آفتاب

رئیس شورای مشورتی اندونزی خواستار تقویت همکاری اقتصادی ایران با کشورش شد

رئیس شورای مشورتی اندونزی خواستار تقویت همکاری اقتصادی ایران با کشورش شد

اصفهان - ایرنا - رئیس شورای مشورتی خلق اندونزی خواستار تقویت همکاری های اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی بین ایران و کشورش شد.

به گزارش ایرنا،'ذولفیکی حسن' روز چهارشنبه در ضیافت نهار استاندار اصفهان، هدف از سفرش به ایران را تقویت همکاری های اقتصادی با ایران بیان و تصریح کرد: حجم کنونی مبادلات اقتصادی بین ایران و اندونزی کم است.
وی افزود: بررسی همکاری های اقتصادی با ایران و افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور از اهداف سفر هیات پارلمانی اندونزی به ایران است.
رئیس شورای مشورتی خلق اندونزی تاکید کرد: زمینه های مختلفی برای تقویت همکاری ایران و اندونزی وجود دارد و دو کشور از امتیازهای زیادی برای توسعه روابط با یکدیگر برخوردارند.
وی، نفت را یکی از نیازهای کشورش اعلام کرد و گفت: اندونزی می تواند نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین کند.
'ذولفیکی حسن'، وجود مناسبات فرهنگی مشترک بین دو کشور را از دیگر زمینه های توسعه روابط ایران و اندونزی بیان کرد و گفت: دین اسلام، مسلمانان را به وحدت فراخوانده است و ایران و اندونزی به عنوان دو کشور مسلمان باید برای تقویت همکاری با یکدیگر تلاش کنند.
وی ادامه داد:دشمنان دوست دارند کشورهای مسلمان با یکدیگر اختلاف داشته باشند اما ملت های مسلمان نباید اجازه دهند دشمنان اسلام به اهداف خود دست یابند.
رئیس شورای مشورتی اندونزی با اشاره به اینکه اسلام، حقوق پیروان سایر ادیان را نیز در نظر گرفته است،گفت: مسلمانان و مسیحیان در ایران از ارتباط و روابط خوبی برخوردارند و پیروان ادیان مختلف در جمهوری اسلامی ایران، بصورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
وی افزود: در اندونزی نیز حقوق پیروان سایر ادیان در نظر گرفته شده است و آنها در کنار مسلمانان، زندگی مسالمت آمیزی دارند.
استاندار اصفهان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور هیات پارلمانی اندونزی در شهر تاریخی اصفهان، گفت: اصفهان از زمان های دور تاکنون، از عنوان مرکز گفت وگوی ادیان برخوردار بوده است.
رسول زرگرپور افزود: هموطنان زرتشتی، مسیحی و کلیمی در اصفهان از سالیان دور در کنار هموطنان مسلمانان خود بصورت مسالمت آمیز زندگی کرده اند.
وی گفت: 400 سال پیروان این ادیان در اصفهان با برگزاری نشست های مشترک در باره ادیان توحیدی تبادل نظر می کردند و اکنون نیز هر سال، همایش پیروان ادیان توحیدی در شهر تاریخی اصفهان برگزار می شود.
استاندار اصفهان با اشاره به جایگاه ملی و بین المللی این استان، خواستار گسترش ارتباط بین اصفهان اندونزی شد و افزود: اصفهان علاقه مند است با یکی از استان های بزرگ اندونزی تفاهمنامه همکاری در زمینه های اقتصادی و فرهنگی منعقد کند.
' ذولفیکی حسن ' رئیس شورای مشورتی خلق اندونزی سه شنبه شب برای بازدید از مکان های تاریخی و فرهنگی اصفهان، وارد این شهر شد.
وی و هیات همراه امروز(چهارشنبه) از مجموعه میدان تاریخی امام، کلیسای وانک، باغ موزه چهلستون، مسجد جامع و آتشگاه اصفهان دیدن کرد.
رئیس شورای مشورتی خلق اندونزی، روز گذشته نیز با رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید دیدار و گفت وگو کرد.
اندونزی با جمعیت ۲۳۸ میلیون نفر بعنوان چهارمین کشور پرجمعیت دنیا در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه قرار دارد.
علی طیب نیا وزیر اقتصاد کشورمان اوایل اردیبهشت امسال در دیدار با «محمد یوسف کالا» معاون رئیس جمهور اندونزی که در حاشیه چهل و یکمین اجلاسیه بانک توسعه اسلامی در مالزی برگزار شد، با بیان اینکه حجم تجارت ایران و اندونزی پیش از تحریم‌ها سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار می ‌شد، گفت: به سبب تحریم ‌ها این رقم به حدود ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.
وی افزود: در شرایط پس از برجام و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، حجم مبادلات ایران و اندونزی می تواند به ۲ تا ۵ میلیارد دلار برسد.
2093 / 6027** خبرنگار : اصغر دواتگر* انتشار: شکراللهی
کد N1570815

وبگردی