آفتاب

ابتکار:توسعه فعالیت سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی از برنامه های کلیدی دولت است

ابتکار:توسعه فعالیت سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی از برنامه های کلیدی دولت است

بوشهر- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه فعالیت سازمانهای مردم نهاد و تشکلها از برنامه های کلیدی و مهم دولت یازدهم است که تاکنون در این زمینه موفق عمل شده است.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار بعد از ظهر روز سه شنبه درنشست با حامیان محیط زیست، سمن ها و فعالان اجتماعی استان بوشهر افزود: ایجاد فضا، شرایط اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و سیاسی برای مشارکت و حضور موثر مردم در تصمیم سازی ها، سیاستگذاریها، فعالیتها، برنامه ها، دیده بانی، نقد و رصد عملکردها جزو برنامه های کلیدی دولت یازدهم است.
وی تصریح کرد: امروز شاهد یک جریان موثر و چشمگیر اجتماعی از طرف سازمانهای مردم نهاد و تشکلها در زمینه های مختلف به ویژه در محیط زیست هستیم.
ابتکارگفت:باتوجه به اینکه محیط زیست از برنامه های اصلی دولت به شمار می رود در این خصوص هم افزایی مناسبی در برنامه های دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروز شاهد شکل گیری یک سرمایه اجتماعی چشم گیر درحوزه علاقه مندان، تلاشگران و فعالان محیط زیست در کشورهستیم که افزایش تعداد سمن ها دراین بخش بعنوان نمادی از سرمایه اجتماعی به شمار می رود.
وی با اشاره به تنوع نگاه تخصصی و رشد کیفی تشکلهای مردم نهاد در حوزه محیط زیست یادآورشد: بیشتر تشکلهای محیط زیست امروز بانگاه تخصصی و علمی مطابق تجربه های بین المللی فعالیت می کنند و دولت و به تبع آن سازمان محیط زیست تلاش کرده در این خصوص تسهیل گیری بیشتری انجام دهد.
وی با اشاره به اجرای شور دوم لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی و اظهار امیدواری در خصوص تصویب این لایحه گفت: انتظاراست لایحه ای روزآمد، قطعی، موثر، قوی، پی گیر و کاربردی در مجلس تصویب و بعنوان دستورکاردرسطح ملی مطرح شود.
ابتکار گفت: در کنار دولت، حضور مسئولانه بخش خصوصی متعهد که نقش و مسئولیت خود را در حفاظت از محیط زیست به خوبی می شناسد بیش از گذشته به چشم می خورد.
وی با اشاره به بحث تغییر اقلیم بعنوان مساله ای جهانی افزود: برای مقابله با آثار این مساله جهانی نیازمند عزم ملی و جهانی هستیم.
ابتکار اظهارداشت: دولت حضور سازمانهای مردم نهاد درکارگروه محیط زیست وآمایش سرزمین شورای برنامه ریزی و توسعه استانها را به تصویب رسانده که این امر زمینه حضور این تشکلها در فرایندهای تصمیم سازی استانی را فراهم و نظرآنها شنیده می شود.
وی یادآورشد: در عرصه ملی نیزبرای شکل گیری برنامه ششم توسعه از حضور نمایندگان رسمی شبکه سازمانهای مردم نهاد استفاده شده است.
ابتکار درخصوص کمیته ملی توسعه پایدارنیز گفت: کمیته ملی توسعه پایدار براساس هدفهای 17 گانه توسعه پایدار تا سال 2030 تصویب شده و یکسال است کشورها از جمله ایران در این بخش فعالیت می کند.
وی افزود: در همین راستا با تقسیم کار وظایف کارگروه توسعه پایدار در همه وزارتخانه ها تشکیل شده است.
به گفته ابتکار هدفهای 17 گانه بین المللی براساس الزامات کشورمان، سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در موضوع محیط زیست، الگوی تولید، مصرف و اقتصاد مقاومتی با همیاری برنامه ششم توسعه و جهت گیری برنامه ملی بحث توسعه پایداربرنامه ریزی شده است.
وی باتوجه به عضویت شبکه سازمانهای مردم نهاد کشور درکمیته توسعه پایدار تصریح کرد: انتظار است این فعالیتها دراستان ها نیز متناظر فعالیتهای ملی شکل بگیرد.
وی بااشاره به علاقه هنرمندان به محیط زیست گفت: جشنواره بین المللی فیلم سبز امسال یا اوایل سال آینده در کشور برگزار و علاوه براین جشنواره موسیقی سبز نیز برگزار می شود.
وی همچنین بر اهمیت مشارکت مردم و جوامع محلی به خصوص عشایر و روستائیان در حفاظت از طبیعت تاکید کرد و گفت: امسال برای نخستین بار جشنواره ملی نمونه های موفق فعالیتهای سمن ها در کشور با استقبال خوب آنها برگزار شد.
ابتکاربا اشاره به اهمیت مساله دیده بانی و رصد فعالیتها از سوی سازمانهای مردم نهاد گفت: دولت از نقد وبیان مشکلات به خصوص با نگاه علمی، تخصصی، دقیق و مستند از سوی سازمان های مردم نهاد، رسانه ها، دانشگاهیان و جامعه مدنی و مردم سالار دینی برای اصلاح و تغییر سیاستی در زمینه محیط زیست استقبال می کند.
6045/6047**خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: اکبراقبال مجرد
کد N1569753

وبگردی