آفتاب
رئیس فدراسیون صلیب سرخ جهانی:

دنبال تولید یک دکترین مشترک با علمای اسلام هستیم

دنبال تولید یک دکترین مشترک با علمای اسلام هستیم

قم- ایرنا- رئیس فدراسیون صلیب سرخ جهانی گفت:با علمای اسلام در پی تولید یک دکترین مشترک برای مقابله با خشونت و افراطی گری هستیم و اکنون ارتباط با علمای اسلام برای صلیب سرخ جهانی به یک سنت و امر رایج تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، «پیتر مائور» عصر چهارشنبه در دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشر دوستانه بین المللی درقم افزود: ما مشاوره های عقیدتی ارزشمند وعالمانه ای در مورد مباحث حقوق بشردوستانه از علمای اسلام دریافت می کنیم به عنوان نمونه پیام مهم آیت الله سیستانی در مورد خویشتن داری در درگیری های عراق بسیار مهم بود.
وی خاطرنشان کرد: علمای اسلام درمورد عدم رعایت حقوق بشر دوستانه دردرگیری های عصر حاضر بسیار صریح اظهار نظر کرده و به افراطی گری خرده گرفته اند.
وی گفت: متاسفانه استفاده کور از زور، هدف قرار دادن مراکز درمانی و بیمارستان ها، منازل مسکونی و محاصره مراکز مختلف در درگیری ها توسط نیروهای افراطی بسیار نگران کننده است و حقوق بشر دوستانه نیز به شدت نقض می شود.
مائور خاطرنشان کرد: همه ما باید به چالش های جدیدی پیش روی بشر پاسخ دهیم، متلاشی شدن خانواده ها، از بین رفتن شهرها و پیچیده شدن میدان های نبرد از نگرانی های دیگر ماست، امروز صدها گروه مسلح غیردولتی در درگیری ها مشارکت داشته و حقوق بشردوستانه را نقض می کنند.
وی افزود: در سال 2005 کمیته بین المللی صلیب سرخ در قم رایزنی هایی با علما داشته که تاثیرگذار بود، غرب تعبیرات وتعریف خاصی از حقوق بشر اسلامی داشت ولی در این کنفرانس ما به واقعیت هاو مباحث خوبی دست پیدا کردیم.
وی گفت: متاسفانه هر روز اعضای کمیته صلیب سرخ جهانی مواجه با درگیرهای رنج آوری است وما به شکل علمی تاثیر این درگیری ها، خشونت، شکنجه ها، آواره شدن مردم و... را مشاهده می کنیم و باید همه با هم برای مواجه با این وضعیت خطرناک همراه شویم.
پیتر مائور خاطرنشان کرد: صلیب سرخ جهانی درسال گذشته برای 10میلیون نفر جیره غذایی اضطراری و برای 20 میلیون نفر نیز آب آشامیدنی سالم فراهم کرده است.
وی گفت: دوران جنگ بدون محدودیت گذشته وعلمای دینی می توانند با وجود تفاوت های دینی و سیاسی، کمک های زیادی به کنش گران بشردوست داشته باشند.
پیتر مائور خاطرنشان کرد: اصول پایه حقوق بشردوستانه گاهی علنی نقض می شود و این کنفرانس به صورت سرنوشت ساز و بسیار مرتبط برگزار شده و صرف نظر از همه تفاوت در درگیری ها، باید کرامت انسان باید مورد احترام بیشتری قرار گیرد واین یک ارزش بنیادین مهمی انسانی است.
وی گفت: حمایت از غیرنظامیان، مجروحان و اسیران و .. نیاز به مسائل بشردوستی است و همه طرف ها باید هرکاری که از دستشان بر می آید برای کمک به حقوق بشردوستانه به کار گیرند، در زمان جنگ، رعایت کرامت انسانی جزء اصول واحد همه ادیان جهان است.
مائور بیان داشت: صیانت از اماکن مذهبی و حقوق اسراء جنگی از دیگر اصول مهم حقوق بشردوستانه است. باید افراط گری محدود و با گفت وگوی بین جوامع از تخاصم جلوگیری شود.
وی ادامه داد: رهبران دینی بویژه در درگیری های طولانی و در شرایط دوقطبی، در کمک به کرامت انسانی نقش حیاتی دارند، بنده دیداری با آیت الله سیستانی داشتم ایشان شخصیتی بسیار فرزانه و بزرگ هستند و دیدارهای دیگری نیز در قم با آیات عظام مکارم شیرازی و علوی گرگانی داشتیم آنان تاکید کردند، که حقوق بشردوستانه ریشه های عمیق در اسلام دارد.
دومین کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه بین المللی
عصر امروز در قم آغاز شد و تا عصرفردا پنجشنبه ادامه دارد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی
کد N1570926

وبگردی