آفتاب

670 سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت در کشور فعالیت می کنند

670 سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت در کشور فعالیت می کنند

اهواز – ایرنا - مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 670 سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت در کشور فعالیت می کنند که فعالیت 600 مورد آن در سطح استانی و 70 مورد در سطح ملی است.

به گزارش ایرنا مصطفی جمالی چهارشنبه در نشست با سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در سرسرای اداری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: در حوزه سلامت اهواز نیز بیش از 50 سازمان مردم نهاد بیشتر در حوزه های حمایتی فعال است.
وی در خصوص آمار سازمان های مردم نهاد در کشورهای دیگر گفت: در کشورهایی مانند هند 2 میلیون، در فرانسه یک میلیون سازمان مردم نهاد وجود دارد؛ در فرانسه به ازای هر 66 نفر، در انگلیس به ازای هر 72 نفر و در ایتالیا به ازای هر 200 نفر یک سازمان مردم نهاد وجود دارد در حالی که در کشور ایران به ازای هر 10 هزار نفر یک سازمان مردم نهاد وجود دارد که کم است.
جمالی ادامه داد: یکی از تکالیف بنده تشکیل بانک اطلاعاتی سازمان های مردم نهاد سلامت بوده در حالی که هیچ اطلاعاتی از آن سازمان ها در سطح کشور وجود نداشت.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مشخصات سازمان مردم نهاد اظهار کرد: سازمان مردم نهاد سازمانی با ساختار قانونمند است که باید مستقل باشند یعنی هیچ سازمان مردم نهادی حق ندارد وارد بحث سیاسی و جناحی شود.
وی در خصوص دیگر مشخصات سمن ها گفت: سازمان های مردم نهاد باید غیرانتفاعی باشند یعنی ریالی از بودجه ای که وارد سازمان مردم نهاد می شود به جز در زمینه اهداف سازمان مردم نهاد نباید هزینه شود.
جمالی اضافه کرد: اعضای این سازمان ها باید داوطلبانه باشند، یعنی تمام افراد با درد مشترک دور هم جمع شده و همچنین مقید به ارزش های اجتماعی باشند.
وی بیان کرد: برابری اجتماعی مهمترین رکن توسعه پایدار جوامع است و مهمترین عامل ایجاد برابری اجتماعی سازمان های مردم نهاد است، بنابراین در صورت نداشتن سمن های قوی، مهمترین رکن پایداری توسعه جامعه را هم به دست نمی آوریم.
وی گفت: سمن ها در ایجاد اعتماد بین مردم و مسئولان و روحیه مطالبه گری در مردم نقش دارند.
جمالی افزود: بعضی از کشورها با واگذار کردن وظایف غیرحاکمیتی خود به سازمان های مردم نهاد متوجه شدند با هزینه کمتر و کیفیت بهتر همان نقش ها و وظایف به خوبی انجام می شود.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در مواقع بحران کشورهای با سازمان های مردم نهاد قوی، در مقابله با بحران بهتر عمل می کنند.
وی ادامه داد: کاهش تحریم ها از دیگر نقش های سمن ها به شمار می رود چون با توده مردم در ارتباط هستند؛ نیازهای واقعی مردم را متوجه می شوند و به مسئولان منتقل می کنند.
جمالی در خصوص راه های کسب مشروعیت و اعتماد مردم توسط سمن ها اظهار کرد: اطلاع رسانی فعالیت های انجمن به صورت تبلیغات، پاسخگوئی و شفافیت و حفظ حریم خصوصی افراد اعم از بیماران و خیرین از جمله این راه ها است.
این نشست با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، سازمان های مردم نهاد و خیرین حوزه سلامت برگزار شد.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری فرخ زاد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1570745

وبگردی