آفتاب
معاون وزیر نیرو :

10،7 میلیارد مترمکعب به حقابه تالاب های کشور اختصاص یافت

10،7 میلیارد مترمکعب به حقابه تالاب های کشور اختصاص یافت

دزفول - ایرنا - معاون وزیر نیرو در امور آب از اختصاص 10،7 میلیارد مترمکعب از آب های سطحی به تالاب ها خبر داد و گفت: این حرکت گام مهمی در راستای حفظ محیط زیست می باشد که در دولت یازدهم اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا، رحیم میدانی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از شبکه آبیاری شاوور در شهرستان شوش استان خوزستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از سالها بازنگری جدیدی در منابع آب کشور صورت گرفته است افزود: نگاه جدید در راستای تعیین حقابه برای تالاب ها با اعمال تاثیر آن در تغییر اقلیم حاکم شده است.
وی افزود:محاسبه سهم محیط زیست از آبهای سطحی اقدامی مهم در راستای حفظ محیط زیست و گونه های مختلف گیاهی و جانوری است که دولت تدبیر و امید آن را محقق کرد.
میدانی افزود: اگر بخواهیم در آینده گرفتار پدیده ریزگردها نشویم همچنین گونه های گیاهی و جانوری حفظ شوند باید سهم محیط زیست را از آبهای سطحی جدا کرد.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه سهم تالاب بین المللی هورالعظیم در خوزستان از محل آبهای سطحی از سد کرخه پیش بینی شده است گفت: این اقدام برای جلوگیری از بروز پدیده های مخرب طبیعی از جمله ریزگردها ضروری است.
وی تاکید کرد: جهت تعیین سهم حقابه برای تالاب ها و هورهایی چون تالاب هورالعظیم در خوزستان و هامون در سیستان و بلوچستان که از منابع آبی برون مرزی سیراب می شوند باید اقدام و هماهنگی برون مرزی صورت گیرد.
معاون وزیر با تاکید بر اینکه وزارت نیرو نسبت به مسایل زیست محیطی استان خوزستان بسیار حساس است و در این راستا حقابه تالاب های این استان را در نظر گرفته است گفت: برای تالاب شادگان نیز حقابه در نظر گرفته شده است.
میدانی به اهمیت تالاب هامون در سیستان و بلوچستان و تاثیر آن در زندگی و معیشت مردم پیرامون آن اشاره و اظهار کرد: حقابه تالاب هامون از طریق کشور افغانستان در دست پیگیری است.
وی همچنین تاکید کرد: در بخش کشاورزی نیز باید توجه ویژه ای به مصرف آب صورت گیرد چرا که حق نداریم عمده منابع محدود آب کشور را بدون برنامه ریزی برای کشاورزی مصرف کنیم.

** اجرای شبکه مدرن آبیاری در 42هزار هکتار از دشت شاوور
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین با بیان اینکه شبکه سنتی آبیاری اراضی دشت شاوور شوش شامل 42 هزار هکتار زمین تلفات آب زیادی دارد و در نتیجه میزان بهره وری آن پایین است، گفت: 42 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت شاوور با احداث کانال از شبکه های مدرن آبیاری بهره مند می شوند.
میدانی با بیان اینکه نهرهای سنتی دشت شاوور به کانال های مدرن آبیاری ارتقاء می یابند اظهار کرد: مطالعات طرح ساماندهی، اصلاح و بهبود مصرف آب در دشت 42 هزار هکتاری شاوور شوش با اولویت تامین آب بهره برداران مجاز، در قالب طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری دیده می شود.
وی گفت: اجرای شبکه های مدرن آبیاری در زمین های دشت شاوور شوش موجب افزایش کمی و کیفی تولید انواع محصولات کشاورزی در زمین های دشت شاوور که اکنون به دلیل نهرهای سنتی تک محصول هستند خواهد شد.
42 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت شاوور شوش با وجود حاصلخیزی فراوان به دلیل کانالهای سنتی کشاورزی و باتلاقی بودن تک محصولی بوده و تنها شالی در آنها کشت می شود.
با احداث کانالهای مدرن آبیاری امکان کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی در این زمین ها فراهم می شود.
معاون وزیر نیرو افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی طرح ساماندهی، اصلاح و بهینه سازی مصرف آب با ساخت کانالهای مدرن کشاورزی در دشت شاوور شوش از محل فروش اوراق مشارکت اجرا می شود.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در سفر این شهرستان از زیرساخت های کشاورزی و نیز روند اجرای بخشی از طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شوش دیدن کرد.
به گزارش ایرنا، در جریان دیدار معاون وزیر نیرو از دشت شاوور شوش تعدادی از کشاورزان منطقه مشکلات خود از جمله نرخ بالای آب بهای کشاورزی و نیز جریمه اعمال شده برای آب بهاء را با وی در میان گذاشتند.
این کشاورزان که در سیل فروردین ماه امسال دچار خسارت سنگین شده اند همچنین با استقبال از اجرای طرح ساماندهی، اصلاح و بهبود مصرف آب در دشت شاوور با ساخت کانال های مدرن آبیاری این اقدام را گامی مهم در راستای توسعه اشتغال و تولید در این منطقه عنوان کردند.
بخش شاوور شوش با 120 روستا و 90 هزار نفر جمعیت در شهرستان شوش واقع است.
شغل اصلی ساکنان این بخش کشاورزی و دامداری سنتی است
رودخانه شاوور در 18 کیلومتری شمال غرب شهر شوش از بهم پیوستن چند چشمه تشکیل شده است.
رودخانه شاوور یکی از قدیمی ترین رودخانه های باستانی کشور است.
زمین های آبخور رود شاوور عموما در پایین دست پل شاوور و در منطقه الوان و آهودشت قرار دارد.
6068/1772 خبرنگار: محمدعلی فریدپناه - انتشار: مجید ملازاده
کد N1570905

وبگردی