آفتاب
استاندار سیستان و بلوچستان:

اراده ملی بر توسعه سواحل مکران شکل گرفته است

اراده ملی بر توسعه سواحل مکران شکل گرفته است

زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اراده ملی بر توسعه سواحل مکران شکل گرفته که این امر بسترهای توسعه و شکوفایی این استان را فراهم می کند.

به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی روز سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سواحل مکران به راحتی می تواند بسترهای توسعه و پیشرفت این استان را فراهم کند.
وی بیان کرد: نقش کشورهای همسایه و شرکای منطقه ای باید در سند توسعه مکران گنجانده شود زیرا توسعه بدون کشورهای همسایه و شرکا معنایی ندارد.
وی افزود: همکاری تجاری با کشورهای عضو آیورا می تواند در توسعه سواحل مکران نقش اساسی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از قابلیت های گرمسیری برای توسعه گردشگری، ظرفیت های بنادر، ترانزیت و فیبرنوری در سند توسعه سواحل مکران یک امر ضروری است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه 51 درصد جمعیت این استان در روستاها زندگی می کنند باید در سند توسعه سواحل مکران به تهدید جابجایی جمعیت توجه ویژه ای شود.
هاشمی اظهار داشت: یک پنجم جمعیت سیستان و بلوچستان در پنج شهر بزرگ زندگی می کنند و حاشیه نشینی برای این شهرها تبدیل به یک خطر جدی شده است.
وی تصریح کرد: با تجمیع روستاها و ارائه خدمات مناسب باید جلوی مهاجرت شتاب زده روستاییان را به شهرهای بزرگ گرفت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز در این نشست گفت: برنامه های این وزارتخانه در رابطه با توسعه سواحل مکران در چهار شهرستان متمرکز است که 2 شهرستان آن در سیستان و بلوچستان و 2 شهرستان دیگر نیز در استان هرمزگان واقع شده است.
علی یزدانی اظهار داشت: منابعی که برای توسعه سواحل مکران در مجموع این چهار شهرستان پیش بینی شده افزون بر 22 هزار و 500 میلیارد ریال است که با همکاری دولت و بخش خصوصی انجام می شود.
وی افزود: انجام این هدف مستلزم یک سری الزاماتی است که مهمترین آن همکاری با محیط زیست، تامین منابع مالی، ایجاد امنیت برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی و تعیین زیرساخت های لازم است.
وی بیان کرد: طرح های کلان فولاد و پتروشیمی و ساماندهی طرح های بومی با هدف صادرات از دیگر حمایت هایی است که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
وی تصریح کرد: طرح توسعه سواحل مکران طرح جامعی است که خوشبختانه معایبی که در طرح های گذشته وجود داشته را ندارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سواحل مکران با توجه به ظرفیت های گسترده ای که دارد می تواند سهم عظیمی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.
به گزارش ایرنا، در این نشست که با حضور پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، سردار اسلامی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علی یزدانی معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت به ریاست استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد هر کدام از معاونان وزرا با ارائه گزارشی از اجرای طرح توسعه سواحل مکران، آمادگی وزارتخانه خود را برای همکاری بیشتر با این طرح اعلام کردند.
این طرح با هدف بررسی بیشتر و دریافت نقطه نظرات اعضاء شورای برنامه ‌ریزی سیستان و بلوچستان به مدت سه هفته از سوی اعضا مورد کارشناسی بیشتر قرار می گیرد و نتایج در نشست فوق ‌العاده مطرح می شود.
3213**3042/1772 خبرنگار: اکبر نوری **انتشار دهنده: مجید ملازاده
کد N1569806

وبگردی