیزه هایی پشت این موضوع و فضا سازی ها باشد گفت : فضای مجازی تیغ دو لبه است که هم برای انتشار حقایق و هم برای انتشار مواردی که نمود عینی ندارد مورد بهره برداری قرار می گیرد ، اگر چیزی یافت شود متعلق به همین آب و خاک است و باید مراقبت شود ، اما دلیلی ندارد که اگر چیزی هم کشف شود کتمان شود ، افرادی که دنبال این نوع فضا سازی ها هستند و اگر این فضا سازی ها ادامه یابد باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند .
در هفته های گذشته مطالب، عکس ها و فیلم هایی از اکتشافات تخیلی در مورد گنج کوروش بطور گسترده در شبکه های اجتماعی منتشر شد که تعجب کاربران را بدنبال داشت.
سعید صفرزاده مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت در این باره به ایرنا گفت: ادعای طرح شده در فضای مجازی درباره کشف جدید آثار تاریخی در شهر فاروق این شهرستان صحت ندارد.
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز با نادرست خواندن ادعاهای مطرح شده در شبکه های مجازی گفت: هم اکنون در دشت مرودشت حدود 300 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که سهم روستای فاروق پنج اثر تاریخی است وتصاویری که درفضای مجازی نشریافته غیرواقعی است.
شهر فاروق که به داشتن مناظر زیبای طبیعی و محصولات باغی مانند انار شهرت دارد، در فاصله حدود 12 کیلومتری آثار تاریخی تخت جمشید واقع است.
تخت جمشید در فاصله 55 کیلومتری شمال شیراز و در محدوده جغرافیایی شهرستان مرودشت قرار دارد.
6113 / 2027
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
کد N1571370

وبگردی