آفتاب

مشکل عدم اقبال به موسیقی از خودماست

مشکل عدم اقبال به موسیقی از خودماست

چهارمین نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» در حالی برگزار شد که برخی از شرکت‌کنندگان در این برنامه از سیاستگذاری‌ها و کم‌توجهی به آواز انتقاد کردند.

به گزارش ایلنا، چهارمین نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» سه شنبه شانزدهم آذر با حضور تعدادی از هنرجویان و هنرمندان فعال عرصه آواز موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

 هوشنگ فراهانی نوازنده تار و سه تار و آهنگساز و پژوهشگر موسیقی در این نشست با بیان اینکه متأسفانه موسیقی و آواز ما دچار نوعی «کهتری فرهنگی» شده است، اظهار کرد: امروز هنرمند سنتی ما بی‌دفاع و بی‌سلاح است و خیلی تحت تأثیر جریانات بیرونی و رسانه‌ای قرار دارد و در همین شرایط است که تصمیم‌هایش را می‌گیرد. متأسفانه ما در برابر هجوم شدید رسانه‌ها و جهانی شدن تا حد زیادی خود را باخته‌ایم.

فراهانی ضمن انتقاد از وضعیت آموزش موسیقی و به ویژه آواز در کشورمان ادامه داد: چرا کنار هم نمی‌نشینیم و بازگو نمی‌کنیم که درد اصلی چیست؟ اگر هم کسی دیگر آواز گوش نمی‌کند مطمئن باشید که مشکل اصلی در نوع برخورد خودمان هم بوده است. البته از مشکلات مدیریتی هم نباید به سادگی گذشت. همه ما می‌دانیم که شیوه‌های آوازی‌مان تا حدی از هم متفاوتند ولی کمتر کسی دقت می‌کند که وقتی یک هنرجو از نزد استاد اولیه‌اش به کلاس دیگری نقل مکان می‌کند دچار سردرگمی در تشخیص شیوه‌ها می‌شود.

علی شیرازی خواننده و پژوهشگر موسیقی ایرانی نیز بیان کرد: متأسفانه بسیاری از اهالی موسیقی و آواز هم در شرایط سختی که آقای فراهانی آن را به درستی به تصویر کشیدند دچار وارونگی در نگاه شده‌ایم. درست است که آواز و موسیقی ما در بدترین شرایط قرار دارد و به شدت هم تضعیف شده است اما من و شما باید درک دقیق‌تر و درست‌تری از اوضاع داشته باشیم. مسأله این است که بسیاری از دوستان، تحلیل‌های نه چندان درست خود را به هنرجویان منتقل می‌کنند و این اشتباهات به سرعت تکثیر می‌شوند و جای واقعیت و حتی حقیقت را می‌گیرند.

وی ادامه داد: باید دقت کرد که مردم اگر هم از آواز روی گردانده‌اند، از کدام آوازها بوده است؟ آیا استاندارد ما در هنر آواز همین آثار نصفه و نیمه و با فاصله‌های دور و نزدیک از خلاقیت هنری است؟ جواب البته خیر است. چرا که استقبال از همین جمع‌ها و نشست‌ها نشان می‌دهد که مردم هنوز تشنه آواز خوب و صدای متفاوت هستند.

اجرای آواز سیدحسن قاسمیان با تارنوازی اکبر آقامیرزایی در مایه بیات اصفهان، اجرای علیرضا پیرهادی به همراه سنتور محمدرضا هدایت‌زاده، اجرای سیدشریف نوری با نی‌نوازی احمد اصغری در مخالف سه‌گاه، اجرای علیرضا مرزبان به همراهی سنتور معین طبایی در مایه دشتی، اجرای حمیدرضا معدن کار به همراه نی‌نوازی احمد اصغری در دستگاه راست پنجگاه، اجرای رضا رضایی‌پایور با همراهی سنتور مسعود نجفی و تمبک‌نوازی سیاوش عبدی‌پور از جمله بخش‌های چهارمین نشست تخصصی «آیین آواز» بود.

پنجمین نشست «آیین آواز» سه شنبه ۱۴ دی با حضور هنرجویان برتر محسن کرامتی برگزار خواهد شد.

کد N1570553

وبگردی