آفتاب

تایوان و آمریکا به "چین" اطمینان دادند

تایوان و آمریکا به "چین" اطمینان دادند

ایرنا نوشت: «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان در تازه ترین اظهار نظرش پس از گفت و گوی تلفنی با دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا گفت که این مذاکره به عنوان تغییر سیاست موجود نیست.

چین بشدت از این گفت و گوی تلفنی که اولین بار است پس از برقراری روابط رسمی آمریکا و چین در سال 1979 میلادی بین تایپه و واشنگتن انجام می شود ،‌ ابراز خشم کرده و یادداشت اعتراض خود را تسلیم آمریکا نموده و به دستگاه حاکمه تایوان هم هشدار داده است.

شاید به همین دلیل است که تنهاپس از چند روز از گفت و گوی روز جمعه گذشته این دو نفر ، تایوان و آمریکا سعی کرده اند خشم چین را کاهش داده و اعلام نمایند که در سیاست حفظ وضع موجود تغییری داده نشده است.

رهبر تایوان در گفت و گویی با خبرنگاران آمریکایی در تایپه که روزنامه تایوان نیوز نیز به آن اشاره کرده است ، گفت که ما به دنبال تغییر شرایط نیستیم و می خواهیم از ثبات موجود حراست شود.
دولت آمریکا هم به طور تلویحی کار ترامپ را نادرست دانسته و جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است که در ارتباطات با رهبران کشورهای دیگر باید مشورت هایی با دولت آمریکا صورت گیرد.

آمریکا همچنین به چین اطمینان داده است که این کشور به بیانیه های موجود و اصل چین واحد پایبند است و گفت و گوی تلفنی ترامپ با رهبر تایوان این واقعیت را تغییر نخواهد داد.
خانم تسای گفت که هدف اصلی اش از گفت و گوی تلفنی این بوده که به آقای ترامپ انتخاب وی به عنوان رییس جمهور آینده آمریکا را تبریک بگوید.

ترامپ اما بعد از این ارتباط تلفنی و ابراز خشم چین گفت که پکن برای اجرای تصمیمات تجاری و مانع تراشی هایش در برابر شرکت های آمریکایی و ساخت و سازهای نظامی در دریای جنوبی از واشنگتن اجازه نمی گیرد .
او درتوییتی افزود که چطور می توان با تایوان میلیاردها دلار معامله تسلیحاتی انجام داد اما نباید پیام تبریک تلفنی رهبر این جزیره را قبول کرد.

همزمان روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین نوشته است که چنین اظهار نظرهایی از سوی ترامپ این نگرانی را بوجود می آورد که دولت آمریکا ممکن است در اندیشه فروش های تسلیحاتی بیشتر به تایوان باشد.
روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ می نویسد که برخی از جمهوریخواهان از اقدام ترامپ حمایت کرده و گفته اند که وی نباید تحت تاثیر مخالفت های چین قرار گیرد .

52310

کد N1570319

وبگردی