آفتاب

یک اقتصاددان:درآمدهای نفتی کشور در بخش سرمایه گذاری مولد هزینه نشده است

یک اقتصاددان:درآمدهای نفتی کشور در بخش سرمایه گذاری مولد هزینه نشده است

شیراز- ایرنا- رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، درآمد نفتی کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون را یک هزار و 100 میلیارد دلار برشمرد و گفت: از این درآمد هنگفت که 600 میلیارد دلار آن در دولت قبل به دست آمده به شکل مطلوب در بخش سرمایه گذاری مولد اقتصادی استفاده نشده است.

به گزارش ایرنا، بهرام شکوری چهارشنبه در نشست تخصصی کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی شیراز افزود: در مجموع می توان گفت که در کشور ما از سرمایه گذاری و سرمایه گذار آنگونه که باید حمایت نشده است.
او ادامه داد: امروز بسیاری از کشورها به دنبال ارتقای تولید و کاهش مالیات برای رونق رشد اقتصادی هستند و در کشور ما نیز اگر دولت به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی است باید کاهش نرخ مالیاتی در بخش تولید را مد نظر قرار دهد.
شکوری گفت: در دنیا بیشترین حمایت ها از تولید و صنایع می شود و نوآوری و دانش روز و معافیت مالیاتی برای تولید کننده مد نظر قرار می گیرد اما در کشور ما شاهد هستیم که بیشترین فشارها به صنایع و تولید وارد می شود.
وی، ضمن تاکید بر لزوم ورود مناسب و برنامه ریزی شده به بخش معدن اظهار کرد: اگر این اتفاق روی ندهد این بخش که یکی از حلقه های زنجیره تولید است همچنان مهجور خواهد ماند و در آینده نه چندان دور مجبور خواهیم شد که مواد معدنی را به کشور وارد کنیم.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در کشور هنوز به مرحله اجرایی نرسیده گفت: این مهم امروز در مرحله حرف و شعار باقی مانده و اجرایی نشده است.
شکوری افزود: در سه استان آذربایجان شرقی، کرمان و چهارمحال وبختیاری هم که به عنوان الگوی اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی معرفی شده بودند در عمل اتفاق خاصی روی نداده است.
او گفت: در اقتصاد مقاومتی اصل بر درون زا و برن گرا بودن است اما طی سه دهه گذشته ما تنها استراتژی درون گرایی را دنبال کرده‌ ایم و از توسعه صادرات که نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد غافل بوده ایم.
وی ادامه داد: امروز ما در کشور بیش از هرچیز نیازمند اجرای طرح های آمایش سرزمین و شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل ها با هدف هدایت سرمایه گذاری ها هستیم که یکی از نیازها سرمایه گذاری در حوزه نفت و پتروشیمی است.
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
6122 / 1876
کد N1570863

وبگردی