آفتاب

مناطق نمونه گردشگری در پیچ و خم بروکراسی/ طرح هایی که فریز می شود

مناطق نمونه گردشگری در پیچ و خم بروکراسی/ طرح هایی که فریز می شود

شهرکرد - ایرنا - روند طولانی بررسی و تصویب طرح های مناطق نمونه گردشگری در پایتخت سبب شده تا عملیات اجرایی بسیاری از این طرح ها در استان ها با تاخیر چند ساله مواجه شود.

به گزارش ایرنا، طرح اولیه ایجاد مناطق نمونه گردشگری در کشور از سال 82 تدوین شد.
در ماده هشتم قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مقرر شده به‌ منظور فراهم کردن زمینه توسعه پایدار میراث فرهنگی و گردشگری، جلب سرمایه ‌گذاری داخلی و خارجی با رعایت قانون تشویق و حمایت سرمایه ‌گذاری‌ خارجی مصوب سال 1380 در ایجاد تاسیسات زیربنایی برای معرفی بهتر بناها و‌ محوطه‌های تاریخی، تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و ارائه خدمات مناسب به‌ جهانگردان، دولت می ‌تواند در مناطق مستعد کشور و قطب‌ های گردشگری با تاکید بر‌ مناطق کمتر توسعه یافته اجازه تاسیس مناطق نمونه‌ گردشگری دهد.
در همین راستا با توجه به حمایت قانونگذار از تشکیل مناطق نمونه گردشگری و اذعان دولت به اهمیت وجود چنین مناطقی، آیین ‌نامه اجرایی نحوه تشکیل و اداره مناطق نمونه گردشگری نیز به تصویب هیات دولت رسید.
مطابق با این آیین ‌نامه، مناطق نمونه گردشگری مناطقی هستند که در جوار جاذبه‌های تاریخی‌، فرهنگی‌، مذهبی، طبیعی و گردشگری کشور به ‌منظور ارائه خدمات به گردشگران توسط بخش غیردولتی تاسیس و اداره می‌شود که البته باید پیش از آن به تصویب هیات دولت برسد.
به دنبال اجرای این طرح، چهارمحال و بختیاری نیز از سال 84 و به طور متناوب ایجاد 15 منطقه نمونه گردشگری شامل بازفت، دیمه، سامان، شیدا، سرآب، چغاخور، شهریاری، سیاسرد، پیرغار، ارمند، بارز، شلیل، گندمان، امامزاده حمزه علی و بهشت آباد را با محوریت جاذبه های بوم گردی پیشنهاد و در سفر هیات وزیران به استان تصویب شد که به گفته معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری از این 15 طرح تاکنون برای 10 طرح موافقت نامه تاسیس به نام سرمایه گذار صادر شده است.
حیدر صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از 10 طرح دارای سرمایه گذار، مطالعات 6 طرح انجام شده و در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسیده و برای دریافت مصوبه به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال شده است.
وی با بیان اینکه از 6 طرح ارسالی، فقط طرح منطقه نمونه گردشگری بازفت موفق به دریافت مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی شده است، تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح آغاز شده و انتظار می رود بخشی از امکانات گردشگری این منطقه تا سال آینده به بهره برداری برسد.
صادقی سهمیه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ایجاد مناطق نمونه گردشگری را 50 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: سرمایه گذار بخش خصوصی نیز در ایجاد زیرساخت ها، ایجاد کمپینگ و واحدهای اقامتی سهم دارد.
معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، روند طولانی بررسی و تصویب طرح ها در شورایعالی معماری و شهرسازی را از مهمترین علل تاخیر در اجرایی شدن مناطق نمونه گردشگری دانست و گفت: به نظر می رسد اعطای اختیارات به شورای برنامه ریزی استان ها برای تصویب نهایی طرح ها می تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند.
صادقی، ناتوانی سرمایه گذار در اجرای طرح ها را از دیگر مشکلات فراروی ایجاد مناطق نمونه گردشگری دانست و افزود: هم اکنون در حال پایش و ساماندهی این موضوع هستیم به نحوی که درصدد هستیم تا سرمایه گذارانی که توانایی مالی برای اجرای طرح ها ندارند را تغییر دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز ایجاد مناطق نمونه گردشگری را از سیاست های مهم این سازمان برای جذب و ماندگاری گردشگر دانست و افزود: با بهره برداری از مناطق ویژه گردشگری می توان امکان اسکان و ماندگاری مسافر را به مدت یک هفته فراهم کرد، این درحالی است که هم اکنون میزان ماندگاری گردشگر در استان کم است.
بهمن عسگری سوادجانی ادامه داد: با توسعه زیرساخت ها و ایجاد امکانات تفریحی و گردشگری می توان در تحقق گردشگری گام های مهمی برداشت.
وی، توسعه اشتغال را از دیگر مزیت های ایجاد مناطق نمونه گردشگری دانست و گفت: از آنجا که هریک از مناطق نمونه گردشگری در مقیاس 100 هکتار ایجاد می شود و به ازای هر هکتار می توان برای 6 نفر شغل ایجاد کرد، در نهایت هر یک از این مناطق برای 500 نفر به طور مستقیم اشتغالزایی می کند.
عسگری تصریح کرد: توسعه گردشگری نقش مهم و موثری از سایر بخش ها در ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی از منطقه دارد و امید است با اجرایی شدن مناطق نمونه گردشگری بتوان در توسعه یافتگی استان نقش ایفا کرد.
با این وجود، با توجه به نقش مناطق نمونه گردشگری در جذب و ماندگاری گردشگری و توسعه اشتغال به ویژه برای مناطق از جمله چهارمحال و بختیاری که دارای ظرفیت های خوب گردشگری است، ضرورت دارد تا با تسهیل موانع اداری زمینه اجرایی شدن مناطق نمونه گردشگری در استان تسریع شود.
همچنین انتظار می رود با توجه به اهمیتی که دولت تدبیر و امید برای بخش گردشگری قائل است و همچنین نامگذاری این استان به قطب گردشگری طبیعی کشور که از سوی دکتر روحانی در سفر نخست هیات دولت به این استان انجام گرفت، شاهد توجه بیشتر به این حوزه نسبت به سالهای گذشته باشیم.
گزارش: خاطره حسین زاده**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
7363/6021
کد N1569470

وبگردی