آفتاب

نقش داوطلبان سلامت در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها

نقش داوطلبان سلامت در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها

همشهری آنلاین- دکتر جعفر صادق تبریزی: نزدیک به نیم قرن از صدور بیانیه آلماآتا می‌گذرد، شالوده اساسی این بیانیه را مراقبت‌های بهداشتی اولیه تشکیل می‌داد، این بیانیه تصریح می‌کند که سلامتی یکی از حقوق اساسی انسان است که باید برای همه قابل دستیابی باشد.

اين بيانيه همچنين تصريح مي‌كند كه تمام افراد حق دارند در برنامه‌ريزي براي مراقبت‌هاي سلامت خود شركت كنند.

در مشارکت اجتماعی درگير شدن افراد و گروه‌‌هاي اجتماعی در برنامه‌ريزي، حمايت، توسعه اجتماعي، ارتقاي سلامت و تصميم‌گيري در برنامه‌هاي مختلف پيشگيري لحاظ می‌شود.

ايجاد محيط‌هاي حامي سلامت و تقويت اقدامات جامعه در زمينه سلامت، جزء مکانیسم‌های 5 گانه جهت اجرای این رویکرد می‌باشد. بدون شک،مشارکت‌اجتماعی در پیشبرد برنامه‌های حوزه سلامت تاثیر مثبتی دارد.

برنامه داوطلبان سلامت مصداق بارز و سازماندهی شده اقدامات جامعه محور برای حضور در برنامه‌های حوزه سلامت است که در طی سه دهه گذشته با نظام ارائه خدمات سلامت کشور ما همراه بوده است.

فرارسیدن روز جهانی داوطلب(5 دسامبر)، فرصت مغتنمی براي گرامیداشت خدمات داوطلبان سلامت، خیرین ، ترویج اقدامات جامعه محور و فرهنگ‌سازی مشارکت اجتماعی در برنامه‌های حوزه سلامت می باشد.

این روز را خدمت تمام داوطلبان سلامت، خیرین، مدیران وکارشناسان این عرصه تبریک وتهنیت عرض می‌نمایم.

امید است با اتکا به الطاف الهی، شاهد تلاش مجددانه داوطلبان سلامت در پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و ارتقای شاخص‌های سلامت در کشور باشیم.

*قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه

کد N1570877

وبگردی