آفتاب

کشف اتم های داغ هیدروژن در لایه فوقانی جو زمین

کشف اتم های داغ هیدروژن در لایه فوقانی جو زمین

تهران-ایرنا- محققان موفق به کشف اتم های داغ هیدروژن اتمی در لایه فوقانی جو زمین به نام 'ترموسفر' شدند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی فیز، ترموسفر، لایه‌ی چهارم جو زمین است و در بالای آن آخرین لایه‌ی اتمسفر به نام یونوسفر قرار دارد.
یافته محققان دانشگاه ایلینویز که گزارش آن در مجله Nature Communications منتشر شده است، درک فعلی از توزیع هیدروژن و واکنش آن را با سایر ترکیبات اتمسفری به طور قابل توجهی تغییر می دهد.
اتم های هیدروژن به این خاطر که بسیار سبک هستند، می توانند به راحتی بر نیروی گرانشی یک سیاره غلبه کرده و به طور دائم در فضای بین سیاره ای تحرک داشته باشند.
فرار مستمر اتم های هیدروژن در اتمسفر یکی از دلایلی است که توضیح می دهد چرا مریخ، سیاره خواهر زمین، اکثر آب خود را از دست داده است.
علاوه بر این، اتم های هیدروژن نقش حیاتی در فیزیک حاکم بر جو فوقانی زمین دارند و همچنین به عنوان یک سپر مهم محافظتی برای تجهیزات فناورانه، مانند ماهواره های متعدد در مدار پایین زمین، عمل می کنند.
لارا والدروپ استاد یار مهندسی برق و کامپیوتر و محقق ارشد این پروژه گفت: فرض بر این بوده است که اتم های داغ هیدروژن در ارتفاع های بسیار بالا - بالاتر از چند هزار کیلومتر- وجود دارند اما یافته ما دال بر وجود آنها در ارتفاع پایین 250 کیلومتری واقعا شگفت انگیز است.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/
کد N1570806

وبگردی