آفتاب
الگوهای پایداری

ساختمان‌ها، کلید بهره‌وری شرکت‌ها

ساختمان‌ها، کلید بهره‌وری شرکت‌ها

  مدیران ارشد شرکت‌ها می‌توانند نقش قابل‌توجهی در پیشبرد سازمان خود به سمت پایدارسازی داشته باشند. آنها برای رسیدن به این هدف، ...

نویسندگان: دارسی هیچکاک و مارشا ویلارد

مترجم: مهدی نیکوئی

[email protected] 

مدیران ارشد شرکت‌ها می‌توانند نقش قابل‌توجهی در پیشبرد سازمان خود به سمت پایدارسازی داشته باشند. آنها برای رسیدن به این هدف، استراتژی‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند، اما گاهی یک موضوع بسیار مهم از دید آنها مخفی می‌ماند: ساختمان‌های شرکت. ساختمان‌ها (چه هزینه‌های اولیه و چه هزینه‌های جاری آنها) معمولا بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های سازمان‌ها را تشکیل می‌دهند. آنها بر ساختار محیطی هم تغییر قابل‌توجهی ایجاد کرده و حتی بر الگوهای حمل‌ونقل و استفاده از زمین هم اثر می‌گذارند. ساختمان‌ها همچنین بخش قابل‌توجهی از انرژی ما را مصرف کرده و ضایعات فراوانی از خود بر جای می‌گذارند.

 

این موضوع را در نظر داشته باشید که ساختمان‌های ایالات‌متحده (که 50 درصد از ثروت این کشور را تشکیل می‌دهند)، 70 درصد از برق این کشور را مصرف کرده و 30 درصد از ضایعات و پسماندهای آن را هم ایجاد می‌کنند. ساختمان‌های ایالات‌متحده همچنین به تنهایی بیش از اقتصاد تمام کشورهای جهان (به جز چین) منجر به گرمایش جهانی می‌شوند. در طرف مقابل، ساختمان‌های سبز (دارای نور طبیعی بیشتر، کیفیت هوای بهتر و راحتی بالاتر) به‌طور معمول منجر به بهبود وضعیت سلامتی ساکنان، افزایش آرامش و راحتی و همچنین بهره‌وری بالاتر می‌شوند. یک محاسبه کامل از هزینه‌ها و مزایای ناشی از ساختمان‌سازی سبز نشان می‌دهد که امروزه بیشتر آنها مقرون به صرفه هستند. به‌طور معمول، سود ناشی از استفاده از این ساختمان‌ها از هزینه‌های آن فزونی گرفته و منافعی 10 برابری به بار می‌آورند.

براساس پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه تغییرات اقلیمی شهرهای آمریکا، مشخص شده که مدارس این کشور در هر سال بیش از 6 میلیارد دلار هزینه انرژی دارند. این در حالی است که مجموع هزینه‌های کامپیوتر و کتاب‌های مدارس آمریکا از این رقم کمتر است! مشکل آنجا است که در یک مدرسه معمولی، یک‌سوم از انرژی مصرفی، تلف می‌شود.

مدیران ارشد، فرصت بزرگی برای پایدارسازی شرکت‌های خود و ایجاد صرفه‌جویی در هزینه‌های آنها دارند و کافی است توجه بیشتری به ساختمان‌های خود داشته باشند. با توجه به آنکه ساختمان‌ها ده‌ها سال دوام می‌آورند (اگر عمر آنها به چند قرن نرسد)، هر گونه تغییر کوچکی در ساخت آنها، پیامدها و نتایج بلندمدتی برای مالکان و ساکنان آن ساختمان‌ها در پی خواهد داشت. از نظر کلان هم جامعه از این تغییرات اثر خواهد پذیرفت.

مدیرها معمولا باور نمی‌کنند که تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت ساختمان‌ها انجام نمی‌دهند. با این وجود، با حرکت به سمت پایداری همواره فرصت‌های جدیدی پیش روی آنها گذاشته می‌شود و مشخص می‌شود که کارهای بیشتری برای بالا بردن بهره‌وری می‌توان انجام داد. در صورتی که مدیران ارشد به مسائل زیر توجه و دقت بیشتری کنند، هزینه‌های مربوط به ساختمان و دفتر شرکت خود را به شدت کاهش خواهند داد و به بهره‌وری بالاتری هم دست خواهند یافت:

اشتباه در محاسبه هزینه‌ها:زمانی که صحبت از انتخاب یا ساخت دفتر کار یک شرکت می‌شود، ‌بسیاری از مدیران به دنبال ساختمانی می‌روند که هزینه ابتدایی آن از سایر گزینه‌ها کمتر است. با این حال، چنین انتخابی هزینه‌های بلندمدت شرکت را افزایش خواهد داد. به‌عنوان مثال، کفپوش‌های جنس وینیل معمولا ارزان‌تر از کفپوش‌های لینولئوم هستند. با این حال، لینولئوم 4 برابر بیشتر عمر می‌کند. در صورتی که نوع مواد مورد استفاده در کفپوش کردن ساختمان، نیمی از هزینه‌های کل آن باشد، برای به دست آوردن هزینه واقعی کفپوش‌های وینیل، باید قیمت آنها را در 8 ضرب کرد. این موضوع در بسیاری از انتخاب‌های دیگر هم مصداق دارد. نگاه به هزینه‌های بلندمدت و در تمام طول عمر یک محصول می‌تواند این موضوع را مشخص کند که بسیاری از محصولات گرانقیمت در حقیقت، ارزان‌تر هستند!

اتلاف انرژی:زمانی که طراحان ساختمانی، مساله پایداری را هم در نظر می‌گیرند، همواره کارآیی‌هایی را شناسایی می‌کنند که پیش از آن به چشم نیامده بود. در این صورت ساختمان‌های سبزی بنا خواهند شد که مزایای استفاده از آنها به حداکثر برسد. به‌عنوان مثال، وضعیت قرارگیری یک ساختمان، عایق‌سازی آن و ساختار پنجره‌هایش می‌تواند باعث کاهش قابل ملاحظه سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مورد نیاز شود. به این صورت هم هزینه‌های سرمایه‌ای و هم هزینه‌های جاری کاهش می‌یابند.

ناخوش کردن مردم:هوای داخل ساختمان‌ها اغلب 6 تا 7 برابر بدتر از هوای آزاد هستند. این وضعیت گاهی به سندروم ناخوشی ساختمانی منجر می‌شود. فرش‌ها، کفپوش‌های پلاستیکی، کمدهای چندلایه و سطوح آشپزخانه می‌تواند گازهای شیمیایی مختلفی وارد هوا کنند. مواد شوینده سمی و رایحه‌دار هم می‌توانند منجر به حساسیت و ناخوشی ساکنان ساختمان شوند. فضای بسته و مسمومی که ناشی از تهویه نامناسب است، تاکنون منجر به بسته شدن ساختمان‌های فراوانی شده‌اند.

دو بار هزینه کردن:ضایعات‌ و پسماندها را می‌توان به‌عنوان چیزی تعریف کرد که شما یک بار هزینه آن را پرداخت کرده و بار دیگر هم باید برای خلاص شدن از شر آن هزینه کنید. دانشگاه دولتی پورتلند (ایالات اورگان آمریکا) زمانی که وضعیت پسماندهای خود را مورد بررسی قرار می‌داد، متوجه شد که آنها در هر روز 1400 لیوان کاغذی را دور می‌اندازند. آنها این لیوان‌ها را می‌خریدند و پس از آن مجبور بودند باز هم برای مدیریت پسماند آنها هزینه کنند. در این میان، گاهی ضایعات و اتلاف‌ها آشکار نیستند: یخچالی که در کنار اجاق گاز قرار گرفته یا لوله هواکشی که نزدیک یک دودکش تعبیه شده، مثال‌هایی متداول از اشتباهات ساختمانی هستند که اتلاف‌ها را افزایش می‌دهند. استقرار افراد حساس به نوسانات دمایی در اتاقی که تغییرات بالایی دارد و تنظیم ترموستات روی یک دامنه دمایی کم هم مثال دیگری است. در چنین حالتی، سیستم‌های سرمایشی یا گرمایشی باید در بسیاری از ساعات روز کار کنند تا دمای اتاق را مساعد کنند.

منبع: کتاب حرکت به سمت پایداری

کد N1571127

وبگردی