آفتاب

صدور39 پروانه شکار گرازوحشی به شکارچیان خارجی

صدور39 پروانه شکار گرازوحشی به شکارچیان خارجی

ساری-ایرنا-مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکاروصید سازمان محیط زیست کشور گفت: در سال جاری 39 پروانه شکار گراز وحشی برای شکارچیان خارجی صادر شده است.

علی تیموری روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگارایرنا افزود : شکارچیان خارجی برای دریافت پروانه شکار هر گراز وحشی باید 1500 دلار معادل 50 میلیون ریال بپردازند.
وی اضافه کرد : مجوز شکارگراز وحشی برای استان هایی صادر می شود که تعداد حیوانات موجود در این استان ها به اندازه ای باشد که نیاز به تعدیل جمعیت وجود داشته است.
تیموری اظهارداشت : شکایت کشاورزان در برخی استان ها به دلیل ازدحام گراز وحشی نیز باعث می شود تا سازمان محیط زیست مجوز شکار گراز را برای خارجی ها صادر کند.
مدیرکل دفترحفاظت ومدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست گفت که در برخی استان ها به خصوص استان های شمالی به دلیل وجود پلنگ برای گراز وحشی مجوز شکار صادر نمی شود تا پلنگ ایرانی بتوانند از این حیوانات پرخطر برای تغذیه استفاده کند.
به گفته وی شکار گراز صرفا از سوی پلنگ نر جوان امکان دارد و وجود این حیوانات در حیات وحش باعث کاهش حمله پلنگ به دام های روستاییان خواهد شد.
** کاهش 40 درصدی شکار قوچ و میش در سال جاری
مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت شکاروصید سازمان محیط زیست کشورگفت که درسال جاری آمار شکارغیرمجاز قوچ و میش ، کل و بز کاهش یافت.
وی دلیل این کاهش را علاوه بر ناشی از کم کردن صدور پروانه شکار، محدودیت زمانی برای شکارچیان دارای پروانه دانست و گفت : همچنین در سال جاری استان های شکار ممنوع نیز از 17 استان سال گذشته به 18 استان در سال جاری افزایش یافت.
تیموری محدودیت مکانی برای شکارچیان را از دیگر راهکارها برای کاهش آمار شکار دانست و افزود : براساس سیاست های جدید سازمان محیط زیست هر شکارچی حق اخذ یک پروانه شکار را آن هم برای یک استان مورد تقاضا دارد و در سایر استان ها نمی تواند مجوز شکار دریافت کند.
به گفته وی تا پیش از دولت یازدهم شکارچیان می توانستند به تعداد دلخواه در استان های مختلف پروانه شکار دریافت کنند.
** سفر2.5 میلیون بال پرندگان مهاجر زمستان گذران به کشور
مدیرکل دفترحفاظت ومدیریت شکاروصید سازمان محیط زیست گفت که در نیمه دوم سال جاری 2.5 میلیون بال پرندگان زمستان گذران به کشور مهاجرت کردند.
تیموری افزود : در مجموع حدود 130 گونه از پرندگان مهاجر از روسیه، سیبری و هندوستان و برخی دیگر از کشورهای سردسیر آسیا به کشور سفر می کنند که بیشترشان میهمان مازندران هستند.
وی مهمترین برنامه محیط زیست را جمع آوری دام های هوایی شکارچیان غیرمجاز اعلام کرد.
خبرنگار : حسین فلاحتی* * انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
6982/1899
کد N1570820

وبگردی