آفتاب

اقدام سنای آمریکا علیه تعهدات دولت آمریکا- فرزاد نویدی*

اقدام سنای آمریکا علیه تعهدات دولت آمریکا- فرزاد نویدی*

مجلس سنای آمریکا برخلاف مفاد برجام به عنوان یک توافق نامه بین المللی معتبر به تمدید تحریم ها علیه ایران رای داد و عملا ثابت کرد که به هیچ توافق و تفاهم نامه ای پایبند نیست و تنها شعار مذاکره و گفت و گو را پیش می کشد و هر روز بر تعداد خلف وعده ها و بی اعتمایی به جامعه بین الملل می افزاید.

دستیابی به توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را می توان یکی از مهمترین توافقنامه های قرن معاصر دانست که قدرت های بزرگ دنیا به همراه ایران در ماراتنی بزرگ پرونده ای سنگین و مهم را تعیین تکلیف کردند و تمام دنیا نیز از این توافقنامه مهم استقبال کرد.
اصرار و اشتیاق آمریکایی ها به مذاکره و گفت و گو با مسوولان جمهوری اسلامی در یک دهه اخیر و در جریان موضوع پرونده هسته ای آنچنان بالا بود که برخی این اصرار را به منزله تغییر رویکرد استکباری و استعماری آمریکا به رویکردی تعاملی و منطقی ارزیابی کردند و اگرچه به فرموده رهبر معظم انقلاب به آمریکایی ها هیچ اطمینان و اعتمادی نیست اما با درایت و رهنمودهای رهبری مذاکرات با کشورهای پنج به علاوه یک و ایران در طول یک دهه اخیر ادامه یافت و دست آخر نتیجه به همان ارزیابی رهبر معظم انقلاب منجر شد.
اینکه مجلس سنای آمریکا یک توافقنامه چند جانبه را نادیده بگیرد و یک طرفه و با منش استکباری و خوی استعماری و در یک اقدام سیاسی صرف با نقض برجام به تمدید تحریم ها علیه ایران رای مثبت دهد، عصبانیت آمریکایی را از شکست های پی در پی در عرصه بین المللی نشان می دهد و با این گونه اقدامات در صدد جبران شکست ها و حفظ موقعیت خود در دنیا است.
چنین بدعهدی هایی نه تنها در چند دهه اخیر سیاست خارجی آمریکا را به چالش کشانده بلکه روز به روز به منزوی تر شدن این کشور کمک می کند و دنیا امروز به ماهیت استکباری و استعماری ایالات متحده بیشتر پی برده است و از این رو آمریکایی ها دیگر در عرصه بین المللی کشوری قابل اعتنا و اعتماد نیستند.
اقدام مجلس سنا در تمدید تحریم ها علیه ایران در آستانه آغاز به کار دولت جدید آمریکا کار را برای دولت ترامپ دشوارتر می کند چرا که ترامپ فعالیت خود را در کسوت رییس جمهور ایالات متحده در شرایطی آغاز می کند که کشورش با نادیده گرفتن یک توافقنامه بین المللی به نوعی به کشورهای پنج به علاوه یک دهن کجی کرده و به دست آوردن اعتماد مجدد این کشورها راه دشواری است که ترامپ و تیم کاریش باید خود را برای رویارویی با این کشورها آماده کنند.
بدعهدی آمریکایی ها با ملت ایران موضوع جدیدی نیست اما اصرار و پافشاری آنها به مذاکره و گفت و گو در نوع خود جالب و قابل اعتنا است و امروز برنده اصلی ملت ایران است که در همه شرایط به مذاکره و گفت و گو پایبند بود و تمام مفاد توافقنامه اقدام جامع مشترک را نیز رعایت کرد و به قول خود وفادار ماند.
آمریکایی ها که در بسیاری از عرصه های بین المللی از جمله در مبارزه با تروریسم شکست خورده اند و دیگر مانند گذشته توان مانور در عرصه بین الملل را ندارند امروز به دنبال بازیابی خود از طریق تمدید تحریم ها علیه ایران و اقداماتی از این دست هستند در حالیه فراموش کرده اند که هیمنه آنها قبل تر شکسته شده و دیگر به عنوان کشوری ابرقدرت و محوری در دنیا مطرح نیست.
تحریم ها علیه ایران که با آغاز انقلاب آغاز شده و امروز هم ادامه دارد ذره ای در اراده ملت ایران برای پیشرفت و حرکت به جلو در تمام عرصه ها خلل وارد نمی کند و این مردم با اتکا به توان داخلی و تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی در جهت رسیدن به اهداف و آرمان های خود گام بر می دارند.
آمریکایی ها امروز همانند گذشته سیاست استکباری و استعماری خود را ادامه می دهند و در برخی از شرایط نقاب به چهره می کشند و اصرار به گفت و گو و مذاکره دارند اما ملت ایران پس این نقاب را همواره می بیند و این آمریکایی ها هستند که امروز باید به ملت خود و جوامع بین المللی در قبال بی اعتنایی به تفاهم کشورهای مذاکره کننده و تزویر و ریاکاری خود پاسخگو باشند.
آنچه در این میان مهم است تحقق یکی از وعده های دکتر روحانی به ملت ایران و بکارگیری تیمی تخصصی برای مذاکره و موفقیت های این تیم در مذاکره با کشورهای پنج به علاوه یک بود که توانستند حقانیت جمهوری اسلامی و ملت ایران را به دنیا به اثبات برسانند و اکنون دنیا به این نتیجه رسیده که ملت ایران به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای هستند.
تعیین تکلیف پرونده هسته ای را می توان یکی از نقطه عطف های تاریخ جمهوری اسلامی دانست که در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد و دنیا پیام صلح، دوستی و آشتی ملت ایران را که توسط تیم مذاکره کننده منتقل شد ، دریافت کردند و امروز روابط خارجی ما با سایر کشورها وارد مرحله جدیدی شده است و نمونه آن را در رفت و آمدهای بیشمار سران کشورهای مختلف دنیا می توان مشاهده کرد.
نکته دیگر در این ارتباط، همراهی و همگامی همه مسوولان کشور در قبال برجام است و همه مسوولان ارشد کشور به این نکته اذعان دارند که تمدید تحریم ها از سوی آمریکا نقض برجام است.
امروز نیاز است که همه با حمایت از دولت و تیم مذاکره کننده به دنبال وحدت وهمگرایی در کشور باشیم و بتوانیم از ظرفیت های برجام در راستای توسعه و آبادانی کشور بهره بگیریم.
--------------------------------------------------------------------------
* خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه
کد N1570752

وبگردی