آفتاب

طرح‌های پزشک خانواده در کشور یکسان‌سازی می‌شود

طرح‌های پزشک خانواده در کشور یکسان‌سازی می‌شود

قائم‌مقام وزارت‌بهداشت گفت: طرح‌های پزشک خانواده در کشور به سمت یکسان‌سازی به پیش می‌رود.

به گزارش ایلنا، جعفر صادق تبریزی در کارگاه آموزشی تبیین شیوه‌نامه و تفاهم‌نامه برنامه پزشک خانواده روستایی در شیراز افزود: محتوای شیوه‌نامه شامل مواردی است که دانشگاه‌ها باید اجرا کنند تا برنامه پزشک خانواده روستایی به بهترین شکل پیاده شود. شیوه‌نامه دچار یکسری تغییرات رو به جلو برای بهبود برنامه شده و این تغییرات به شرکت‌کنندگان در همایش ارایه می‌شود تا یک زبان مشترک برای اجرا در تمام کشور داشته باشیم.

قائم مقام معاون بهداشتی و رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: پس از تحول سلامت در حوزه بهداشت و اجرای 15 برنامه تحولی و 10 پروژه پشتیبان، شاهد اقدامات بسیار گسترده و چشمگیری در حوزه پیشگیری و بهداشت در کشور هستیم؛ به طوری که ساختار روستایی در تمام کشور کامل شده، پزشکان در مراکز مستقر شده‌اند، مراقبان سلامت و بهورزها بین 95 تا 100 درصد در تمام کشور استقرار پیدا کرده‌اند و برنامه با تجربیاتی که در مدت چند سال گذشته به دست آمده، به نحو خوبی در حال اجرا است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای بزرگ اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی، گفت: پوشش 95 تا 100درصدی خدمات پزشکان خانواده روستایی صورت گرفته، برای مردم پرونده سلامت تشکیل شده، از امسال پرونده‌ها به شکل الکترونیکی کامل می‌شود، با غالب شدن بیماری‌های غیرواگیر در کشور، غربالگری این بیماری‌ها و عوامل خطر آنها اتفاق می‌افتد که تا پایان سال‌آینده، برای نزدیک به 80 درصد جمعیت کشور این پرونده الکترونیک سلامت را خواهیم داشت.

او اضافه کرد: در بحث پزشک خانواده‌شهری، یکی از دانشگاه‌های پیشرو و پیشگام، دانشگاه علوم پزشکی فارس است که به شکل مشارکت بخش‌دولتی و خصوصی به نحوه شایسته‌ای موضوع را پیش برده و در حال حاضر تمام استان‌فارس زیر پوشش برنامه پزشک خانواده است و مردم از خدمات این برنامه بهره‌مند می‌شوند.

تبریزی افزود: برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران به این شکل اجرا می‌شود اما در سایر دانشگاه‌ها شیوه اجرای آن متفاوت است؛ چهار الگوی متفاوت در کشور وجود دارد که سال‌های آینده به سمت یکسان‌سازی الگو پیش می‌رویم، پس از استقرار طرح تحول سلامت، برنامه اصلی وزارت بهداشت برای سال‌های آینده بهبود کیفیت خدمات است که با نظام جامع پایش و ارزشیابی که مستقر می‌شود، کیفیت خدمات را ارتقا می‌دهیم، این ارتقا به دست کارشناسان و مدیران دانشگاه‌ها انجام می شود و مردم از خدمات مناسبی بهره مند می شوند.

این مقام مسئول در وزارت‌بهداشت در ادامه گفت: با توجه اجرای برنامه پزشک خانواده در استان فارس کنار هر پزشک خانواده یک مراقب سلامت قرار گرفت و خدمات کامل به خانواده ارایه می‌شود؛ در گذشته بیشتر خدمات به صورت سرپایی انجام می‌گرفت اما با اجرای طرح تحول، خدمات‌دهی به مردم کامل شده و باید تلفیقی بین مدل‌های مختلف ایجاد و از تجربیات به دست آمده به شکل خوبی استفاده شود.

او اضافه کرد: شیراز، تجربیات زیادی در امر پایش و بهبود کیفیت دارد و مجموعه این تجربیات می تواند برای کشور مفید باشد.

قائم‌مقام معاون بهداشتی وزارت‌بهداشت در پایان تاکید کرد: باید تلاش کنیم صدای همه دانشگاه‌ها را بشنویم، باید خدماتی که در دانشگاه‌ها انجام شده دیده شود و مجموعه اینها را به صورت بهتر و کامل‌تر به تمام کشور ارایه کنیم.

کد N1570933

وبگردی