آفتاب

قانون فعلی انتخابات، ظرفیت جلوگیری از ورود پول‌های کثیف را دارد؟

قانون فعلی انتخابات، ظرفیت جلوگیری از ورود پول‌های کثیف را دارد؟

ایسنا نوشت:دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: قانون فعلی انتخابات ظرفیت‌هایی دارد که می‌توانیم در موضوع پول‌های کثیف به خوبی از آن استفاده کنیم تا جنبه ورود پول‌های کثیف به انتخابات کمتر باشد.

علی پورعلی‌مطلق در نشست خبری با خبرنگاران که در دفتر معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با عنایت به اینکه در 29 اردیبهشت ماه سال 96 سه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا و اولین میان‌دوره دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم زمان‌بندی‌های مربوط به برگزاری انتخابات انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر براساس جدول زمان‌بندی هر کدام از انتخابات ما اولین اطلاعیه مربوط به این انتخابات را چند ماه پیش صادر کردیم.

پورعلی مطلق تصریح کرد: این سه انتخابات را برای اینکه بتوانیم در مباحث حقوقی، اجرایی و حفاظتی توجیه کنیم از مرداد ماه آموزش‌هایی را برای عوامل اجرایی آن آغاز کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در این دوره یک میلیون و 150 هزار نفر عوامل اجرایی انتخابات داریم که باید به آنان آموزش‌های لازم را بدهیم، افزود: یکی از افتخارات ما این است که انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری طبق شاخص‌هایی بی‌نظیر بوده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور افزود: در انتخابات اسفندماه 94 هیچ تلفاتی نداشتیم و تعداد ابطال حوزه‌های انتخابی نسبت به انتخابات گذشته به 15 درصد رسیده بود و اولین دوره‌ای بود که علی‌رغم برخی جوسازی‌ها هیچ گروه سیاسی با انتخابات قهر نکرد.

وی عنوان کرد: در دوره‌های گذشته بعد از انتخابات تنش‌ها تازه شروع می‌شد که ما در انتخابات قبل چنین مساله‌ای را نداشتیم.

پورعلی مطلق با اشاره به این که 182 نفر در هر دوره‌ آموزشی توجیهی انتخابات حضور دارند، بیان کرد: در این جلسات 12 سخنران داریم که مباحث خود را به صورت فشرده برای حاضرین بیان می‌کند و به سوالات پاسخ می‌دهند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه حداقل 1704 نفر از کسانی که مستقیما در اجرای امر انتخابات دخیل هستند در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، افزود: ما پیش‌بینی می‌کنیم که حداقل 11 دوره آموزشی تا انتخابات برگزار کنیم.

وی یادآور شد: ما از استاندار و معاونین وی تقدیر و تشکر می‌کنیم و بنا داریم این همایش‌ها را تا جایی که ممکن است در استان خراسان رضوی برگزار کنیم.

پورعلی مطلق با اشاره به تدوین لایحه جامع انتخابات توسط دولت یازدهم خاطرنشان کرد: این لایحه براساس سیاست‌های هجده‌گانه مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و با هدف اصلاح قانون انتخابات تهیه و تنظیم شده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: اگر این طرح تصویب شود ما برای هر انتخابات یک قانون داریم که در آن تمام قوانین انتخابات‌ها را در آن اجماع و به 165 ماده تبدیل کرده‌ایم. این قانون باعث می شود در اجرا و نظارت حد و مرزها مشخص باشد، نقش احزاب و شفاف‌سازی مالی کاندیداها نیز در این قانون دیده شده است.

وی در خصوص انتخابات الکترونیک گفت: خوشبختانه ما نشست‌های مشترکی با شورای نگهبان داشتیم و مدیران ما نیز جلسات کاربردی برگزار کردند و امیدواریم تعدادی از شعبات اخذ رای در انتخابات آینده الکترونیکی باشد.

پورعلی مطلق همچنین تاکید کرد: در انتخابات آینده مشکلی برای برگزاری انتخابات و تهیه اقلام مورد نیاز آن نداریم.

دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این سوال که اگر لایحه جامع قانون انتخابات برای سال 96 به تصویب مجلس نرسد وزارت کشور چه راهکاری برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات اندیشیده است، گفت: قانون فعلی انتخابات ظرفیت‌هایی دارد که می‌توانیم در موضوع پول‌های کثیف به خوبی از آن استفاده کنیم تا جنبه پول‌های کثیف به انتخابات کمتر باشد.

۲۹۲۹

کد N1570888

وبگردی