آفتاب

سفیر کشورمان در مسکو از توسعه اقتصادی با روسیه خبر داد

سفیر کشورمان در مسکو از توسعه اقتصادی با روسیه خبر داد

ایرنا نوشت: مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو اعلام کرد که مجموعه اقدام‌های انجام شده سبب توسعه روزافزون روابط اقتصادی با روسیه در آینده است.

سنایی روز چهارشنبه در پیام خود به همایش بزرگ اقتصادی ایران-روسیه در استان استراخان در ساحل شمال غربی خزر که از سوی علی محمدی سرکنسول جمهوری اسلامی خوانده شد، افزود: همزمان با روند تحولات منطقه ای و جهانی، با خواست مسئولان دو کشور روابط در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی شاهد توسعه روز افزون شده است.

سفیر ایران تاکید کرد: رئیسان جمهوری ایران و روسیه افزون بر رایزنی های تلفنی مستمر، 9 بار دیدار کرده اند. مذاکرات بین رئیسان مجالس، وزیران و مقام های دفاعی، امنیتی و فرهنگی نیز پس از یک دوره رکود، روند تازه و پرشتابی گرفته است.
سنایی ادامه داد: رویدادهایی در روابط اقتصادی در حال رخ دادن است که در طول تاریخ همکاری ها بی سابقه بوده است. در این بازه زمانی موفق شدیم، مجوز صادرات آبزیان و مواد لبنی به روسیه را برای نخستین بار بگیریم که در کنار توافق های کاهش تعرفه های گمرکی، گذرگاه سبز گمرکی،اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و سرمایه گذاری مشترک، سبب توسعه روز افزون روابط با روسیه در آینده است.

در این پیام همچنین آمده است: توافق های تسهیل صدور روادید، برنامه همکاری های ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و راهگذر شمال-جنوب نه تنها روابط با روسیه بلکه با کشورهای منطقه را نیز افزایش می دهد که همگی همسوی گسترش مناسبات دوجانبه و منطقه ای مسکو-تهران است.

سنایی در ادامه گفت: سال 2015 و در مدت سپری شده سال جاری میلادی تقریبا تمامی اسناد لازم برای رشد روابط دو کشور امضا شده است و بنا به اعلام مقام های روسی، روابط بازرگانی در حالی با افزایش 80 درصدی در 9 ماه گذشته سال جاری میلادی به یک میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده که سال گذسته به دلیل کاهش قیمت جهانی انرژی، بحران اقتصادی، ارزش مبادلات اقتصادی روسیه با چین، هند، ویتنام و دیگر شرکای تجاری مسکو کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: البته باید اذعان کرد سطح ارزش مبادلات کنونی بین ایران و روسیه با توانمندی های واقعی دو کشور فاصله زیادی دارد که باید بخش های مختلف برای افزایش آن تلاش کنند.

سنایی همچنین برگزاری همایش اقتصادی و نمایشگاه ایران-روسیه را که امروز با حضور سیدحسین هاشمی استاندار تهران و هیات همراه، علی محمدی سرکنسول ایران و مقام های روسی در استراخان افتتاح شد، از جمله رویکردهایی خواند که می تواند به گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور کمک کند.

همایش یک روزه ایران و روسیه با حضور بیش از 300 فعال اقتصادی در حاشیه نمایشگاه آستراخان در ورزشگاه اسپارتاک با هدف فرصت سازی برای رایزنی های بازرگانی دو و چندجانبه طرف های ایرانی و روسی در یک مکان به صورت متمرکز تدارک دیده شده است.

در نمایشگاه سه روزه ایران-روسیه نیز 33 شرکت ایرانی دارای بالاترین استانداردهای تولیدی مطابق معیارهای بین المللی و اروپایی در حوزه های مختلف از جمله غذایی، پتروشیمی، نساجی و ساختمانی در سومین نمایشگاه اقتصادی ایران-روسیه در آستراخان شرکت دارند.

برگزاری سومین نمایشگاه بزرگ صنعتی-بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با سازماندهی شرکت پارس پگاه تجارت، حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان و استانداری این استان تدارک دیده شده است.

52311

کد N1570868

وبگردی