آفتاب
نگاه ويژه

شل نیز به‌طور رسمی به صنعت نفت ایران بازگشت

شل نیز به‌طور رسمی به صنعت نفت ایران بازگشت

شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی - هلندی شل روز گذشته تفاهمنامه نفتی برای مطالعه میدان‌های نفتی آزادگان و یادآوران و همچنین میدان گازی ...

دنیای‌اقتصاد:شرکت ملی نفت ایران و شرکت انگلیسی - هلندی شل روز گذشته تفاهمنامه نفتی برای مطالعه میدان‌های نفتی آزادگان و یادآوران و همچنین میدان گازی کیش امضا کردند. بر اساس این تفاهمنامه مطالعاتی(mou)، شرکت شل به مطالعه این میادین پرداخته و سپس طرح توسعه خود را به شرکت ملی نفت خواهد داد.

 

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» تفاهمنامه روز گذشته در بین سید نورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و هانس نایکمپ، معاون شرکت شل و در حضور علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، نیکلاس هاپتون، سفیر انگلیس در ایران، میشائیل استورجف، معاون سفارت هلند در ایران امضا شد. پیش از این نیز طرح توسعه میدان نفتی آزادگان به شرکت‌های دیگری از جمله توتال سپرده شده بود. آن طور که غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران می‌گوید همگی این شرکت‌ها طرح توسعه خود را به شرکت ملی نفت خواهند داد و سپس شرکت ملی نفت تصمیم می‌گیرد توسعه این میدان را به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های صاحب صلاحیت بسپرد یا اینکه با برگزاری مناقصه توسعه میدان آزادگان را به شرکتی که بهترین طرح توسعه را ارائه داده است، بدهد. با این حال به گفته وی، شرکت ملی نفت علاقه‌مند است که از طریق برگزاری مناقصه توسعه میدان نفتی آزادگان را به شرکت صاحب صلاحیت واگذار کند؛ چراکه حجم نفت درجای 2 میدان آزادگان و یادآوران در مجموع 67 میلیارد بشکه است که 10 درصد از ذخایر نفتی کشور را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین یک درصد افزایش ضریب بازیافت این میادین به معنای افزایش 7 میلیارد بشکه‌ای ذخایر قابل استحصال ایران است که در قیمت‌های کنونی نفت، 35 میلیارد دلار به درآمدهای نفتی کشور خواهد افزود.

به گفته منوچهری، ضریب بازیافت از میادین نفتی غرب کارون بین 5 تا 6 درصد است که رقم بسیار پایینی محسوب می‌شود، با توجه به اینکه نفت این میادین سنگین محسوب می‌شود، افزایش ضریب بازیافت آنها نیازمند سرمایه و تکنولوژی بالایی است. به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، ریکاوری اول یا همان تخلیه طبیعی این میادین نفتی بر عهده شرکت‌های چینی CNPC و سینوپک بوده است. منوچهری با بیان اینکه شرکت شل سابقه حضور طولانی در ایران دارد و برای حضور در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت ایران ابراز آمادگی کرده است، افزود: این شرکت دو ماه پیش نیز برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران با شرکت ملی پتروشیمی قراردادی به امضا رسانده است. شرکت شل در حال حاضر در سمت عراقی میدان آزادگان که با نام مجنون معروف است در حال فعالیت است. به گفته منوچهری شرکت ملی نفت تاکنون 15 مورد MOU با شرکت‌های خارجی امضا کرده و 12 مورد دیگر در دست بررسی است و احتمالا در هفته‌های آتی به امضا خواهد رسید. از بین این تفاهمنامه‌ها دو مورد به امضای قرارداد اصولی یا همان HOA رسیده که امضای قرارداد با شرکت فرانسوی توتال بر سر فاز 11 پارس جنوبی یکی از آنهاست.

کد N1571156

وبگردی