آفتاب
IDC بررسی کرد

رونق بازار موبایل‌های هوشمند 4G

رونق بازار موبایل‌های هوشمند 4G

نسل جدید موبایل‌های هوشمند به سرعت در میان کاربران سراسر دنیا جای خودشان را باز می‌کنند. در واقع کاربران برای دسترسی به سرعت و کیفیت بهتر ...

دنیای اقتصاد:نسل جدید موبایل‌های هوشمند به سرعت در میان کاربران سراسر دنیا جای خودشان را باز می‌کنند. در واقع کاربران برای دسترسی به سرعت و کیفیت بهتر حالا سراغ موبایل‌های مبتنی بر شبکه ارتباطی 4G می‌روند. به‌طور کلی اما آمارها نشان می‌دهند که صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند تا پایان سال 2016 به 45/ 1 میلیارد دستگاه خواهد رسید که این میزان برابر است با رشد سالانه 6/ 0 درصدی. هرچند روند رشد این بازار هنوز مثبت است، اما کاهش چشمگیری نسبت به رشد سالانه 4/ 10 درصدی این بازار در سال 2015 داشته است.

 

پیش‌بینی می‌شود که موبایل‌های هوشمند مبتنی بر 4G همچنان به روند رشد دو رقمی خود ادامه داده و در پایان سال جاری میلادی با رسیدن به صادرات جهانی 17/ 1 میلیارد دستگاهی، رشد سالانه 3/ 21 درصدی را به ثبت خواهد رساند. این در حالی است که میزان صادرات این نوع موبایل‌ها در سال 2015 برابر 967 میلیون دستگاه بوده است. کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که بیشتر این رشد از رونق بازارهای در حال توسعه ناشی شده است؛ بازار کشورهایی مانند آسیای پاسیفیک به جز ژاپن، آمریکای لاتین، اروپای شرقی و مرکزی، خاورمیانه و آفریقا.

بررسی‌های IDC نشان می‌دهد که تنها 61 درصد از صادرات موبایل‌های هوشمند به بازارهای در حال توسعه در سال 2015 مربوط به گوشی‌های مبتنی بر 4G بوده است و انتظار می‌رود این رقم در سال 2016 به 77درصد برسد. بازارهای توسعه‌یافته مانند آمریکا، کانادا، ژاپن و اروپای غربی اما تمایل بیشتری به خرید موبایل‌های مبتنی بر 4G داشته‌اند و به همین دلیل 85 درصد صادرات موبایل در سال 2015 به این کشورها مربوط به این گوشی‌ها بوده است. حالا انتظار می‌رود سهم موبایل‌های مبتنی بر 4G از کل صادرات موبایل‌های هوشمند به بازارهای توسعه یافته در سال 2016 به 94 درصد برسد.

«ملیسا چائو» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این مورد می‌گوید: «تعرفه‌‌های استفاده از خدمات 4G و همچنین گوشی‌های مبتنی بر آن گران تر از 3G بوده و به همین دلیل هنوز روند نفوذ این تکنولوژی ارتباطی چندان سریع نیست. اما انتظار می‌رود با کاهش نسبی قیمت‌ها تقاضا برای خرید این گوشی‌ها و خدمات 4G هم افزایش چشمگیری پیدا کند. در حال حاضر این تحولات برای دسترسی بیشتر به شبکه ارتباطی 4G در بازارهایی مانند هند توسط بعضی اپراتورها انجام شده است. در این کشور اپراتور Reliance Jio با عرضه سیم کارت‌های رایگان 4G و معرفی موبایل‌های هوشمند ارزان قیمت مبتنی بر 4G با برند خودش، توانسته تاثیر خوبی بر سازگاری بازار هند با این تکنولوژی ارتباطی داشته
باشد.»

حالا کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند با ادامه کاهش قیمت گوشی‌های هوشمند مبتنی بر 4G و تعرفه خدمات ارتباطی آن میزان دسترسی و نفوذ این تکنولوژی ارتباطی در سراسر دنیا افزایش بیشتری داشته باشد. البته این کارشناسان انتظار دارند که بازار کشورهای در حال توسعه روند رشد سریع‌تری در این زمینه نسبت به بازار کشورهای توسعه یافته داشته باشند.  «ریان ریث» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «همان‌طور که به فصل تعطیلات سال نو میلادی نزدیک می‌شویم، بازار موبایل‌های هوشمند هم رونق بیشتری می‌گیرد. در بازارهای آمریکای شمالی و اروپای غربی گوگل با عرضه رسمی گوشی‌های Pixel و Pixel XL توجه کاربران زیادی را به خودش جلب کرده و انتظار می‌رود فروش خوبی هم داشته باشد. با این اوصاف انتظار می‌رود تاثیر گوگل در فروش موبایل‌های فصل تعطیلات امسال بیشتر از رقبای بزرگش یعنی اپل و سامسونگ باشد. البته انتظار داریم این روند در سال 2017 همچنان تغییرات بیشتری در بازار موبایل‌های هوشمند ایجاد کند و گوگل حضوری جدی‌تر و پررنگ در این بازار داشته باشد.»

کد N1569950

وبگردی