آفتاب

طنز در کاغذ کاهی

طنز در کاغذ کاهی

همشهری دو - امیر مولایی: می‌شود گفت که سابقه­ طنزنویسی دوران معاصر برمی­‌گردد به نخستین روزنامه‌های دوران مشروطیت.

طنزنويسي از نخستين طرزهاي نگارش و شيوه‌هاي ادبي در دوره­ جديد ادبي و فرهنگي و حتي اجتماعي ايران است؛ سنتي كه البته ادامه يافت، به‌طوري كه در طول اين صدواندي سال، روزنامه‌ها و مجلات و كتاب‌هاي طنز همواره بازار گرمي داشته‌اند.

در اين ميان نام چند طنزنويس و چند روزنامه و مجله شاخص‌­تر است؛ مثلا روزنامه­ نسيم‌شمال يا چرند و پرند دهخدا. عمران صلاحي، در اين كتاب كه مشتمل بر 5 مقاله است، سير تاريخي نوشته‌هاي طنز را دنبال كرده و قوت و ضعف­‌هاي آن را يادآور شده و نظراتي ابراز كرده است. اما اين كتاب علاوه بر اينكه جزو معدود كتاب‌هايي است كه طنز در آن جدي گرفته شده است چند حسن ديگر هم دارد: يكي نثر دلرباي عمران صلاحي، ديگري نمونه‌ها و شاهد مثال‌­هايي كه در لا‌به‌لاي نوشته‌ها مي­‌آورد كه انصافا توجه هركسي را جلب مي‌كند و دريچه‌اي باز مي‌كند به روي مشتاقاني كه مي­‌خواهند هم طنز را بهتر بشناسند و هم طنزپردازان را.

مطلب ديگر اينكه نويسنده به اين نوشته‌ها صرفا از لحاظ ادبي نگاه نمي‌كند و هر گاه كه لازم مي‌­بيند به اوضاع و احوال فرهنگي و اجتماعي نيز نقبي مي‌­زند و بسياري حرف‌ها و نكته‌ها را طرح مي‌كند كه هم مخاطب را به فكر وامي‌­دارد و هم جا براي تحقيقات و پژوهش‌­هاي جدي مي‌­گشايد.

کد N1569434

وبگردی